Sniktitt

WALL-E

Metallisk kjærlighetshistorie

Barna vil garantert få mye å glede seg over med WALL-E. Både i filmen og i spillet.

EMERYVILLE (Gamer.no): Til sommeren kommer WALL-E på norske kinoer. Den animerte Pixar-filmen forteller historien om roboten WALL-E og hans forhold til en annen kunstig livsform, EVE. Utifra det vi har sett fra filmen virker den veldig lovende, og ikke minst, hysterisk morsom.

WALL-E er allerede på plass ved inngangen til Pixar Studios. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Merkelig robot

Men det er ikke Movies.no du leser nå, vi driver først og fremst med spill. Derfor tok vi også en lengre kikk på spillet som baserer seg på WALL-E. Et slikt populært merkenavn kommer selvsagt til alt som kan krype og gå av formater, men vi ble vist spillet til Wii og Xbox 360.

Aller først, hvem er nå denne WALL-E? Vel, han er en søt liten firkanten robot hvis eneste jobb er å samle søppel. Navnet hans står for «Waste Allocation Load Lifter - Earth-Class», og han jobber på en forlatt jordklode 700 år inn i fremtiden. Vår planet er helt tom fordi menneskene forsøplet så mye at de til slutt ikke orket å rydde opp. Aner vi et underliggende budskap her?

WALL-E elsker imidlertid jobben sin, og presser søppelkuber i kompressoren sin til den store gullmedaljen. Hvis han finner ekstra fine ting samler han på disse, og lagrer dem i sitt kjære hjem. En dag blir hverdagen for vår lille venn snudd på hodet. En rekognoseringsrobot kommer til jorden for å sjekke statusen i opprydningsarbeidet. Slik blir WALL-E kjent med EVE. Det blir kjærlighet ved første blikk, og vi blir tatt med på en spennende reise rundt i galaksen.

Lyle Hall er sjef for utvikler Heavy Iron Studios. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

Dette er altså bakgrunnen for spillversjonen av Pixar-filmen, men vi loves at spillet ikke skal bli noen blåkopi av det vi kommer til å få servert på det store lerretet.

– Vi vil ikke at dette skal være en reprise av filmen. Derfor foregår brettene på en måte mellom sekvensene som vises på kino. Likevel gir vi spillere en glimrende mulighet til å utforske miljøer man faktisk ser i filmen, sier Lyle Hall, sjef for utvikler Heavy Iron Studios, til Gamer.no.

Hall er også full av lovord om hovedpersonen i spillet:

– WALL-E er veldig unik, jeg har ikke sett en figur som ham tidligere i et spill, det er helt sikkert.

WALL-E og EVE sammen på Wii-utgaven av spillet.

Det som først og fremst slo oss ved Wii-versjonen var den flotte grafikken. Detaljnivået er svært høyt, dessuten kan man se milevis fremover i terrenget. Kontrollene virker også å sitte godt, og her har man satset hardt på å få alt til å virke intuitivt.

– Vi drar virkelig nytte av det som er unikt ved Wii, da først og fremst de bevegelsesfølsomme kontrollene, sier Hall.

Les også
Anmeldelse: Wall-E

Plattformeventyr

WALL-E er først og fremst et actionorientert plattformspill der du farter rundt som vår lille robotvenn. Han kan lage metallkuber av ulike typer som brukes som ammunisjon mot fiender og til å løse diverse gåter. Et eksempel er da vi ble angrepet av en robot som var besatt av rengjøring. WALL-E er ikke akkurat «hygienemessig», derfor måtte vi lure «fienden». Det vi gjorde var å kaste fra oss litt søppel på bakken, så fikk rengjøringsroboten andre ting å tenke på.

Et av de mange minispillene, også dette på Wii.

Miljøene er interessante både på Wii og Xbox 360, og flere brett gir deg muligheten til å bevege deg i fire dimensjoner – noe som gir en skikkelig verdensromfølelse. Her kan du rulle, fly og til og med samarbeide med EVE om å komme deg frem til ulike bestemmelsessteder.

– Du kan spille som begge figurene samtidig, noe vi føler gir enda mer underholdning. Det gir også unike måter å forflytte seg på, slik som at EVE løfter WALL-E rundt på brettet, sier Hall.

Dessverre får vi ikke se en samarbeidsmodus som i blant annet LEGO Star Wars i hoveddelen av spillet, men flerspillerbiten virker underholdende i form av en rekke opplåsbare minispill.

