Spillindustrien

Tidligere PlayStation-sjef: – Spill har blitt for dyre å lage

Shawn Layden mener dagens AAA-trend ikke er bærekraftig.

Sony

Veteraner i spillindustrien har ofte et og annet å si om bransjen, og nå er det tidligere sjef for Sonys spillutviklingsavdeling PlayStation Worldwide Studios som har kommet på banen med noen synspunkter.

Shawn Layden ble nylig intervjuet av nettstedet Gamesindustry.biz. hvor han ga uttrykk for tildels sterke meninger om dagens spilltrend – nærmere bestemt den enorme ressursbruken.

– Problemet med den modellen er at den rett og slett ikke er bærekraftig, uttalte Layden med referanse til at utviklingskostnadene til spill anslagsvis har fordoblet seg for hver nye konsollgenerasjon.

Moderne AAA-spill, som Red Dead Redemption 2, er for dyre, mener Shawn Layden.
Rockstar

Opptil 150 millioner dollar

Ifølge den tidligere PlayStation Worldwide Studios-sjefen ligger utviklingskostnadene til de fleste AAA-titler til dagens generasjon på mellom 80-150 millioner dollar – eksklusiv markedsføring – og utviklingstiden ligger gjerne på rundt fem år.

Layden nevner titler som Red Dead Redemption 2 og Sonys egne God of War og The Last of Us Part II som eksempler på nyere spill som har tatt lang tid å utvikle og kostet svært mye penger.

Det som gjør modellen lite bærekraftig er ifølge Layden ikke bare utviklingskostnadene, men det faktum at spillprisene samtidig holder seg på akkurat samme nivå – og at spillere er svært sensitive for eventuelle prisøkninger.

– Spill har kostet 59,99 dollar siden jeg startet i denne bransjen, men kostnadene til utviklingen av spill har gått opp ti ganger, sa Layden i intervjuet.

Selv kunne han gjerne tenke seg tilbake til den tiden da spill tok rundt 10-15 timer å fullføre og var billigere og raskere å utvikle, samt enklere å faktisk gjøre seg ferdig med.

Les også: Er spill en dyr hobby, eller setter vi for liten pris på spillopplevelser nå til dags? »

Siste fra forsiden