The Sims Unleashed

Enda en tilleggspakke! Som den femte i serien av tilleggspakker til Maxis' super-hit The Sims, får du nå muligheten til å innføre dyrestell og hagearbeid til dine virtuelle lekedukker. Som om ikke å kontrollere en hel familie, og holde dem alle mette, rene og våkne, skulle være nok, får du nå også en firebent krabat å holde styr på.

Maxis har åpenbart ingen planer om å slutte med å utvikle disse tillegspakkene, men nå må de vel snart begynne å gå tom for gode ideer. Likevel, jeg vil advare alle på forhånd før jeg går videre i denne omtalen: Dette spillet er kun for Sims-fantaster. Har du prøvd The Sims før, men likte det ikke, vil du ikke finne noen frelse her. Til tross for at Maxis gjør en god jobb med å bygge ut på en uvanlig populær spill-serie, og passer på å gi mye nytt og interessant i hver eneste ekspansjon, sliter spillet fremdeles med de aller mest fundamentale feilene. Dette er feil spillet har levd med helt siden det ble utgitt første gang, og jeg har mistet all tro på at disse vil bli rettet opp. Dessverre.

Så er det på'n igjen
Spillet kommer i den normale Sims-innpakningen, med sitt velkjente cover-design. På baksiden blir du fortalt om grass og grønne enger, og for dere som er fullstendig hektet på spillet, er det nok både grass, grønne enger og krystallklare vann. Spillet gir deg som tidligere nevnt muligheten til å skaffe deg kjæledyr, samt drive med hagearbeid. Du kan kjøpe deg hunder, katter, fugler og reptiler. Likevel er det bare hundene og kattene som gir deg noen særlig glede i form av gameplay. Mens fuglene er heller lite interaktive, kan du for eksempel leke med Fido eller Fidoline. Spillet gir deg også mulighet til å bygge ut hagen din, plante planter og grønnsaker, for så å høste inn godsakene og tjene en slant på dem. Frøene skaffer du på markedet i gamlebyen, som også er nytt i The Sims Unleashed.

Nabolaget ditt er nå en del av en større by, og du har nå oversikt over både nabolaget ditt og denne gamebyen fra oversikts-kartet. Dette er egentlig en egenskap som burde ha vært i The Sims for lenge siden, ved utgivelsen av "Hot Date"-ekspansjonen som ga deg det såkalte "Downtown"-området. Likevel, en skal ikke klage over spilt melk, og jeg er rimelig fornøyd med at Maxis valgte å gjøre dette denne gangen. I tillegg til disse "revolusjonerende" egenskapene, kommer spillet med sitt vanlige tillegg - fem nye karriere muligheter og over hundre forskjellige gjenstander du kan plassere i din ringe residens. Da er vel alt klart til enda en stimulerende spillopplevelse i ditt virtuelle nabolag? La oss ta en tur til SimBy og finne ut mer.

Etter en relativt kraftig installasjon på drøye èn gigabyte fordelt på to skiver, er jeg klar til å flytte inn i Simgata. Eller for å være helt ærlig hadde jeg tjuvstartet litt, og jeg hadde allerede skaffet meg en verdig bopel, en liten formue og ei elskverdig kone. Etter mye pes fikk vi til og med et lite barn, men etter at min kjærelivspartner tilbrakte litt for mye tid foran PC-en (la oss skylde på henne denne gangen), kom barnevernet og tok gullungen fra oss. Da nyttet det ikke å gråte, og min kjære kone måtte bare leve med det faktum at hun var en elendig mor. Dagene gikk, og jeg tilbrakte mer og mer tid på byen, og til slutt møtte jeg ei ny tilfeldig jente. Ting begynte å føre frem, og ekteskapet begynte å henge i en tynn tråd.

Men så startet de dyrebutikken nede i gamlebyen! I et siste forsøk på å redde ekteskapet tok vi drosjen ned til gamebyen for å prøve å finne noe som kunne føre oss sammen. Redningen ble Vovsen. En søt liten dalamantiner-valp, full av livsglede og ramp. Etter å ha kjøpt noen godsaker til Vovsen, tok vi ham med oss hjem til Simgata. Nå skal det sies at huset vår ikke er det perfekte tilholdsted for en hund. Det går for det meste på parkett, bassenger, lavalamper, lyskastere i stua, biljardbord og et par boblebad. Vovsen fant seg raskt til rette på soverommet, i en liten kurv vi satt inn der til ham. En ting jeg raskt la merke til er at dyrene, i hvertfall hundene, er særdeles aktive. Hadde Sims-ene mine kunne flytte seg så raskt rundt i huset, hadde halvdelen av problemene med dette spillet forsvunnet.