The Sims 2: Livets Skole

Føler du at simmene dine er litt blåst i hodet? Nå kommer EA til unnsetning - med The Sims 2: Livets Skole får nemlig simmene endelig muligheten til å ta høyere utdanning.

Rotete medstudenter Livet i en fellesbolig kan være slitsomt til tider, takket være de andre studentene. Disse er jevnt over av typen som roter og roter, men aldri rydder. I tillegg driver de og kaster vannballonger på hverandre og gjør en rekke andre tåpelige rampestreker som ikke er morsomme, men som fører til mer rot. Dermed blir simmene dine i dårlig humør, fordi de ikke takler omgivelsene sine. Resultatet blir sannsynligvis at du må leie inn hushjelp for dine egne penger. Når all skitten fører til kakerlakkinvasjon er det heller ingen som gidder å hjelpe. Det hadde kanskje vært en idé om skolen eller fellesskapet hadde tatt seg av slike ting, det er tross alt skolens eiendom som blir invadert av skadedyr her.

Utenom selve universitetskonseptet, bringer The Sims 2: Livets Skole flere nye elementer inn til spillet. Det viktigste av disse er at det nå er mulig å påvirke andre simmer til å gjøre ting simmene dine ikke har lyst eller tid til å gjøre selv (eller rett og slett ting du har lyst til at andre simmer skal gjøre, slik som å kysse hverandre eller noe). For å påvirke simmer til å gjøre noe må du bruke påvirkningspoeng, som du får omtrent på samme måte som aspirasjonspoeng. Det er selvsagt ikke sikkert de andre simmene lar seg påvirke av simmen din, men dette nye konseptet bringer inn litt mer strategi i spillet, og burde falle i god jord hos manipulerende spillere.

Mobiltelefoner og erteposer En artig nyhet er muligheten til å kjøpe håndholdt elektronisk utstyr. Her finner vi en mobiltelefon, en håndholdt spillemaskin og en MP3-spiller. De to sistnevnte tilbyr moro når som helst, mens førstnevnte lar deg ringe til andre simmer uansett hvor du befinner deg. Utviklerne har også lagt inn flere nye måter for folk å samhandle på, slik som muligheten til å sparke erteposer til hverandre og muligheten til å spille hverandre en rekke ulike pek. Simmene får også to nye karrierer å boltre seg i, og hver av disse kommer med sine egne spesialbelønninger, slik som en kjøttetende plante som forlenger livet til simmene dine, på bekostning av andre simmers liv (personlig kan jeg aldri se for meg at jeg vil bruke noe slikt tull i spillet, men vi er heldigvis alle forskjellige).

Ellers får vi selvsagt nye objekter inn i spillet. De mest spennende er ulike instrumenter (gitar, trommesett, osv), men vi får også ting som arkadespill og biljardbord. Dessuten får vi massevis av nye dekorasjoner, samt andre møbler (bord, stoler og slikt). Disse møblene kommer i to stiler – ”groovy” og middelalder. Ingen av de nye stilene passer særlig godt inn i "vanlige" rom, og vil sannsynligvis ikke bli brukt særlig mye, med mindre du går for rom med svært distinkte stiler. Uansett; mer variasjon er alltid bra, og mer variasjon er nettopp det vi får i denne pakken.

I forhold til grafikken, ser selvfølgelig alle de nye tilleggene svært gode ut. De nye animasjonene er livaktige og realistiske, og alt holder den høye standarden fra originalen. Det samme gjelder lyden, hvor Livets Skole blant annet introduserer to nye radiostasjoner - begge med musikk som flyter godt og passer inn i spillet. I forhold til det tekniske oppdaget jeg egentlig ingen småfeil (annet enn at ei jente ved ett tilfelle ble halvveis usynlig, men hun kom seg igjen senere). Når simmene bor i fellesboliger kreves det ofte mye maskinkraft, etter som det skjer mye samtidig. Hvis du slet med å kjøre originalen glatt kan det være en idé å oppgradere systemet litt før du eventuelt punger ut for Livets Skole.

Konklusjon The Sims 2: Livets Skole er en god ekspansjonspakke. Selve universitetsdelen burde kunne holde de fleste Sims-frelste okkupert en stund, men den varer definitivt ikke evig. Den nye delen er langt mer begrenset enn resten av spillet, og selv om den inneholder noen helt nye elementer du ikke vil få oppleve i hoveddelen av spillet, blir universitetslivet ensformig etter hvert. Når dette skjer kan du imidlertid gå tilbake til hovedspillet og glede deg over flere nye spillelementer, samt nye møbler, karrierer og andre objekter. Totalt sett inneholder ikke denne ekspansjonspakken enorme mengder med nyheter, men den har nok innhold til at seriøse Sims-fanatikere vil finne mye å glede seg over her.