Sony snakker om fortid og fremtid

Etter tirsdagens godnyhet fra Nintendo var det med spenning vi stilte opp Sony Europas pressekonferanse. Vi forventet så klart å få se, og helst ta på, Sonys kommende håndholdte maskin; PSP. Før vi kom så langt var det satt av masse tid til alt annet rundt Sonys konsoll- og spillsatsning.

Ut på scenen kom sjefen for PlayStation i Europa og startet det hele. Gjennom et langt foredrag la han frem Sonys ideer og strategier for fremtiden, samt tall og fakta for det som har skjedd i forhold til PSX og PS2 så langt. Sony har allerede rundt 77% av markedsandelene i markedet for konsoller med sin PlayStation 2. Det skal vel godt gjøres å få en større prosentandel av markedet når vi ser hva konkurrentene har planlagt for tiden som kommer. Derfor blir det viktigere for selskapene å trekke til seg helt nye kundegrupper fremfor å jobbe innenfor den samme, gamle demografien. Som verktøy for å klare dette har Sony en rekke nye produkter og kampanjer på gang. Lykkes de med disse, noe man nesten må gå ut i fra etter det vi har sett så langt, vil se at spillbransjen som en helhet, ikke bare Sony, vil dra fra andre deler av underholdningsindustrien.

Spillbransjen har allerede omtrent en kvartpart av markedet innen underholdning. Av denne kvartparten er det altså at Sony innehar en 77% andel. Innen 2008 regner en med at spillbransjen vil vokse ytterligere og ta opp over 30% av underholdningsmarkedet. Det vil si at de blir større enn musikkbransjen og de vil bli ytterligere styrket i forhold til filmbransjen. Spill har allerede rundt 5-10% høyere andel av underholdningssegmentet enn kinofilm har. Sony regner med å doble antall solgte konsoller fram mot år 2010. Fra en markedsbase på 38,5 millioner solgte Sony-konsoller i Europa vil man da nærme seg 100 millioner solgte enheter. Det er ikke vanskelig å se at dette lukter penger, store penger.

Vil nå andre enn kvisete tenåringer
Som sagt har Sony behov for å huke til seg nye kundegrupper for å nå disse målene. Derfor har de flyttet fokus fra de hardbarkede spillerne over på folk flest. Unge, urbane kjøpere er et av de viktigste segmentene man har siktet seg inn på. De vil bort fra nerdenes soverom og inn i de trendy stuene til unge japper. Et av de viktigste verktøyene for å klare dette ble sluppet allerede i fjor, nemlig EyeToy. Tiden fremover vil gi enda flere bruksmuligheter, programmer og spill for bruk sammen med EyeToy-kameraet. En av nyhetene er muligheten for videokommunikasjon og spill.

Skjermbilder fra EyeToy: Chat

Sony ser også for seg dansematter og karaoke som inngangsbilletten til mange nye kjøperes hjem. På pressekonferansen viste de to spill som benyttet seg av disse funksjonene. Athens 2004 er årets offisielle OL-spill. Her har du som spiller muligheten til å spille på vanlig måte, med den gode, gamle dual shock-kontrolleren, eller med dansematten. To av spillets produsenter ble hentet opp på scenen for å demonstrere hvordan dette fungerer. Fremfor å sitte sløvt i sofaen med kontrolleren i hånda kan du nå reise deg opp, tøye ut og gjøre deg klar. Her kreves fysisk arbeid for å vinne. Funksjonen ble vist ved at de to herrene trådte opp på hver sin dansematte, stilte seg klar for å løpe og psyket seg opp for et beinhardt løp. I det startskuddet gikk satte de to i gang med å trampe febrilsk på mattene. På denne måten styrte man takten og farten til løperen på skjermen. Bruken av dansematte fungere kanskje ikke like godt i alle grenene, men for noen burde det kunne gi en ny og morsom spillopplevelse. Athens 2004 er ventet ute i løpet av juni/juli. Som man sa her; det må i alle fall være ute i tide til OL.

Skjermbilder fra Athen 2004

Du kan leke Morten Harket
Et annet spill som ble vist frem var det kommende SingStar. Dette virket som et ganske tradisjonelt karakokespill, men uansett er det nok et spill som kan trekke mange nye kunder. To av produsentene for dette spillet ble kalt opp på scenen for å konkurrere mot hverandre. Sangen man valgte å utsette dem for var den ikke akkurat lettsungne Take on Me fra a-Ha. Mens tidenes kanskje beste musikkvideo gikk i bakgrunnen gjorde de to seg klare for dyst. De to gjorde det de kunne for å ødelegge sangen for all fremtid i starten, men det gikk ganske bra etter hvert. Etter sangen var ferdig kom en oppsummering av hvordan de to hadde klart seg. Spillet måler takt, tone og hvordan du klarer å følge teksten. Et spill som helt klart burde fenge andre grupper enn hardbarkede gamere.

PSP dukket også opp

David Reeves, president i SCEE, viser PSP
Etter å ha sittet og hørt fortellinger om gull og grønne skoger kom endelig det øyeblikket alle ventet på. Fram fra lommen fisket sjefen selv fram en lys levende Sony PSP. Den var kanskje ikke så levende, elektronikk er som vi alle vet ikke organiske enda, men den var i alle fall der rett fremfor øynene våre. Sony viste et filmklikk fra kommende PSP-spill, og filmen kan dere se ved å klikke på linken i slutten av artikkelen. Blant annet kommer det en heftig PSP-versjon av Gran Turismo 4, som ikke så ut til å være dårligere enn PS2-versjonen. Det kan altså være noe i ryktene om at det lille håndholdte beistet er kraftigere enn selveste PlayStation 2. Det blir dessverre ikke mulighet til å spille på PSP i løpet av messa. Vi får heller nøye oss med de bildene og filmene Sony gir oss.

Siste fra forsiden