Etter flere måneder der han forsikret om at Grand Theft Auto VI ville lanseres til høsten, måtte Strauss Zelnick nylig bite i det sure eplet. Spillet ble utsatt til 26. mai neste år, noe Take-Two-sjefen innrømmer at gjorde vondt – selv om det var nødvendig.
I et intervju med IGN forklarte Zelnick at behovet for en utsettelse ble tydeligere etter hvert som høsten nærmet seg.
– Jo nærmere vi kommer fullføringen av et spill som jakter perfeksjon, blir behovet for, eller mangelen på, polering mer og mer tydelig. I dette tilfellet så vi en mulighet for å ta litt ekstra tid for å sørge for at Rockstar Games når sin kreative visjon uten noen begrensninger.
– Selvfølgelig støttet jeg den tilnærmingen.

For Rockstar-eier Take-Two står regnskapsåret 2026 dermed uten det som ventes å bli tidenes hittil største lansering av et underholdningsprodukt. Zelnick innrømmer at det svir, men mener det viktigste var å gi teamet den tiden det trenger. Han tror også på gode resultater fra selskapets øvrige lanseringer.
– Mens jeg sitter her i dag, føler jeg meg veldig trygg på regnskapsåret 2026. Utsettelser gjør selvfølgelig vondt – det sier seg selv – men det viktigste man kan gjøre er å støtte teamene sine i jakten på perfeksjon.
På spørsmål om mulighetene for ytterligere utvidelser, ville Zelnick naturlig nok ikke ty til spekulering. Han påpekte imidlertid at planene sjelden ryker når selskapet har satt en faktisk slippdato.
– Jeg tror historien vil vise at når vi setter en spesifikk dato, har vi stort sett vært veldig flinke med å holde den.
Det stemmer for både Grand Theft Auto V og Red Dead Redemption 2. Begge ble utsatt fra sine innledende lanseringsvinduer, men når Rockstar først satt konkrete datoer så traff de på dem.
Se den nyeste traileren for Grand Theft Auto VI »
Delte 70 skjermbilder og flere detaljer om spillet»