Call of Duty: Warzone
Call of Duty: Warzone (Bilde: Activision)

Call of Duty: Warzone

Activision i full krangel om bruk av navnet Warzone

Indieutvikler mener han eier rettighetene ettersom hans Warzone-spill kom ut i 2017.

Activision har havnet i en bitter strid om bruk av «Warzone», der utvikleren av et strategispill fra 2017 mener han har rett på navnet. Nå går Activision rettens vei for å rydde opp i saken.

Krangel om rettigheter

Strategispillet Warzone kom ut i 2017. Bilde: Warzone.com

Konflikten står mellom Activision-spillet Call of Duty: Warzone og det RISK-inspirerte nettleserspillet Warzone. Mens Call of Duty-varianten kom til verden i mars 2020 ble Warzone – utviklet av Randy Ficker – sluppet tilbake i 2017. 

Problemene begynte da Activision søkte om rettigheter på Warzone-navnet i juni. Fire måneder senere leverte Ficker sin egen søknad om å få rettighetene, og fulgte opp med et brev til Activision der han krevde erstatning og at selskapet endret navn på spillet sitt.

Ifølge Activisions sakspapirer brukte partene flere måneder på å komme til enighet, men forhandlingene tok slutt i begynnelsen av april. Med trusler om søksmål og videre konflikt valgte Activision da å gå rettens vei i håp om å bli kvitt problemet.

Activision ber nå om at retten skal erklære at Ficker ikke har noen rettigheter på navnet. Selskapet viser blant annet til at det finnes mange andre spill med samme navn, og påpeker videre at Call of Duty: Warzone og Warzone er såpass forskjellige at det ikke er mulig å forveksle dem.

Startet kronerulling for å ta opp kampen

Ficker har imidlertid ingen planer om å gi seg. Soloutvikleren har opprettet en GoFundMe-kampanje, der han ber om midler til å ta opp kampen mot Activision.

På kampanjesiden skriver han at det er han som skal ha rettighetene, ettersom hans spill kom ut tre år før Call of Duty: Warzone. Videre forteller Ficker at han stadig vekk får meldinger fra spillere som har tatt feil av hans strategispill og Activisions skytespill, og viser blant annet til Twitch-kategorien for Warzone som utelukkende består av folk som spiller Call of Duty: Warzone.

Kampanjen har så langt samlet inn over 125 000 kroner på litt over 24 timer. Målet er å få inn 50 000 dollar, eller rundt 420 000 kroner.

Utvikleren av Rune II har saksøkt Bethesda.
Mener The Elder Scrolls-utvikleren bevisst saboterte spillet »

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen