–Jeg er en talentløs drittsekk

–Jeg er en talentløs drittsekk

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Peter Molyneux er en slags teddybjørn i spillbransjen. Spillerne har et ambivalent forhold til engelskmannen. Selv om studioet hans har levert gjennomgående gode spill har han en ekstrem tendens til å love litt for mye, og gamere ender kanskje opp skuffet.

Men likevel klarer han alltid å sjarmere og inspirere når han snakker om sitt neste prosjekt, som selvfølgelig vil være mye bedre enn det forrige spillet. Det verste er at vi alltid tror ham.

Les også: Molyneux rørt av anmeldelser

I et intervju med CVG snakker den populære designeren litt mer om designvalg underveis i utviklingen av Fable 3, samtidig som han nærmest drar både seg selv og det forrige Fable-spillet ned i søla.

Han begynner med å si at Fable 2 ikke levde helt opp til sitt potensiale, fordi han selv og resten av Lionhead Studios konsentrerte seg for mye om å legge til et stort antall funksjoner, uten å være tilstrekkelig opptatt av om disse elementene faktisk passet inn i spillet.

– Jeg kan huske å ha gått på møter, tre måneder før spillet var klart for butikkene, og sagt: ”Jeg fikk nettopp en briljant idé, hva skal vi gjøre med den?”. Det var helt sinnsykt, mann. Helt sinnsykt.

Les også: Fable 3-sniktitt

Det har i ettertid gått opp for ham at det ikke er antall spillmekanikker som er avgjørende for kvaliteten på et spill. Når en spørreundersøkelse viste at rundt halvparten av de som hadde spilt Fable 2 verken brukte eller forstod hvordan man skulle bruke halvparten av spillets mekanikker, gikk det opp et lys for Molyneux:

– Herregud. For en talentløs drittsekk jeg er! Hvordan kan jeg ha lagd et spill hvor folk forstod mindre enn halvparten av spillmekanikkene?

Han fortsetter:
– Så Fable 3 handler mer om å bruke mekanikkene som er der, utnytte de og gi de rot i gameplayet til spillet.

Det mildt sagt vulgære samtalesystemet fra Fable 2, som bestod av banalt simple kommandoer som flørting, skryting eller mer provoserende og kroppslige uttrykksmåter, er fjernet i Fable 3. Det samme er både erfaringspoeng og den tradisjonelle helsemåleren. Fokuset til utviklerne later til å være å få Fable 3 til å bli enda mer strømlinjeformet og nybegynnervennlig enn det forrige.

Les også: Natal-støtte i Fable 3

Fable-serien er ikke akkurat kjent for å være avansert, tvert imot var vel Fable 2 et av de vennligste rollespillene sluppet i nyere tid, med veldig tilgivende vanskelighetsgrad og lite dødtid. Hvis spillets rollespillelementer skal dummes enda mer ned, kan man nesten spørre hva som er igjen av den tradisjonelle rollespillopplevelsen. Men Molyneux sier at han ikke ser på Fable 3 som noe rollespill lengre, men et action-eventyr med elementer av drama og spenning.

Fable 3 er satt til samme verden som de foregående spillene, fantasilandet Albion, men det har gått 50 år siden sist. Den onde kongen av Albion, Logan, har satt i gang en påtvunget industriell revolusjon siden sist, ikke minst takket være umenneskelig hard bruk av barnearbeidere.

Da blir det spillerens jobb å samle riket under seg, og avsette den horrible kongen. For å gjøre dette må man visstnok blant annet samle tilhengere, som vil erstatte de tradisjonelle erfaringspoengene i Fable 3.

Når du først blir konge er det helt opp til deg hva slags konge du vil være, ond eller god, liberalistisk eller sosialistisk – eller alt midt i mellom. Du har absolutt makt. Du vil ifølge Molyneux bli tvunget til å gjøre vanskelige valg, som vil gjenspeile problematikken lederne i vår verden står ovenfor. Det sier sitt at ingen ringere enn president Obama har vært til inspirasjon for den visjonære spilldesigneren.

Fable 2

X360
Slippdato: 24. oktober 2008
Sjanger: Rollespill
Utvikler: Lionhead Studios
Utgiver: Microsoft

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen