Mark Darrah tror at Dragon Age: The Veilguard ble betydelig svekket på grunn av manglende interesse og støtte fra EA. Det avslørte den tidligere spillsjefen i en video på sin egen YouTube-kanal.
I videoen, som du kan se nedenfor, går Darrah gjennom 2017 – et år han mener at førte til omfattende endringer hos Bioware.
Som Darrah forteller, begynte det hele med at han ble flyttet over til å hjelpe med siste innspurt på Mass Effect: Andromeda. Samtidig fortsatte Dragon Age-teamet sitt arbeidet uten noen klar ledelse, noe som aldri hadde skjedd før hos Bioware.
– Det var første gang vi hadde opplevd at lederteamet ble revet bort på den måten, der personen som var sjef for et prosjekt forlot det prosjektet for å hjelpe med noe annet, samtidig som det prosjektet fortsatte. […] Det er utrolig farlig å la et prosjekt dure videre mens viktige deler av ledelsen er borte.
Med Andromeda lansert – som ifølge Darrah ikke gikk spesielt bra – gikk han til EA for å be om flere ressurser til Dragon Age. Til tross for løfter om at serien fortsatt var svært viktig for EA, gikk ikke ting helt som Darrah og kompani hadde sett for seg.
Uten noen forvarsel fikk Bioware beskjed om at Mass Effect-veteran Casey Hudson plutselig var tilbake som sjef. Darrah og de andre i studioet fikk vite om den omfattende endringen samtidig med resten av verden, som igjen førte til redusert tillit mellom Bioware og EA.
Kort tid etter rettet valgte EA- og Bioware-toppene å flytte fokus over på Anthem. Igjen ble Dragon Age nedprioritert, forteller Darrah, og frem mot Anthem-lanseringen i 2019 ble flere og flere ressurser flyttet vekk fra det som skulle bli The Veilguard.
Det var rundt denne tiden at EA besluttet at Dragon Age skulle bli et «live service»-spill, til tross for teamets insistering på at det ikke var skikket til å lage «live service»-spill. Dette, og alle de andre endringene, førte til at prosjektet endret seg på fundamentale måter.
Etter å ha startet forfra igjen, fikk Dragon Age: The Veilguard etter hvert gå tilbake til å være et enspillerspill. Det ble lansert i 2024, til en heller lunken mottakelse og – ifølge EA – salgstall som ikke sto til forventningene.
Siden har store deler av Dragon Age-teamet mistet jobben eller blitt flyttet til andre EA-prosjekter. Et kraftig redusert Bioware-team jobber nå med det neste Mass Effect-spillet, som enda ikke har noen slippdato.
Mark Darrah forlot Bioware i 2020.
LES OGSÅ: – Dragon Age- og Mass Effect-teamene var ikke venner »