SingStar

Hva passer vel bedre i romjula enn sure toner, sår hals og stjernenykker? SingStar debuterer på PlayStation 3.

Det begynner å bli en stund siden vi i Gamer.no anmeldte en SingStar-utgivelse. Årsaken er at låtuvalget er det eneste som er nytt fra versjon til versjon, og siden dette er en høyst subjektiv sak, har vi prioritert andre titler foran det. Som fenomen begynner SingStar å få noen år på baken, men populariteten tatt i betraktning, er det vel nærliggende å tro at de syr nye versjoner på samme lest som gamle.

Trailer fra SingStar

Trailer: SingStar

• playstation 3
  • SingStar
  • festspill

Spillene har solgt bra, og i samråd med det kjemiske stoffet etanol har det tatt karaoke fra å være en lyssky og sær form for musikalsk utfoldelse, til å bli stuerent. Det er litt spesielt å se personer som normalt aldri synger, kaste seg over mikrofonen og gå av skaftet så fort spillet kommer i maskinen.

Nå som SingStar flytter inn på PlayStation 3, har det blitt pusset opp og fått lagt til en del ny funksjonalitet. Man kan vel fremdeles tenke seg at spillet havner utenfor målgruppen til mange av dem som eier konsollen i dag, men når de sangglade en dag går over til Sonys nyeste konsoll, har de mye å se frem til.

Friskt og tidsriktig design

Det første en legger merke til når man starter spillet er hvor pent og stilrent det visuelle designet har blitt utformet. Enhver som har vært innom et av de 13 ulike SingStar-spillene fra PlayStation 2, vil umiddelbart kjenne seg igjen og lett navigere i det enkle brukergrensesnittet.

Engler deltar i PlayStation 3-versjonen.

Spillet vil i tråd med tiden vi lever i, selvfølgelig komme med støtte for trådløse mikrofoner. Disse rakk ikke spillets utgivelse, og skal etter sigende komme en gang på nyåret. Alle som har deltatt på en tilstelning hvor SingStar og alkohol er inne i bildet, skjønner at hvis det er ett spill som virkelig trenger trådløstilkobling av utstyret sitt, så er det SingStar. Når vorspielet har kommet et par timer på vei, kan du banne på at det ikke går lang tid før noen blir overivrig og drar så hardt i mikrofonen at maskina kommer flyvende ut av TV-bordet.

Det er to ulike versjoner av spillet tilgjengelig. Den ene inneholder en blanding av norske og internasjonale låter, mens den andre kun har engelsksspråklige. Til tross for at det er en svært subjektiv sak, kan jeg ikke si at jeg er helt fornøyd med sanglisten. Sony har imidlertid funnet en løsning her. Som en følge av at spillet bringes til en konsoll som fokuserer mye på internettmuligheter, lanseres en flunkende ny og digital sangbutikk.

Syng det du vil

Mira Craig er med og gjør det hun kan best: Riste.

SingStore tilbyr alle som har SingStar på PlayStation 3 å laste ned de sangene de selv vil synge. Prisen er i overkant av ti kroner per sang, og det er allerede rundt 40 sanger tilgjengelig for kjøp. Det er ikke vanskelig å forstå at for Sony sin del kan dette bety både mer fornøyde kunder og mer klingende mynt i kassen. Det er uansett en vinn-vinn situasjon, siden du kan kjøpe mellom 30 og 40 sanger du har lyst på, til prisen av diskene som blir utgitt.

En annen nyvinning er muligheten for å koble til et EyeToy-kamera og dele bildene og videoene du tar med andre over Internett. Sammen med verdensomfattende rangeringslister slik vi kjenner dem fra andre spill, skal det være fullt mulig for karaokemiljø å blomstre frem.

Hvis vi skreller spillet ned til spillopplevelsen, så ser vi svært få endringer. Det finnes en og annen administrativ nyvinning, som for eksempel muligheten til å justere volumet på bakgrunnsvokalen. Man kan jo spørre seg om hva som egentlig kunne gjøres, for hva er egentlig SingStar?

Beste karaokeopplevelse

Nei gutter, dette er SingStar – landsmøtet i Herbariumforeningen.

SingStar er i samråd med PlayStation 3 en flott karaokemaskin, meget mulig i verdensklasse. Sony har ikke gjort noe for å ta serien mer i retning av et mer konvensjonelt spill, og tonene blir like sure som før. SingStar er, på samme måte som Jam Sessions, først og fremst et redskap til å enkelt kunne ”skape” musikk og god stemning – noe de fremdeles evner.

På bakgrunn av dette er det faktisk litt kontroversielt å kalle det et spill. Du foretar som deltaker ingen andre valg enn de du fysisk gjør med stemmen din, det er ingen narratologi, og som spill mangler det dermed litt mye tradisjonell interaktivitet. På den andre siden er det en forbedret utgave av SingStar, og det beste er meget mulig at skomakeren forblir ved sin lest.

SingStar er seg selv på godt og vondt. Som konsept har det stått stille de årene det har vært på markedet. For tradisjonelle gamere blir det fort ensformig og egner seg bedre i festlige lag. For frelste er det hæla i taket, og det er kanskje best at det forblir slik. Overgangen fra en konsollgenerasjon til en annen har ikke farget opplevelsen i nevneverdig grad. Den gode nettfunksjonaliteten er en kjær nykomling, og tilhengere som øver til neste års Idol, kan bare varme strupen og komme i gang.