WALL-E foran hjemmet sitt. Koselig, får en si.

Visuelt er det den nevnte Wii-utgaven som imponerer mest. På Xbox 360 er WALL-E sjarmerende, og det er spesielt fysikkmotoren som imponerer stort. Man har likevel en vei å gå før grafikken sitter like godt som det vi får presentert i filmen.

– Vi klarer fortsatt ikke å skape den samme grafiske kvaliteten som Pixar. I hvert fall ikke når denne endres i samtid, slik som ofte er tilfelle i spill. Spillet er likevel pent, spesielt på PlayStation 3 og Xbox 360, sier Heavy Iron Studios-sjefen.

Tett samarbeid

Selv om man ikke får til det samme visuelle inntrykket, understreker Hall at man har jobbet veldig tett med Pixar på alle områder. Animasjonene sitter som i filmen og man vil ikke bryte med den historien Pixar forsøker å fortelle – selv om man ikke følger filmen til punkt og prikke.

Verdenen er stor og ensom. Her fra 360-versjonen.

– Vi samarbeider tett med Pixar, det er klart. Likvel er det vi som lager spillet, på våre premisser. Det er store forskjeller på film og spill. Når det er sagt tenker vi oss nøye om hvis Pixar påpeker mangler og feil ved produktet vårt. Noe annet ville vært tullete. Vi ser på dem som eksperter, samtidig som vi forstår hvordan spill lages, sier Hall.

– Ser du problemet som filmlisensierte spill ofte har i forhold til kvalitet?

– Ja, men til forskjell fra andre film-til-spill-prosjekter jobber vi faktisk tett med de som lager filmen, ikke lisensavdelingen til prosjektet. En slik interaksjon uteblir ofte i slike prosjekter. Dessuten får vi også sett filmen før den er ute, og det er mange ganger dette ikke blir gjort i det hele tatt av utviklere som lager slike spill. Til slutt vil vi aldri bli bedt av Pixar om å fjerne eller legge til elementer i spillet – men mange gode tips, det får vi, sier Hall.

Slike stasjoner brukes for å skifte mellom ulike metallkubetyper.

Videre innrømmer han at det er attraktivt å sitte på en lisens som garantert vil gi store inntekter. En Pixar-film er jo alltid en kassasuksess, og det er ingen hemmelighet at barn kan mase seg til hva som helst, også et spill som WALL-E.

– Er dere ikke bekymret for at lisensen blir en slags hvilepute for dere?

– Nei, lisensen kan aldri bli en hvilepute for oss, selv om det selvsagt er en fordel å ha den i ryggen. Vi kan ikke komme hit å vise Pixar et drittspill, dessuten er barn veldig kritiske. Nei, vi må virkelig levere innhold av ypperste klasse.

For alle?

For WALL-E er først og fremst et barnespill. Det sørger referansene til filmene og de relativt enkle spillmekanikkene for. Enkelte barnespill skiller seg imidlertid ut, og appellerer til spillere i alle aldre. Et eksempel her er det nevnte LEGO Star Wars. Er dette et eksempel til etterfølgelse for Heavy Iron Studios?

Denne hyggelige duoen tok farvel med oss etter endt dag hos Pixar. (Foto: Mikael H. Groven/Gamer.no)

– Det er alltid en utfordring å gi et barnespill en bredere apell over alle aldersgrupper. Likevel tror jeg at folk som liger en god historie og flotte figurer også vil like dette spillet, uavhengig av alder, sier Hall.

Før han understreker:

– Spillet skal være enkelt å sette i gang med. Du skal ha det moro mens du spiller, samtidig som spillet skal være spennende.

Ut i fra det vi har testet kjøper vi at dette kan bli moro for både foreldre og barn, men det er veldig synd at man ikke kan dele spillopplevelsen i større grad – for eksempel gjennom en samarbeidsmodus. For WALL-E er et fint spill, det er det ingen tvil om. Miljøene er varierte og oppgavene du får både spennende og morsomme. Dessuten er det interessant å kunne oppleve ting som skjer mellom scenene fra filmen.

WALL-E gis ut på Wii, Xbox 360, PlayStation 3, PSP, PC, Playstation 2 og Nintendo DS. Spillet ventes å komme ut i samme periode som filmen, det vil si i juli her til lands.

Siste fra forsiden