Slik tar DayZ-utvikleren grep om juksemakerne

– Det er en enorm katt og mus-lek som stadig utvikler seg.

KÖLN (Gamer.no): – Få se en håndsopprekning. Hvor mange av dere har noen gang jukset i et spill?

Sakte, men sikkert, hever det seg noen hender fra folkemengden samlet i foredragssalen på GDC Europe. Blikk kastes nervøst hit og dit for å dobbeltsjekke at det er flere som har utmerket seg som juksemaker.

Eugen Harton fra talerstolen på GDC Europe.

Heldigvis er de ikke alene. Omtrent halvparten av de som sitter i salen innrømmer å ha jukset i et dataspill, enten det er gjennom en programvare dedikert til juksing eller noe så enkelt som å taste inn en udødelighetskode.

Eugen Harton har mye erfaring med folk som jukser i dataspill. Han jobber med sikkerheten på dataspillet DayZ for Bohemia Interactive, og ser på det å oppdage spillere som jukser litt som å spille Pokémon. Han samler på dem.

– «Gotta catch 'em all», pleier jeg å si. Det er en enorm katt og mus-lek som stadig utvikler seg. Jeg lærte veldig fort at det ikke finnes spill som er umulige å hacke, forteller han fra talerstolen.

Paranoiaen er ekte

Juksing i dataspill har blitt en stor pengemaskin for de som vet å utnytte det, forteller Harton. Juksekodene mange av oss brukte i barndommen er en saga blott. Nå handler det om å finne hull i spillets sikkerhetsnettverk, spillkoden eller spillmekanikken, for så å selge informasjon om hvordan disse kan utnyttes til så mange som mulig via private og offentlige forum.

For hackerne som selger denne informasjonen ligger det prestisje i å finne nye måter å utnytte spillet på, i tillegg til å tjene penger. For mange av dem er det en fulltidsinntekt, og de markedsfører seg selv på Twitch, YouTube og Twitter. De er også fryktelig paranoide, forteller Harton.

– Spesielt russerne er veldig mistenksomme overfor nye mennesker. Du må identifisere deg selv med et ID-nummer, fullt navn, Facebook-profil og en Skype-samtale på russisk for å i det hele tatt få kjøpe noe som helst fra dem. Og selv da selger de som regel kun innhold som er låst til én PC, slik at vi ikke kan ha med programvaren tilbake til kontoret vårt for å se hvordan den fungerer.

Den enkleste måten å få jukserne vekk fra spillet er å gjøre det for vanskelig for dem å fortsette med juksingen. De legger ikke nødvendigvis juksingen fra seg, men flytter seg heller videre til et nytt spill der det er lettere. Å bare bannlyse spillere holder nesten ikke lenger.

Dobbeltagenter og tåkelegging

Så hvordan beskytter man spillet sitt? Det første leddet, forteller Harton fra talerstolen, er å identifisere hva man anser som juksing og hvordan dette påvirker brukeropplevelsen. Juksingen som foregår er som en form for spillmodifisering, så det er opp til hver enkelt utvikler å stadfeste hva de mener er juks, og hvilke modifikasjoner som er tillatt. Ved å skrive ned dette i spillets lisensavtale har man tatt de første skrittene mot å beskytte seg mot juks.

Ifølge Harton er det forholdsvis enkelt å finne ut hvem som har laget programvaren folk bruker til å jukse seg gjennom DayZ. Vet man hva man skal se etter er det enkelt å gjenkjenne mønstre i programvarekode og andre ting hackere legger igjen som signaturer.

– De som hacker og jukser er overraskende enkle mennesker, og de lever på omdømmet sitt. De vil gjerne at folk skal vite at det de har laget kommer fra dem.

Bohemia loggfører det aller meste brukerne av DayZ tar seg til, uansett hvor harmløst det kan virke. De sjekker også «sinnsfriskheten» til serverne sine for å finne brudd i spillogikken og forsøker å beskytte spilldataene sine slik at det er vanskeligere å identifisere funksjoner som kan utnyttes av hackerne.

Det jobbes også med måter å inflitrere de ulike hacker- og juksemiljøene på nettet.

Ifølge Harton har Bohemia informanter som holder til på både offentlige og private forum der hackerne samler seg, og de viderefører informasjon tilbake til DayZ-utvikleren. Slik kan mange brukere bannlyses fra spillet samtidig, i tillegg til at Bohemia får viktig informasjon om hvilke deler av spillet som er lett å utnytte. Det beste som kan gjøres for å bekjempe juksemakere, spesielt i et stort sandkassespill som DayZ, er å skyggelegge informasjon og gjøre hackingen så vanskelig som mulig.

– Kast bort tiden deres så mye som mulig. Da slutter de å spille. Bare pass på å ikke gjøre det personlig, for da kan du utsettes for mye unødvendig stress du ikke trenger, avslutter Harton med et flir.

DayZ er nå tilgjengelig via Early Access, og antas å bli ferdig i løpet av 2016. Det utvikles for tiden en PlayStation 4-versjon av spillet som skal slippes i tredje kvartal av 2015.

Siste fra forsiden