Pure Pinball

Flipperspill på PC-en er en sjanger som har falt i popularitet i de senere årene, antakelig mye takket være Sierras middelmådige 3D Ultra Pinball-serie og det fryktelige flipperspillet som følger med enkelte Windows-versjoner. Det begynner derfor å bli en stund siden sist gang et ordentlig flipperspill kom ut.

Pure Pinball fra Iridion Interactive er derfor en gledelig overraskelse for oss som liker å kople av med et ordentlig flipperspill til PC-en. Dette spillet simulerer tre ulike brett, og kommer med uovertruffen grafikk og fysikk. Hvis du liker flipperspill eller kun er ute etter et godt spill å kople av med, er Pure Pinball et spill du ikke kan gå glipp av.

En essensiell sjanger
En kan ikke si at PC-en er komplett før en har installert et ordentlig flipperspill på den. Disse spillene er perfekte for avkopling, enten du spiller seriøst eller bare for moro. Alle med normale reflekser kan spille slike spill, og det er dessuten en spilltype som passer for hele familien. Tidligere var flipperspill godt representert på datamaskinen, og store selskaper som Digital Extremes (Unreal, UT 2003) og Digital Illusions (Battlefield 1942, Rallisport Challenge) startet begge opp som produsenter av flipperspill (Silverball og Pinball Dreams, respektivt).

Det er ikke så ofte du ser et ordentlig flipperspill i dag. De produseres nesten ikke mer, og grunnen er rett og slett at i forhold til vanlige spilleautomater er de alt for dyre i bruk. På grunn av alle de små mekaniske delene flipperspill består av, går de ofte i stykker, og ingen tjener penger på en maskin det står "i ustand" på. Derfor er det kanskje ekstra synd at interessen for PC-baserte flipperspill er så laber, da datamaskinen vil for mange være eneste mulighet til å oppleve denne typen spill.

Pure Pinball simulerer tre ulike brett - "Excessive Speed", "Runaway Train" og "World War". Det prøver ikke å gjøre noe utenom det vanlige, slik for eksempel Digital Extremes Adventure Pinball gjør, men i stedet prøver det å gjenskape følelsen av å spille et ordentlig flipperspill. Det lykkes Pure Pinball særdeles godt med, og det eneste som mangler er en liten åpning du må putte gamle femkroninger i for å spille. Brettene ser og føles svært autentiske, og fysikken virker helt korrekt (ballens posisjon og bevegelser kalkuleres mer enn 1500 ganger per sekund). I motsetning til de fleste eldre flipperspill er grafikken her i ordentlig 3D (i tidligere spill var kun ballen og enkelte objekter i ekte 3D), og dette gjør underverker for realismen.

Det grunnleggende gameplayet
Målet med et flipperspill er å holde kulen i spill (p.g.a. fysikkens lover prøver den hele tiden prøver å komme ned i "avløpet", og da mister du den) mens du treffer så mange bonus-ting og ramper som mulig med den. Det antas at de aller fleste av dere har peiling på hvordan et slikt spill fungerer, så akkurat det er ikke noe å dvele ved. Hvert brett inneholder flere spesialmodus som aktiveres ved at du treffer spesielle mål i en bestemt rekkefølge. Når en slik spesialmodus er aktivert har du en viss tid til å oppnå forhåndsbestemte mål, samtidig som du kan tjene ekstrapoeng hvis du treffer enkelte bonuser som kanskje ikke var særlig viktige tidligere.

I tillegg er det mulig å score kombinasjoner. Hvert brett har en viss mengde kombinasjonsramper, og får du sendt kula gjennom en av disse vil de andre lyse opp i ti sekunder. Får du sendt kula gjennom en av de andre vil du få én enkelt kombinasjon. Du kan fortsette slik (hvis du klarer det) for å få veldige poengbonuser. Spillet har naturligvis også multiballmodus som kan aktiveres ved å treffe spesielle mål rundt om på de tre brettene. Du kan ha opp til fire baller i spill samtidig, noe jeg kan love deg er ganske hektisk. I multiballmodus vil kameravinkelen automatisk forandres slik at du har hele brettet (og dermed alle kulene) synlig til en hver tid.