Return to Mysterious Island er et relativt unikt eventyrspill, ettersom en stor del av gameplayet består av å finne måter å overleve på. Selv om spillet inneholdt noen mekaniske nøtter, fokuserte det stort sett på ting som å skaffe mat og andre midler for å overleve, ved å finne og kombinere ting spilleren fant under sitt opphold på den mystiske øya fra den verdenskjente Jules Verne-romanen.
Spillet ble relativt vellykket, og den generelle meningen i eventyrspillmiljøet er at det absolutt er verd å skaffe seg (takket være en relativt lav pris er import mulig, hvis spillet blir vanskelig å finne her i Norge), selv om det inneholder enkelte svakheter som trekker ned helhetsinntrykket noe. Nå ser det ut til at utviklerne i Kheops Studio jobber videre med konseptet fra Return to Mysterious Island, og nettstedet Adventuregamers har informasjon om de to neste prosjektene deres.
Det første spillet foregår i et område modellert etter Lascaux-hulen i det sørlige Frankrike. Handlingen foregår 15 000 år før Kristus, og spilleren må bruke ting han finner i miljøet for å lage mat, jakte, bygge verktøy og gjenskape hulemaleriene i Lascaux-hulen. Kheops har jobbet med en gruppe vitenskapsmenn for å sikre at spillet blir så autentisk som mulig, og spillet vil inneholde mye dokumentasjon som lar spilleren lære om livet i menneskehetens forhistorie.
Det andre spillet er, som Return to Mysterious Island, basert på et univers hentet fra Jules Verne sine bøker. Spillet vil inneholde et komplekst system for manipulasjon av objekter (slik som i RtMI), men vil komme med en rekke forbedringer basert på kommentarer fra anmeldere og tilhengere. Dette spillet skal etter planen lanseres i september, mens det forhistoriske spillet skal lanseres til sommeren. Det er ikke klart hvem som skal gi ut spillene, men det ville ikke være unaturlig å tippe at utgiveren blir The Adventure Company (en del av DreamCatcher).