Sniktitt

Mercenaries 2: World in Flames

På diktatorjakt i Venezuela

Elleville Mercenaries 2 forsøker å sette fyr på vår spilleglede i en overfylt sjanger.

LONDON (Gamer.no): Mercenaries 2 handler om hevn i Venezuela. Du jager superrike Ramon Solano. Dette er en narkobaron du tidligere har jobbet for, men istedenfor dollar i belønning ble du forsøkt drept av Solano. Tidlig i spillet blir det klart at denne herren har blitt diktator i Venezuela, med hæren på sin side. Dermed har du litt av en jobb å gjøre for å felle kaksen. Det er imidlertid andre som vil kvitte seg med Solano også, og det er disse du må samarbeide med for å lykkes.

Trailer for Mercenaries 2

Vis større

Trailer: Mercenaries 2: World in Flames #2

Stikkord:
  • action
  • spill
  • xbox 360
  • pc
  • playstation 3
  • mercenaries
  • world in flames


– Lokasjonen er veldig viktig for spillet, selv om ikke alt er helt autentisk. Du får en opplevelse av å være i eksotiske Venezuela, noe jeg tror spilleren vil sette pris på, sier Pandemics Corey Lewis til Gamer.no.

Og han fortsetter:

– Vi er veldig stolte av det første spillet. Vi har virkelig lidenskap for å lage et ferskt spill til nye formater.

Svensk action

Den biten vi testet under EA Summer Tour i London var med den svenske leiesoldtaten Mattias Nilson i hovedrollen, men du kan visstnok også spille som Jennifer Mui og Chris Jacobs. Alle tre er godt kjent fra det første spillet. Det blir tidlig klart at alt og alle i Mercenaries 2 bryr seg om én ting: penger. Disse tjener du ved å utføre oppdrag, og du kan stort sett kjøpe alt du har lyst på om du bare har nok dollars. Etter hvert vil du også få muligheten til å bygge din egen hær – noe som utvilsomt høres forlokkende ut. Husk bare på at du får minuspenger for å drepe sivile, så vær snill gutt!

Pandemics Corey Lewis viste frem Mercenaries 2 i London. (Foto: Mikael Harstad Groven/Gamer.no)

– Vi har lagt mye arbeid i å fortelle en god historie og gi spillerne fine dialoger. Spillet skal være en filmatisk opplevelse, og vi vil at verdenen skal være levende og ikke minst involverende, sier Lewis.

Spillet foregår i en åpen verden på 64 kvadratkilometer. Her lever de seks ulike fraksjonene uavhengige liv, og kriger gjerne litt med hverandre i ny og ne. Som i de fleste spill i denne sjangeren består opplevelsen stort sett i å lete etter jobber samt å dra fra oppdrag til oppdrag. I så måte er det store oversiktkartet svært viktig. Her kan du finne nye oppdrag og informasjon om hvilke områder som er kontrollert av hvilke av fraksjonene. Du kan selv markere hvor du skal, og da vises en liten prikket linje inne i minikartet. Slik sett mister du aldri oversikten.

Mercenaries 2 handler om blodhard action, eller som Lewis selv sier:

Branner og eksplosjoner er det mange av i Venezuela.

– Vi vil gi spillere masse overdreven action i beste Hollywood-stil.

Her kan du ta over styringen av 130 kjøretøy, inkludert helikoptre, båter og vannscootere. Videre renner det nesten over av våpen, og stridsvognen ble en umiddelbar favoritt hos undertegnede. Den er nemlig så mektig at det ikke er problem å rasere svære hus med et par gode granattreff. Spillet bruker Havok-fysikk, og Pandemic hevder at det aller meste kan ødelegges. Det fikk vi oppleve da man skulle kaste et par håndgranater i jungelen. Palmene datt overende og tok fyr. Skogbrannen var et faktum og flere slemminger tok fyr – stilig! Utover i spillet får du også muligheten til å kalle inn artilleriangrep, i beste World in Conflict-stil.

Les også
Anmeldelse: Mercenaries 2: World in Flames

– Kjøretøyene er som et skjold, de kan ta begrenset skade fra fiender uten at du blir berørt, forteller Lewis om de mange fremkomstmidlene.

Gammel ørn

Grafisk og innholdmessig synes jeg Mercenaries 2 ligner mistenkelig mye på gode, gamle Boiling Point. Lewis hevder han aldri har hørt om skytespillet fra 2005, som også finner sted i Sør-Amerika, men han understreker da også at det første spillet i serien har inspirert i størst grad:

Vår svenske helt poserer.

– Vi er egentlig mest inspirert av det første Mercenaries, men vi ser jo også til andre store titler innen sjangeren for å se hva de bringer på banen. Likevel er nok film egentlig en enda større inspirasjonskilde for oss.

Grafisk er ikke Mercenaries 2 noen perle, og det er fortsatt en god del feil og mangler som må rettes opp før utgivelse. Teksturene er veldig platte og kjedelige, tegnedistansen varierer i kvalitet og eksplosjon- og røykeffektene kunne vært noe bedre. Trøsten får være at Pandemic fortsatt har litt tid på seg.

– Vi er inne i en fase der vi finpusser spillet, men det tar tid når man snakker om et spill i en helt åpen verden. Vi vil at spillet skal være feilfritt, sier Lewis.

Topografien er en av spillets største styrker, her er høydeforskjellene i miljøet svært markante og du kan bruke disse til din fordel i kamp. Det skaper også en litt mer levende og oversiktlig verden når alt ikke er helt paddeflatt.

En tur i helikopter gir god oversikt over verdenen.

Ring en venn

Mercenaries 2 er ikke bare designet for å være en morsom enspilleropplevelse. Pandemic vil gjerne at dette spillet skal kunne nytes av to spillere samtidig over nett. Dette skal gjøres slik at spillere når som helst skal kunne hoppe inn og ut av hverandres enspillerspill.

– Samarbeidsmodusen er viktig for oss, og vi vil gjerne være de første som gjør dette skikkelig og helt sømløst. Her kan man hoppe inn og ut i hverandres spill uten lasting og annet tull, noe som skaper en helt spesiell spillopplevelse, sier Lewis.

– Blir det noen annen form for flerspiller?

– Nei, vi har ingen annen type flerspiller, vi vil fokusere alt på samarbeidsmodusen og friheten denne gir i en åpen verden.

Kaotisk og fargerik slagmark.

Mercenaries 2 har blitt utsatt flere ganger, det skyldes blant annet det tidkrevende arbeidet det er å utvikle et spill på PC og tre konsoller.

– Både Xbox 360 og Playstation 3 har åpenbare forskjeller ved seg, men vi har utviklet spillet i etapper på de ulike konsollene. Spillet skal i utgangspunktet være identisk på begge plattformer, i tillegg skal versjonen på Playstation 2 ikke være helt ulik den heller, avslutter Lewis.

Konklusjon

Ut i fra det jeg har sett av spillet har jeg en sunn skepsis til Mercenaries 2: World in Flames. Det kommer stadig flere og bedre spill i åpen verden-sjangeren, og da kreves det litt å skille seg ut i fra mengden. Verdenen er interessant, og jeg ser frem til å utforske enda mer av det virtuelle Venezuela. Likevel er det åpenbart at Pandemic har mye å jobbe med før utgivelse, her er det ikke mangler på irriterende feil og bommerter.

Vi får vente til nærmere september før vi kommer med en endelig dom av leiesoldatspillet. Da kommer nemlig tittelen til PC, Playstation 3, Xbox 360 og Playstation 2.

Siste fra forsiden