Lars Monsen-spill på vei

DETTE VAR EN APRILSPØK I SAMARBEID MED ARTPLANT og NRKBETA.NO. HVIS DET LIKEVEL KOMMER ET LARS MONSEN-SPILL, SÅ VET DERE HVEM SOM HADDE IDEEN.

Naturelsker Lars Monsen har skrevet flere bøker om sine villmarkseventyr, men ble for alvor kjent med programmet Canada på tvers på NRK i 2005. Siden den gang har vi sett han på tur i Nord-Norge og på Nordkalotten. Nå blir hans natureskapader spillmatisert.

Skjermbilde fra Oblivion, som Lars Monsens Villmark deler grafikkmotor med.
Skjermbilde fra Oblivion, som Lars Monsens Villmark deler grafikkmotor med.

Dette bekreftes på nettsidene til norske ArtPlant, som skal samarbeide med NRK om storproduksjonen som skal slippes på PC, PlayStation 3 og Xbox 360 våren 2009. ArtPlant er tidligere kjent for spill om Kaptein Sabeltann, Elias og Olsenbanden Jr., og er i disse dager i ferd med å ferdigstille sitt siste prosjekt, RidingClub Championship – et massivt hestespill. De er også i gang med et norsk MMO-spill satt i en fantasyverden.

– Omfattende prosjekt

Jack Kristoffersen, daglig leder i ArtPlant, er svært engasjert når han forteller om Lars Monsens Villmark:

– Dette blir det største prosjektet vi noen gang har begitt oss ut på, noe lignende er aldri gjort før. Vi lisensierte Oblivion-motoren for RidingClub Championship, og har blitt godt kjent med den de siste årene. Nå gleder vi oss voldsomt til å utnytte den til det fulle i et omfattende villmarksspill.

Lars Monsens Villmark vil i hovedsak basere seg på hans første TV-produksjon Canada på tvers, men vil også inneholde elementer fra utgitte bøker. Det betyr at vi får oppleve den mest utilgjengelige villmarka i verden. For å overleve, og ikke minst beskytte seg selv, må spilleren blant annet fiske og jakte.

– Jaktdelen er inspirert av Deer Hunter-spillene. I den ville naturen finnes all slags dyr, og spilleren må takle dette for å komme seg videre, sier Kristoffersen.

Spillets kampanje tar spilleren gjennom løypa som er markert med gult. (Illustrasjon: NRK)
Spillets kampanje tar spilleren gjennom løypa som er markert med gult. (Illustrasjon: NRK)

Spilleren kan enten spille gjennom kampanjen, eller dra på en fri eventyrferd i Alaskas ville natur. I kampanjen gjennopplever spilleren hele reisen fra nordøst-Alaska til Labrador-kysten til fots, på hundeslede, på ski eller i kano. Det hele foregår i vilt, tøft og ugjestmildt terreng, samt kilometer på kilometer med isøde.

Underveis blir man utfordret i ulike oppdrag og minispill. Det være seg å finne frem med kart og kompass, styre kanoen ned hissige stryk, manøvrere hundespannet i vanskelig terreng, temme en bjørn og holde hundene fornøyde. Underveis blir man belønnet med utstyr, opplåsbare minispill, villmarkstips og videosnutter.

Skal være autentisk

– Vi har hentet inspirasjon fra The Sims, Nintendogs og Lost in Blue. Det å holde seg selv og hundene i live skal ikke være en stadig tilbakevendende stressfaktor, men et element som setter en autentisk ramme rundt spillet. Kjernen i spillet er opplevelsen av vill, uberørt natur, og hvilke farer det fører med seg.

ArtPlant ser frem mot en internasjonal utgivelse:

– Vi har tro på at dette konseptet kan utvikle seg til en stor franchise, også i utlandet, og ser for oss flere tilleggspakker i årene etter den første utgivelsen, forteller Kristoffersen.

Lars Monsen var dessverre utenfor dekning da vi forsøkte å få en kommentar på dette prosjektet.

Kommentarer (15)

Forsiden akkurat nå

Til toppen