Brødrene Erlend og Kay-Arne Kirkebø lanserer i dag det nye, norske spillet Skogdal, som kombinerer samlekortelementer, kunst og en god dose humor.
Spillet er håndtegnet med blyant av billedkunstneren Kay-Arne og fungerer takket være utviklerbror Erlend.
– Du tegner, og jeg programmerer. Det er så enkelt, uttaler Erlend i prat med Gamer.no.
Se hele intervjuet vårt med Skogdal-brødrene øverst i saken.

Arbeidet startet i 2022 etter en inspirerende biltur hjem til oppvekstbyen Førde. Siden da har de mer eller mindre jobbet fulltid med prosjektet.
Skogdal er et samlekortspill med over 300 håndtegnede kort å velge mellom. Handlingen foregår i den fiktive norske byen Skogdal på 90-tallet, med en ekspanderende verden som avsløres etter hvert som spilleren kommer lenger.
– Vi ville lage noe som føltes ekte og nært, men samtidig litt magisk. Og for oss er det 90-tallet.
Det er ikke bare enkelt å håndtegne et spill, skal vi tro Kirkebøe-brødrene. Alt, og da mener vi alt, må gå fra papir til PC via en god, gammeldags scanner. En feil på kontrastnivåene førte blant annet til at Kay-Arne måtte bruke to ekstra uker på å overføre bildene en gang til.
– Det var pain. Jeg brukte to uker bare på å klippe og lime alt på nytt, sier kunstneren.
Uten at det skulle rokke ved motivasjonen til mannen som i motsetning til broren sin debuterer som spillskaper med Skogdal.
– Dette er mitt første spill, og jeg synes det er dritkult å få skape et helt univers, sier han videre.

Et kjærlighetsbrev til 90-tallet
Spillet er rikt på referanser til 90-tallet, fra Pokémon-kort til bygdekultur. Alt er som nevnt håndtegnet med blyant (og viskelær) – uten automatisert hjelp fra kunstig intelligens.
– Vi skal ikke bruke KI til kunst. Det føles rett og slett feil, sier kunstneren bestemt.
Når det gjelder inspirasjonskilder, peker de mot kortspill som Slay the Spire og Magic: The Gathering, og nevner No More Heroes for uforutsigbarheten spillet tilbyr.
Først og fremst ønsker de at spillet skal være morsomt.
– Jeg tror ikke vi har vært litt for dårlig i Norge på å lage spill som bare er dritmorsomt å spille, sier Erlend.
– Det viktigste vi har lært, er å gi oss selv rom til å leke. Når vi koser oss, blir spillet bedre.

Selv løfter de fram SKALD (Anders Lauridsen, red.anm.) og D-Pad fra norsk bransje som andre aktører de ser opp til. Med en spillansering som er minutter unna når denne artikkelen skrives, har de ikke gjort seg for mange tanker om hva som skjer videre. Men drømmen, ifølge brødrene, er å lage noe tidløst som kan få et «community» som lever videre.
– Å lage noe tidløst – et spill med community som lever videre, uavhengig av størrelse eller suksess.
Skogdal ble lansert i dag og er tilgjengelig på Steam. Videointervjuet er klippet og redigert av Tom Ellingsen.