Våre favoritter fra Games Convention

115 000 kvadratmeter messegulv, 503 utstillere, 3300 journalister og totalt 185 000 besøkende. Dette er tallene som utgjorde årets Games Convention i Tyskland fra 23. august til 26. august.

Vi var på plass for å se og prøve kommende spill, intervjue folkene bak og rapportere hjem til våre kjære lesere. En mengde sniktitter og intervjuer er allerede publisert her på Gamer.no, og i tiden fremover vil det jevnt og trutt strømme på med flere rapporter.

Det er 8 dager siden messedørene stengte for i år. Nå er Kent William Innholt og Mikael Harstad Groven er klare til å presentere hvilke spill som gav hjerteklapp, og som gjør at de fremdeles har både gåsehud og frysninger langt nedover ryggen.

Kent Williams favoritter:

Skjermbilde fra Gray Matter.
Skjermbilde fra Gray Matter.

Gray Matter (PC)
Utgivelsesdato: 1. kvartal 2008

En av spilltitlene som gikk rett til hjertet på meg i Leipzig var det nye eventyrspillet fra Jane Jensen, kvinnen bak Gabriel Knight. Med spill som The Beast Within og King’s Quest VI på samvittigheten er det ikke vanskelig å ha høye forventinger til dama – og selv om Gray Matter er mer tradisjonell pek-og-klikk enn de forrige spillene hun har arbeidet på, ser det svært spennende ut. Fokuset på å parre historiske fakta med paranormale teorier er tilbake – og ved hjelp av Robert Holmes’ strålende, historietyngede pianotoner maner spillet fram en stemning det er lett å elske. Det er bare å krysse fingrene for at hjernetrimmen blir like glitrende som musikken.

Skjermbilde fra Totems.
Skjermbilde fra Totems.

Totems (Xbox 360, PC)
Utgivelsesdato: 2008

Totems dreier seg om grasiøs taktikk – i hvert fall hvis vi skal tro de glødende entusiastiske utviklerne hos Elsewhere Entertainment. Utviklerne ønsker å gi deg følelsen av å være et elegant dyr der du hopper fra vegg til vegg, og de vil gjøre det ved å forenkle kontrollene. Kvinnen du spiller er intelligent nok til å avgjøre selv hvordan hun skal forsere hindringene, noe som gir deg mer tid til å tenke på hvordan du bør bruke landskapet taktisk. De smarte fiendene vil nemlig være i stand til å bevege seg på samme måte, og uansett hvor du klatrer opp kan du være sikker på at de vil være i stand til å følge. Demonstrasjonen var overbevisende, men likevel mest pirrende – Elsewheres ambisjoner varsler at dette kan bli et av neste års viktigste spill.

Skjermbilde fra Super Mario Galaxy.
Skjermbilde fra Super Mario Galaxy.

Super Mario Galaxy (Wii)
Utgivelsesdato: 16. november 2007

En lykkepille av et spill – det er vel egentlig det eneste du trenger å vite. Nintendo viste fram langt mer av spillet i Leipzig enn de gjorde sist jeg kikket på det, men inntrykket er akkurat som før: Dette er så umiddelbart moro at man mistenker at det blir årets beste spill. På den ene siden er det Mario slik vi kjenner ham, med heliumstemme, überoptimistisk innstilling og et bevegelsesrepertoar som er blitt definisjonen på god plattformdesign. Samtidig oppfinner Nintendo hele Mario-konseptet på nytt, på en måte som understreker hvor morsomt leketøyet Wii kan være: Stjerner kan samles ved å peke på dem, og alt sammen foregår på kloder og platåer som henger i løse lufta. Det er uanstrengt moro, fantastisk vakkert og det høres ut som Paradis tappet i spillform – hvis ikke Galaxy blir et av årets aller, aller beste spill skal jeg spise hatten min.

Skjermbilde fra Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure.
Skjermbilde fra Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure.

Zack & Wiki: Quest for Barbaros’ Treasure (Wii)
Utgivelsesdato: 9. november 2007

Et annet spill som svøpet meg inn i goofy sjarm på Games Convention var Zack & Wiki. Hvis du har lest sniktitten min vet du allerede det meste som er å vite så langt – Zack & Wiki er pent, sjarmerende og veldig underholdende. Til forskjell fra mange av dagens pek-og-klikk-eventyrspill er det dessuten slik at gåtene her er hovedattraksjon snarere enn hinder. Det føles befriende, og selv om det er vanskelig å vite om den høye kvaliteten kommer til å bestå gjennom hele spillet, var de tre kvarterene jeg fikk alene med Zack & Wiki noe av det mest underholdende jeg opplevde på hele messa.

Skjermbilde fra Half-Life 2: Episode Two.
Skjermbilde fra Half-Life 2: Episode Two.

Half-Life 2: Episode Two (PC, Xbox 360, PlayStation 3)
Utgivelsesdato: Oktober 2007

Episode Two er den midtre delen av en Valves sci-fi-trilogi, og er vel mer trygt enn direkte spennende – men det er likevel lett å sikle etter å få nevene på moroa. Valve går helt klart i en mer tradisjonell og lineær retning enn for eksempel Ubisoft gjør med Far Cry 2 – men jeg vet ikke helt om jeg klandrer dem. Både Half-Life 2 og Episode 1 var uanstrengt morsomme actionopplevelser, serier av interessante spillsituasjoner satt i en fortryllende verden, og alt tyder på at Episode 2 vil fortsette der forgjengerne slapp. Jeg gleder meg i hvert fall veldig – og da har jeg ikke en gang nevnt de to andre nye spillene som følger med i den såkalte «oransje boksen».

Mikaels favoritter:

Skjermbilde fra Mass Effect.
Skjermbilde fra Mass Effect.

Mass Effect (Xbox 360)
Utgivelsesdato: 23. november 2007

Det er kanskje ikke Star Wars: Knights of the Old Republic 3, men noe enda større og mye bedre. I Mass Effect spiller du kommandør Shephard. En opptatt mann, som fyker rundt i galaksen i romskipet Normandy. Planetene er mange og historiene likeså, dette spillet vil utvilsomt ta ukesvis å nyte seg gjennom. Historien virker bunnsolid og engasjerende, mens rollespillelementene sørger for at du hele tiden utvikler deg som karakter. Spillopplevelsen toppes med actionfylte kamper og hjerteskjærende konflikter innad hos dine egne. Slippdatoen kan ikke komme fort nok!

Skjermbilde fra Fallout 3.
Skjermbilde fra Fallout 3.

Fallout 3 (Xbox 360, PC, PS3)
Utgivelsesdato: 3. kvartal 2008

Krig endrer seg aldri, i hvert fall ikke i Fallout 3. Bethesda har tatt over stafettpinnen fra Black Isle Studios og skal lage det tredje spillet i den postapokalyptiske rollespillserien. Utvikleren av The Elder Scrolls-serien har erfaring så det holder, men denne gangen er det ikke sverdkamp og magi som står i fokus. Som en ung mann i nærheten av Washington D.C. skal du nemlig løse mysterier og kjempe for overlevelse i et landskap ødelagt av atomkrig. Det vi fikk se fra spillet antyder dybde og action satt i system. Fallout 3 slippes høsten 2008.

Skjermbilde fra The Witcher.
Skjermbilde fra The Witcher.

The Witcher (PC)
Utgivelsesdato: Oktober 2007

Tro det eller ei, men det kan bli godt spill av polsk fantasy. The Witcher bygger på forfatter Andrzej Sapkowskis verker, og det vi har sett virker svært lovende. Personen du kontrollerer er allerede helt og monsterjeger, men utfordringene står likevel i kø. Dette isometriske rollespillet kaster deg inn i en enorm verden fylt med intriger og voldsglade slemminger. Spilletiden antydes å ligge mellom 50 og 100 timer, så det mange floker som må løses før helten Geralt kan hvile – her får du mye action for penga! Det skader heller ikke at The Witcher trolig er det vakreste spillet i sin sjanger gjennom tidene. Tittelen er klart for det norske markedet i slutten av oktober.

Skjermbilde fra Condemned 2: Bloodshot.
Skjermbilde fra Condemned 2: Bloodshot.

Condemned 2: Bloodshot (Xbox 360, PS3)
Utgivelsesdato: Mars 2008

Condemned: Criminal Origins var et av de sterkeste spillene i stallen da Xbox 360 ble sluppet. Nå er oppfølgeren på vei, et spill utviklerne selv mener er fem ganger fyldigere enn forgjengeren. Condemned 2: Bloodshot setter deg nok en gang i skoene på Ethan Thomas, som nå er ferdig som politimann. Thomas har blitt uteligger og alkoholiker, og din jobb i Bloodshot er å hjelpe ham ut av dette helvete. Vi opplevde denne etterfølgeren som mørkere og enda mer dramatisk en Criminal Origins. Det var flere ganger hjertet nærmest hoppet ut av halsen min. I tillegg vil vi få en omfattende flerspillerdel og en lokal moromodus ved navn Fight Club. Bloodshot kommer på Xbox 360 og PS3 i mars neste år.

Skjermbilde fra Borderlands.
Skjermbilde fra Borderlands.

Borderlands (Xbox 360, PC, PS3)
Utgivelsesdato: 4. kvartal 2008

Det var ikke mye vi fikk se av Borderlands på Games Convention, men en liten presentasjon var nok til at jeg gjerne vil se mer. Dette er et actionspill som blander bilkjøring og førstepersons skyteaction på en glitrende måte. Borderlands er satt til fremtiden og på en vilt fremmed planet. En planet som ikke er ulik det vi kjenner fra den første Riddick-filmen, Pitch Black. Det er nemlig noe som ikke stemmer her, noe som dreper hensynsløst. Du skal selvsagt sette en stopper for dette, og med over 500 000 (!) unike våpen å velge mellom bør du klare brasene relativt greit. Borderlands legger også svært godt til rette for samarbeidsspill over nett for to stykker – dette blir nok en hit på sene vinterkvelder. Spillet forventes å komme mot slutten av 2008.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen