Sniktitt

Spartan: Total Warrior

Utvikleren av den klassiske Total War-serien er i ferd med å produsere sitt første konsollspill, det heftige actioneventyret Spartan: Total Warrior. Vi tok en titt på spillet hos Sega.

Creative Assembly har vært et av de heteste navnene innenfor strategisjangeren helt siden de tok verden med storm med Shogun: Total War. I løpet av studioets mangeårige historie har de imidlertid gjort langt mer enn å lage strategispill, og det var bare et spørsmål om tid før de valgte å bruke ekspertisen sin i en annen sjanger. For en tid tilbake kunngjorde de Spartan: Total Warrior, et actioneventyr til PlayStation 2, Xbox og GameCube som blant annet kan skilte med store mengder soldater på skjermen samtidig. I dag tok vi en titt på spillet på Sega-standen på E3.

Ikke akkurat spartansk Spartan: Total Warrior gir deg rollen som en spartansk kriger som kjemper mot det romerske imperiets invasjon av de hellenske landområdene. Du er kun en enkelt kriger i en krig hvor tusenvis av andre soldater deltar, og derfor kjemper du sjelden alene. På tross av at soldaten din er langt fra noen pyse vil du garantert trenge all den hjelpen du kan få, for fienden er nemlig svært tallrik. Creative Assembly lover at spillmotoren skal kunne takle minst 150 soldater på skjermen samtidig, og etter å ha prøvespilt spillet kan vi skrive under på at det ikke nøler med å slenge uhørte mengder krigere mot deg.

Grafisk sett minner Spartan litt om det kommende PS2-spillet God of War, noe som kanskje ikke er særlig rart, med tanke på at begge spillene foregår i en mytologisk versjon av antikkens verden. I likhet med utviklerne av God of War har Creative Assembly gjort en svært god jobb med det visuelle, både i forhold til det tekniske og det mer kunstneriske aspektet. Her får vi flotte animasjoner og omgivelser, realistiske røykeffekter og en temmelig lang synsrekkevidde. Det som imponerer mest er likevel den store mengden soldatene på slagmarken, som virkelig gir en følelse av å være i krig. Når spartaneren din hakker seg gjennom horder av velanimerte fiender er det vanskelig å ikke få assosiasjoner til kampscenene med Akilles i filmen Troy.

Det er likevel ikke slik at alle spillets 14 oppdrag inneholder enorme slagmarker, og Creative Assembly lover at vi får nok av variasjon i spillet. Oppdragsmålene vil også være rimelig interessante, og du vil flere ganger ha mer en ett mål som må oppnås samtidig. Men selv om utviklerne lover oppdrag som fokuserer mindre på kamp, er det likevel nettopp kamp som er det sentrale elementet i spillet, og basert på det vi fikk oppleve har det et kampsystem som er rimelig enkelt å lære. Det tok ikke lang tid før vi herjet rundt med fienden i ekte Hollywood-stil, men når sant skal sies tok det ikke lang tid før vi døde heller.

Det er naturligvis veldig vanskelig å bedømme kampsystemet basert på den lille tiden vi hadde med spillet. Forhåpentligvis vil det være dypt nok til å kunne sikre interessen i mange timer, men om det kan måle seg med det vi finner i f.eks. det tidligere nevnte God of War er det alt for tidlig å si noe om.

Det vi kan si er at du får tilgang til en rekke forskjellige våpen, og her kan vi nevne både nærkampsvåpen som sverd, spyd, krigshammere, buer og andre våpen som lar deg ta ut fienden på avstand. I tillegg får du et skjold som du kan bruke til å blokkere fiendens angrep med, som også kan brukes som slagvåpen om du trenger det. Du får også tilgang på magi, noe som riktignok ikke er særlig realistisk, men som definitivt gjør det hele mer spennende. Etter hvert som du spiller får du også muligheter til å forbedre spillkarakterens egenskaper, og spilet lar deg skreddersy egenskapene hans slik at de passer best med din spillestil.

Det er ikke gitt at en utvikler som i de siste årene har spesialisert seg på en spesifikk type spill skal gjøre suksess med en helt annen type spill, men det ser det faktisk ut som Creative Assembly kommer til å gjøre. Spartan: Total Warrior ser nemlig rimelig flott ut, og grunnen er kanskje nettopp det at Creative Assembly har brukt mye av teknologien og ekspertisen sin fra strategisjangeren for å skape et actioneventyr som skiller seg litt ut fra mengden. Vi gleder oss til å finne ut hvordan det fullstendige spillet arter seg når det lanseres i september.

Siste fra forsiden