Ubisoft Connect

Ubisoft sletter ikke spillene dine hvis du har vært inaktiv for lenge

Utvikleren oppklarer etter forvirring.

Ubisoft

Spillere som ikke logger seg inn med Ubisoft ofte nok kan få kontoen sin suspendert og slettet for godt. Dette gjelder imidlertid ikke for kontoer som har kjøpt PC-spill.

Saken dukket nylig opp igjen da Twitter-bruker «PC_enjoyer» la ut skjermbilde av en e-post hen fikk fra Ubisoft. E-posten opplyser om at kontoen er sperret på grunn av inaktivitet, og at den blir stengt etter 30 dager.

Ubisofts sider for brukerstøtte virket å antyde at både spill og fremdrift ville fjernes dersom kontoen ble slettet. Nå har utvikleren imidlertid oppdatert sidene for å klargjøre at kontoer som har registrert spillkjøp ikke vil slettes.

Har du kjøpt spill enten gjennom Ubisoft Connect eller Steam, som er lenket til Ubisoft-kontoen din, er du dermed trygg.

De som mottar varsel om suspendering, men ønsker å beholde kontoen kan logge seg inn innen de 30 dagene og stanse prosessen manuelt. Er kontoen stengt kan man fortsatt kontakte Ubisofts kundeservice for å reaktivere den.

Ubisoft opplyser om at sletting av kontoer skjer i henhold til lovgivning rundt behandling av personopplysninger. Ifølge utvikleren skjer dette riktignok kun i sjeldne tilfeller, og bare hvis selskapet har «sterke grunner til å tro at kontoen det gjelder vil forbli ubrukt».

Det er ikke første gang sletting av Ubisoft-kontoer har dukket opp. Tilbake i 2021 skrev NME at kontoer kunne slettes etter så lite som seks måneder med inaktivitet, i henhold til GDPR-lovgivning. Ubisoft uttalte riktignok den gang at det kreves minst fire år uten innlogginger før kontoer suspenderes.

Oppdatert: En tidligere versjon av saken hevdet at kontoer med spill ville slettes etter en periode med inaktivitet. Vi har oppdatert saken for å reflektere Ubisofts nye utsagn.

LES OGSÅ: Xbox Live Gold legges ned. Erstattes av Game Pass Core »

Siste fra forsiden