Trøbbel for Bad Company 2

Trøbbel for Bad Company 2

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det kommer dessverre ikke som en veldig stor overraskelse at lanseringen av Bad Company 2 ikke har gått helt som planlagt. Det kan nemlig påstås at utvikler Dice og utgiver EA hittil ikke har klart en eneste smertefri lansering av et spill i Battlefield-serien. Eksempelvis var både det første Battlefield 1942 og det senere utgitte Battlefield 2 i sin tid voldsomt plaget av tekniske problemer. Og desto verre, problemene vi sliter med nå er mistenkelig lik de vi sleit med for mange år siden.

Les også: Førsteinntrykk: Bad Company 2

Man skulle derfor tro at utvikler og utgiver denne gang stilte godt forberedt med tanke på forventningene, men nok en gang virker det som om de har undervurdert sin egen suksess i forhold til salgstall. Før den offisielle lanseringen av krigseposet Bad Company 2 fungerte det meste smertefritt, både på konsoll og PC. Men det tok dessverre ikke mange timene etter spillet var lansert før problemene begynte å melde seg.

Og innen fredagen var problemene tydeligvis uoverkommelig: Samme dag som spillet ble sluppet i store deler av Europa, gikk selveste "masterserveren" til EA ned for telling. Brukere verden over fikk dermed en særs kjedelig beskjed ved innlogging til spillets flerspillerdel, nemlig at innloggingsserveren ikke kunne nåes. Spillere verden over leitet sporadisk etter informasjon, og sendt på fredagskvelden ga EA endelig lyd fra seg. Masterserveren hadde blitt tatt ned for vedlikehold og var forventet oppe igjen dagen etterpå, altså lørdag.

Antageligvis ble pågangen såpass stor at den tekniske biten rett og slett kollapset, men vi tør likevel dele ut litt refs for at dette i det hele tatt skjedde. Heldigvis ble det bedre utover lørdagen, men hele helgen var preget av sporadiske frakoblinger og innloggingsproblemer.

Les også: Anmeldelse: Bad Company 2

Det er dog ikke alle nett-soldater som har hatt det like ille, de tekniske problemene har i all hovedsak vært forbeholdt PC og Xbox 360-spillere. PS3-versjonen har jevnt over holdt seg stabil i lanseringshelga.

EA har heldigvis lovet at de jobber på spreng for å løse de tekniske problemene, men uheldigvis får dette en svært kjedelig konsekvens for X360-spillere. Via Bad Companys Twitter-konto ble det nylig meldt om at X360-systemene vil bli restartet klokken tolv i dag. Hvorvidt dette betyr at systemene kun blir nede en periode, eller om samtlige Xbox-Battlefield -profiler vil bli nullstilt vites ikke, men flere sider antyder til at det kan være snakk om sistnevnte. Dessverre fikk vi ikke kontakt med verken Microsoft eller EA for avkreftelse/bekreftelse, men saken vil oppdateres så fort mer info dukker opp.

Et glimrende spill til tross, må vi si oss nokså skuffet over alle de tekniske problemene. Især så med tanke på at utviklerne kjørte omfattende betatester før slipp. Til utvikler og utgivers forsvar må det sies at pågangen har vært enorm, og det antas at trafikken generert av Bad Company 2 er mangedobbelt så stor som forrige Battlefield-tilskudd.

Bad Company 2

Vi håper selvsagt på det beste, og satser på at vi snart nok en gang kan skyte som villmenn uten at rifla låser seg.

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen