Mass Effect

Eventyr av en annen verden

Mass Effect på PC er enda et hakk bedre enn på Xbox 360.

Romeventyret Mass Effect fikk stående ovasjoner da det kom ut på Xbox 360 sist november. Nå er Biowares episke mesterverk endelig klar for PC. Det er ikke snakk om en billig konvertering av PC-utgaven. Neida, her får du et spill som er skreddersydd for PC-plattformen, og overgangen fra konsoll har gått svært så bra. Så gjelder det bare å rydde kalenderen, da. Mass Effect krever nemlig en god del tid, til gjengjeld får du servert et spilleventyr av de sjeldne.

Trailer fra Mass Effect til PC

Trailer: Mass Effect #4

• action
  • pc
  • Mass Effect
  • rollespill

Valg

Mass Effect er et actionrollespill der du følger din hovedperson i tredjeperson. Før du kommer i gang må du velge fornavn og kjønn på din helt, samt fordele diverse egenskapspoeng. Dette avgjør i sin tur hvilke type kriger du blir. Er du glad i å fyre løs, eller vil du ta i bruk mer listige triks i kampene? Som på Xbox 360 valgte jeg å følge spillets originale helt, Kommandør John Shepard. Han får straks en sentral rolle i et univers som er på randen av utryddelse, der vanskelige valg og blodharde kamper raskt blir en del av hverdagen.

Utgangspunktet for dine eskapader er romskipet Normandy. Det er dette som er ditt redskap for å reise rundt mellom de mange verdenene i universet. Dette gjør du ved hjelp av et enormt oversiktkart over alle tilgjengelige solsystemer og planeter. Oppdragene er delt i to deler. Du følger selve hovedhistorien og får i tillegg flere mindre oppdrag fra diverse personer du prater med i spillet. Hovedkampanjen er solid, med en flott historiefortelling, et interessant persongalleri og fine brett. De andre oppdragene du får varierer mer i kvalitet, men også her får du servert jevnt over greit innhold. Det er en hel haug med planeter du kan besøke, men vi skulle gjerne hatt enda flere. Jo større eventyr, jo bedre.

Når du er ute i felten er det sammen med to andre kompanjonger, som du velger ut i fra fem personer du tidlig får et forhold til. Disse kommer hele tiden med innspill i forhold til hvordan du løser oppdrag og oppfører deg generelt. Du kan nemlig være en engel eller en jævel i Mass Effect. Dette bestemmes spesielt gjennom dialogvalg, der mulighetene er mange. Vi kunne kanskje fått enda bedre betalt i forhold til hvordan omverdenen oppfatter deg i sammenheng med oppførselen din, men generelt sett fungerer skille mellom slem og god godt.

Dialogsystemet er uhyre umiddelbart og lett i bruk. Du får bare servert nøkkelord som alternativ til respons, og du slipper dermed å lese i evigheter før du bestemmer deg for hva du skal si. Dette er positivt. Selv om historie og dialog er både interessant og viktig skaper dette systemet en unik flyt når du snakker med andre figurer, og det blir aldri kjedelig å slå av en prat. Dessuten får du flere alternativer i samtaler om du velger å bruke erfaringspoeng på sjarm- eller skremselstaktikk – så her gjelder det å tenke mer en bare slåssing.

Varierte kamper

Kampene er likevel en sentral del av Mass Effect, og også her opplever du at gruppen er svært viktig for utfallet av stridighetene. I utgangspunktet er kampene akkurat som i normale skytespill, alt skjer i sanntid. Likevel er det en del «uvante» ting å spore. Vår kjære Shepard er nemlig ikke like treffsikker med alle våpen, dette avhenger av hvordan du fordeler dine evnepoeng når du går opp i nivå. Hvis du for eksempel bruker lite poeng på snikskytterrifla blir denne ustø og vanskelig å bruke. Du må ta valg for å få den soldaten som passer deg aller best.

I tillegg kommer spesialegenskapene. Avhengig av klassen du og dine medsammensvorne er kan man bruke det som best kan beskrives som kinetiske triks mot dine fiender. Her snakker vi om det som ligner Jedi-egenskaper, det vil si kast og løft tatt ut av en annen verden. Disse og andre spesialegenskaper kan du styre bruken av, selv om du ikke har dem selv. Et nytt pausesystem gjør det enkelt for deg å gi gruppen ordre om å utføre slike angrep, samt retningsbestemme normale angrep og bevegelsesmønstre.

Denne følelsen av å være en del av en gruppe gjør Mass Effect helt spesielt. Ikke bare fordi man samler flere ulike raser med et felles mål, men fordi du faktisk føler et stort ansvar. Nei, de kan ikke dø uten at du gjør det – det sørger moderne medisin for. Likevel tenker du deg godt om før du behandler dem som søppel, både i gjerning og i dialog. Dine fem kolleger er rett og slett en stor del av din samvittighet, og den følelsen er faktisk god å få i et spill.

Videre er det faktum at du faktisk lever ut en flott historie i dette spillet et herlig stort pluss. Selv om vi snakker science fiction tror du på det som fortelles, noen småklisjeer til tross. Variasjonen av dramaturgiske virkemidler er også fantastisk god. Da snakker vi om alt fra balansen mellom stilleperioder og action, til hvordan ansiktsutrykkene til de du snakker med varierer i forhold til det du sier. Hvis du vil ha en god spillhistorie er det ingen tvil om at Mass Effect er midt i blinken for deg.

Plusspoeng

PC-utgaven er ikke bare en glimrende konvertering av et konsollspill, versjonen kommer også med noen gledelige forbedringer. Kjøretøyet Mako er nå mye lettere å styre. Det er mye glattere å kjøre rundt når man bruker mus og tastatur. Kontrollene for øvrig er også midt i blinken, du føler hele tiden at du har total kommando over Shepard & co. Den rotete inventarmenyen fra 360-versjonen har også fått en positiv ansiktsløftning, mens systemet for å hacke låser er helt nytt. Dessuten får du mer innhold i form av flere oppdrag.

Et av de største ankepunktene mot 360-versjonen av Mass Effect var problemet med at teksturene var relativt sene ved innlasting av nye brett og sekvenser. Dette har man i stor grad fikset nå, selv om du garantert vil oppleve sene teksturer også i PC-utgaven. Spillet krever litt av maskinen om du fyrer det opp på maksimale innstillinger. Selv slet jeg med sporadisk hakking med mindre jeg restartet maskinen før spilling. Dette spillet suger nemlig minne og prosessorkraft over en lav sko.

Rent kunstnerisk er det lite å utsette på Mass Effect. Brettene som følger med hovedhistorien er svært vakre og spennende. Det blir slik at du gjerne skulle vært der selv, det hadde vært grisemoro å brukt uker på hver planet for å finne ut hvilke hemmeligheter som skjuler seg bak de mange byggene og ruinene. Når det gjelder sideoppdragene er planetene mer generiske, her kunne man lagt ned mer innsats. Ansiktsbevegelser og animasjonene får også en stor pluss i min bok, samt de mange visuelt detaljerte fjesene. Det eneste jeg reagerer på er tidvis lange lastetider (gjerne i form av heisturer) og de mange sløve øynene du møter på, dette burde vært fikset fra 360-versjonen.

Mass Effect gir deg noe av det mest overbevisende innen stemmegivning i et spill noensinne. Stemmene i seg selv gir deg lyst til å oppleve alt av dialog, og du skal være ganske likegyldig for å trykke deg kjapt videre når noen snakker. Videre er musikken midt i blinken, og jeg har telt flere hår som har reist seg når musikken har blitt skrudd opp under avgjørende øyeblikk i spillet. Våpenlydene er litt ujevne i kvalitet, og eksplosjoner kunne med hell hatt enda mer trøkk i seg. Likevel er det vanskelig for meg å vurdere hvordan fremtidsvåpen burde lyde for øret – av helt logiske årsaker.

Mass Effects konvertering fra Xbox 360 til PC er kanskje en av de beste overgangene mellom formater vi har sett i spillverdenen. Spillet er stort sett identisk, men på noen punkter presterer PC-versjonen faktisk enda bedre enn på 360. Det er i seg uhyre positivt. Når vi allerede snakker om et actionrollespill i eliteklassen sier det vel seg selv at dette er et spill som bør kjøpes snarest. Sett av 20-30 timer i sommer og kos deg i John Shepards romsko. Tro meg, det er verdt hvert bidige sekund. Mass Effect 2, jeg har satt meg selv i ventemodus.