World of Warcraft Classic vil basere seg på spillets 1.12-oppdatering
(Bilde: Blizzard)

World of Warcraft Classic vil basere seg på spillets 1.12-oppdatering

Blizzard legger spillet til rett før Burning Crusade for å tilby den komplette «vanilla»-opplevelsen.

For første gang siden annonseringen av World of Warcraft Classic i november, har Blizzard sluppet noen håndfaste detaljer om hva spillere kan vente seg. På spillets nettsider bekreftet utvikleren denne uken at den klassiske versjonen av nettrollespillet vil basere seg på oppdatering nummer 1.12.

World of Warcraft Classic ble avduket på BlizzCon 2017. (Video: Blizzard)

1.12 – også kalt Drums of War – ble opprinnelig lansert 22. august 2006, og var spillets siste store oppdatering før Burning Crusade-utvidelsen. Blizzard landet på nettopp denne oppdateringen fordi utvikleren mener den representerer den mest komplette versjonen av «vanilla»-opplevelsen.

– Hovedfunksjoner som Battlegrounds ble introdusert etter World of Warcrafts opprinnelige lansering, og design av klasser endret seg også over tid, påpeker utvikleren om valget.

Klassisk opplevelse med moderne systemer

Mens teamet hadde bestemt seg for et utgangspunkt, støtte det på mange problemer med den første Classic-prototypen. Mange av systemene fra 1.12 passer naturlig nok ikke med moderne maskiner, med spillets nåværende login-system eller med antijuksefunksjoner som har blitt introdusert siden.

Blizzard vil derfor lene seg på World of Warcrafts moderne arkitektur, og alle de teknologiske fremskrittene som har blitt gjort på spillets 13 år. Dette betyr at fans vil merke noen endringer fra den originale 1.12, men utvikleren lover likevel å levere en autentisk opplevelse.

I World of Warcraft Classic går turen nesten helt tilbake til nettrollespillets begynnelse. Bilde: Blizzard

– På denne måten kan vi inkludere klassiske systemer som nivåbaserte evner, gamle oppdrag og omgivelser, talenter og så videre, samtidig som nyere funksjoner som «Transmog» og Achievements ikke vil eksistere. Etter uker med research, eksperimentering og prototyper er vi sikre på at vi kan levere en klassisk World of Warcraft-opplevelse uten å måtte kaste bort millionene med timer som vi har brukt på å forbedre spillets sammensetning.

Enda mye vi ikke vet

Dermed vet vi hvilken versjon av spillet vi får og litt om hva som vil og ikke vil inkluderes, men enda er det mange spørsmål Blizzard ikke har besvart. 

Hvorvidt World of Warcraft Classic vil stå på stedet hvil eller følge nettrollespillets opprinnelige oppdateringssyklus og ta oss med gjennom The Burning Crusade er for eksempel ikke oppklart. Det samme gjelder muligheten for å lage Paladin-figurer på Horde-siden og Shaman-figurer på Alliance-siden, noe som ikke var mulig i det opprinnelige spillet, men som det kan tenkes at dagens spillere vil etterlyse.

Noen lanseringsdetaljer har vi heller ikke fått, men vi forventer at Blizzard vil dele mer informasjon på årets BlizzCon-messe i november.

Det moderne World of Warcraft får snart en ny utvidelse.
Battle for Azeroth slippes i august »

World of Warcraft

Windows
Slippdato: 11. februar 2005
Sjanger: Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Kommentarer (19)

Forsiden akkurat nå

Til toppen