Vil lage spill som vokser med alderen

Cryteks PC-spill skal ikke kunne kjøre på høyeste innstillinger ved lansering, ifølge Cevat Yerli.

(Köln, Spillverket.no): På dagens spillutviklerkonferanse holdt Cryteks Cevat Yerli et tungt foredrag om utviklingen av grafikkteknologiene sine. Crytek er aktuelle med sin nye Cryengine 3, som er arvtageren til spillmotoren som ble brukt i Crysis.

Cevat Yerli på talerstolen på GDC Europe. Foto: Tormod Dag Fikse

Om du noen gang har irritert deg over at du ikke kan kjøre spillene på høye innstillinger på din splitter nye tjuetusenkroners-PC, så gjorde ikke Yerli akkurat noe for å berolige deg. Ifølge Crytek-presidenten er det fortsatt ikke noe mål for dem at spillene skal kunne utnyttes til fulle ved lansering, tvert imot ønsker de at spillene skal bli bedre ettersom de eldes, sammen med at teknologien utvikler seg. Han var likevel nøye med å påpeke at spillmotoren skal skalere godt nedover også, det vil si at det skal være mulig å kjøre spillene på eldre maskinvare om man lemper litt på kravene til detaljnivå.

Om vi skal tro Crytek-overhodet på ordet vil vi ikke se noen større utvikling av grafikkteknologien før 2012. Etter alt å dømme er det Cryengine 3 som vil gjelde frem til 2012, når Yerli forventer at den nye konsollgenerasjonen vil se dagens lys. – Vår utvikling følger konsoll-syklusen, sa Yerli.

Yerli avsluttet presentasjonen med et tydelig stikk til tyske politikere, som han er redd vil tvinge tyske spillutviklere ut av landet. – Spill er et viktig medium for fremtiden. Resultatet av den foreslåtte loven kan bli at fremtidige tyske spillutviklere må dra utenlands for å få seg jobb, og at tyske spillere ikke får benytte seg av spill som er sett på som trygge i hele resten av verden, uttalte Yerli.

Og for ordens skyld – det ble ikke avslørt noe mer om Crysis 2 under dagens presentasjon.

Siste fra forsiden