Valve møter Steam-kritikk

Valve møter Steam-kritikk

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det er ikke lenge siden Randy Pitchford satte spørsmålstegn ved hvor lurt det er at Steam som ledende distribusjonskanal er eid av en spillutvikler med interesse av å selge sine egne spill, og Stardocks årsrapport hevdet at Steam har en markedsandel på hele 70 prosent.

Flere spillutviklere har lovprist Valves plattform i etterkant, men nå har Valve selv tatt bladet fra munnen. Jason Holtman, forretningsansvarlig for Steam, mener det ikke er grunn til å frykte noe monopol.

Han sammenligner Valves egne titler med storsatsninger som Halo, som driver salget av Xbox 360-maskinvare og dermed skaper et større marked andre aktører kan utnytte: – Både salgstallene og markedsføringen til Steam viser at Valve ikke er alene om å lykkes på plattformen.

Han viser til rikelig med konkurranse i markedet, og mener forbrukere ville handlet andre steder hvis de ikke var tilfreds med Steam – hvilket er en mager trøst for de som ønsket seg Modern Warfare 2 uten Steam. Valve har riktignok ikke hindret andre forhandlere i å føre spillet; det er forhandlerne selv som nekter å selge spillet så lenge Steam følger med på kjøpet.

Holtman mener Steam ikke har noe særskilt konkurransefortrinn utover API-er som Steamwork og Valves Source-teknologi, og at Valve er svært opptatt av å ta vare på åpenheten i PC-markedet: – Hvis Steam plutselig dreier i en uønsket retning for utviklere og brukere vil de raskt kunne finne et bedre tilbud.

(Kilder: Gamesindustry.biz)

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen