Fallout - spillbevaring

Tim Cain ble tvunget til å slette Fallouts opprinnelige kildekode – så forsvant den

Ole Erik Befring Kristiansen/Gamer.no

Tim Cain, en av hoveddesignerne bak Fallout, har avslørt at han ble tvunget til å slette kildekoden til det opprinnelige spillet. Siden har originalkoden, og en haug med kildemateriell fra utviklingstiden, forduftet.

Det var via sin YouTube-kanal at Cain nylig tok for seg spørsmålet om spillbevaring. Utviklerveteranen fortalte at han ikke trengte for mye fantasi, ettersom han selv hadde opplevd vanskelighetene med å ta vare på gamle spill.

Da Cain forlot Fallout-maker Interplay, fikk han beskjed om å slette absolutt alt han hadde som var knyttet til spillet. Det i seg selv er ikke svært uvanlig når man forlater et selskap.

– Du må ødelegge alt du har, og jeg gjorde det. Hele arkivet mitt. Tidlige designnotater, kildekode, kode for forskjellige versjoner, prototyper, hele GURPS-koden. Borte.

Les vårt tilbakeblikk på Fallout »

Det som skjedde etter var imidlertid mindre heldig, minnes Cain. Selskapet skulle ta jobben med å passe på alt sammen, men sånn gikk det ikke. Noen år senere fikk Fallout-skaperen beskjed om at alt var borte.

– Jeg trodde de prøvde å sette meg i fella og ville saksøke meg om jeg fortsatt hadde alt. Det viste seg at nei, da. De hadde faktisk mistet det.

Interplay klarte etter hvert å finne igjen koden fra versjonen av spillet som ble lansert. Cain tror imidlertid at alt det andre er borte for godt, som han mener er et tydelig eksempel på hvorfor spillbevaring er så viktig.

– Så mange spill kom ut på 70-, 80- og 90-tallet og kildekoden er bare borte. Kunsten spillene ble bygget på er borte. Jo, da. Du kan prøve å bryte opp databaser og trekke ut ting, men du får bare fullversjonene. Du får ikke de opprinnelige kildekodene eller kunsten. Jeg tror til og med det skjer for spill fra 2000- og 2010-tallet, og sikker nå i 2020 også. Ting forsvinner.

LES OGSÅ: En halv million ber EU «redde dataspill» »

Siste fra forsiden