Splinter Cell: Chaos Theory

Sam Fisher er tilbake. Med seg har han sin faste følgesvenn, det alltid tilstedeværende mørket. Som alltid når Sam er i aksjon så er sniking det som redder verden i Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory.

Ubisoft har forlengst forstått hvilket marked som ligger for føttene til vår snikende amerikanske venn, så hvorfor vente med en oppfølger? Igjen står verdens maktbalanse på spill, Sam Fisher er den eneste som står mellom oss og jordas undergang. Heldigvis er det ikke en amatør vi styrer rundt, og enda mer utstyr i tillegg til et par nylærte akrobatiske triks gjør at Mr. Fisher er bedre forberedt enn noen gang. Slukk lyset og vær muse stille, la deg fange av atmosfæren i Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (heretter Splinter Cell 3).

Lyd og lys
For dere som ikke kjenner så godt til Splinter Cell, handler spillet grovt sett om å styre en topptrent amerikansk elitesoldat/spion som helst bruker kløkt og hodet fremfor våpenkraft for å løse sine oppdrag. Sniking i ulike former er egentlig det hele spillet er bygd opp rundt, så hvis du er blottet for tålmodighet eller lider av Rambo-tendenser kan du egentlig bare droppe videre lesning. Selv om mulighetene for rask action er større enn i seriens tidligere spill, betaler det seg sjeldent å buse inn og tømme magasinene dine i hytt og pine. Du er alene i fremmede miljøer fulle av folk som vil drepe deg, derfor er det lurt å ta seg god tid til å vurdere hver eneste avgjørelse. Spillet har for øvrig en serie av treningsvideoer som kjapt setter deg i stand til å kontrollere Sam Fisher med stil, det lønner seg å ta en kikk på disse om du er fersk eller bare litt rusten.

Med Sam Fisher har det å luske rundt aldri vært kjedelig, og det tredje spillet i rekken makter å sette en ytterligere spiss på spillopplevelsen. Mørket er mer dominerende enn noensinne, og gir deg som spiller enda flere muligheter når det gjelder framgangsmåter ovenfor den utryddingstruede ”vaktrasen”. Ja, for det er stort sett vakter som får føle din vrede. Husk at disse innehar mye nyttig informasjon, så ikke slå de i svime med det samme de nærmer seg. Et par spørsmål senere kan du legge dem svimeslagne eller døde i mørke og utilgjengelige hjørner, der deres kolleger aldri vil finne dem.

Hvordan skal du så ha oversikt over hvor skjult du egentlig er? Du kan bli direkte avslørt på to måter, ved å lage for mye lyd eller eksponere deg i lyset. Du kan se din status i forhold til begge på skjermen, dermed har du til enhver tid god oversikt over hvor synlig du er for fienden. Særlig lyddisplayet er godt, og viser hvor mye bråk du kan lage i forhold til støyen i dine omgivelser uten å bli avslørt. Blir du oppdaget må du enten angripe og eliminere din fiende, eller komme deg unna og gjemme deg i mørket. Hvordan du løser en gitt krisesituasjon er egentlig opp til deg som spiller, men husk at brettene blir vanskeligere dess flere ganger du blir tatt på fersken.

Detaljerte oppdrag
Alle oppdragene er bygd opp rundt et felles ”skjelett”. Innimellom hvert oppdrag får du servert gode og forklarende filmscener. Deretter står brifingen for tur, også den god og ikke minst detaljert. Du vil oppleve at opptil 5-6 personer gir deg instrukser om ett gitt oppdrag, og de ulike aspektene ved det. Følelsen av å faktisk være tilstede er absolutt sterk, realismen skinner igjennom hele tiden. Oppdragene består av primære mål som du må fullføre, sekundære mål, og mål du kan gjennomføre om muligheten byr seg. Denne bredden gjør at hvert brett blir svært omfattende, men samtidig aldri kjedelig. Avhengig av hvor mye du fullfører og ikke minst hvordan du gjør det, vil du få en gitt vellykketprosent etter endt oppdrag. Er du riktig god strekker du deg etter perfekte 100% hver gang, noe som alltid er tifredsstillende å oppnå. Husk at du kan lagre spillet når som helst underveis, noe som gjør at du unngår for mye unødvendig gjenspilling av enkelte brett.

Før oppdragene skal du også velge hvilke utstyr du skal ha med deg. Her har du tre valg, direkte angrep, sniking og din våpenteknikkers anbefalinger. Utstyrsvalg blir dermed mer avhengig av hvilken stil du spiller enn tidligere. Spillet tilbyr en mengde nye attributter ved dine våpen, du kan blant annet kutte lys/strøm midlertidig med pistolen din og bruke riflen din som hagle eller kraftig snikskyttergevær. Dessuten har Sam alltid med seg en kniv som han bruker med kirurgisk presisjon. Underveis i oppdragene vil du få instruksjoner fra hovedkvarteret direkte på øret, samtidig som du plukker opp hint fra objekter og ikke minst pratesyke vakter underveis. Bruker du 3D-kartet i tillegg vil oppdragene etter hvert gå som smurt. Dette er kanskje det største minuset ved tittelen, det er ikke alltid like utfordrende selv med flere tilgjengelige vanskelighetsgrader.