The Witcher IV

The Witcher IV utvikles først og fremst for konsoll

– Vi gjør alltid PC først og så prøver å skalere ned, men vi har hatt så mange problemer.

CD Projekt RED

CD Projekt RED prøver seg på en litt annen fremgangsmåte for utviklingen av The Witcher IV. I stedet for å bygge spillet for PC og deretter tilpasse for konsoll, har teamet valgt å fokusere på konsoll først denne gangen.

Den nye utviklerstrategien ble avslørt i helgen. I et intervju med Digital Foundry, forklarte teknologisjef Charles Tremblay at tilnærmingen passet bedre for å nå målet om bildefrekvens på 60 bilder i sekundet på konsoll.

Digital Foundry intervjuer CD Projekt RED om tekdemoen for The Witcher IV.

Til sammenligning ble både The Witcher 3 og Cyberpunk 2077 utviklet for PC først, som senere skapte utfordringer for konsollversjonene.

– Vi har alltid gjort PC først, hvor vi tøyer grensene og så prøver å skalere ned. Men vi har hatt så mange problemer før, så denne gangen ønsket vi å utvikle for konsoll først. […] Vi hadde veldig lyst til å sikte på 60 bilder i sekundet og ikke gå tilbake til 30.

Nøyaktig 60 bilder i sekundet var sånn The Witcher IV ble presentert under State of Unreal tidligere denne måneden. Det var imidlertid kun en teknisk demo, og enda gjenstår det mye arbeid før CD Projekt har ting på plass.

– Dette er en teknisk demo. Hele spillopplevelsen er ikke med, det er ingen kamper og det er mye som ikke virker. Men ambisjonsnivået er satt, så det er dette vi sikter på med The Witcher IV. Det er for tidlig å si om vi får det til, men vi skal jobbe så hardt vi kan.

LES OGSÅ: The Witcher IV kommer tidligst i 2027 »

Siste fra forsiden