Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky

Unødvendig oppdatering

Like festlig som å klippe tånegler i mørket.

Som en av klodens mest populære underholdningsfranchiser, har Pokémon-serien bidratt nevneverdig til Nintendos posisjon som ener på det håndholdte spillmarkedet. Et tiår har snart passert siden det enkle men fengende gameplayet i de to første utgivelsene tok verden med storm, og siden den gang har vi sett en overflod av ulike spill som omhandler Nintendos stadig voksende monsterbøling. Noen av disse utgivelsene er fullblods oppfølgere hvor utviklerne har tatt utgangspunkt i de aller første spillene, mens andre har lite med seriens opphav å gjøre.

Det nylanserte Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky markedsføres som en forbedret utgave av fjorårets Explorers of Time & Darkness, og som du sikkert har kommet frem til allerede, er dette et av spillene som ikke følger den velkjente rollespillformelen som gjorde serien verdenskjent. Det er unektelig at et spill som Explorers of Sky appellerer til et mindre publikum enn et «skikkelig» Pokémon-spill, men at man viker fra kjent og kjær spillbarhet, trenger nødvendigvis ikke resultere i et dårligere sluttprodukt. Så hva er det egentlig som stikker kjepper i hjulene på Explorers of Sky?

For lite, for sent

Om du er en av dem med god oversikt over Pokémon-serien, husker du kanskje Explorers of Time & Darkness, som ble lansert for godt over et år siden. Selv om undertegnede på ingen måte fant grotteeventyret verdiløst, hindret repetisjonspreget gameplay og overforenklet grafikk spillet fra å nå særlig høyt opp på karakterskalaen. Utviklerteamet hos Chunsoft hadde tilsynelatende glemt at vi for lengst har passert tusenårskiftet, og at en Pikachu på coveret ikke automatisk får et spill til å føles friskt og spennende.

Sett man bort fra denne lille bommerten, har jeg et godt inntrykk av Chunsoft, og regnet derfor med at spillene fra i fjor sommer ville falme hen sammenlignet med det oppdaterte og forbedrede Explorers of Sky – folkene bak har tross alt hatt god tid til å implementere forbedringene de forrige spillene skrek etter. Nå som den oppdaterte utgaven er lansert, innser jeg imidlertid at jeg har vært et godtroende fjols, for Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky er en av årets mest unødvendige utgivelser.

Spillet virker ikke overflødig fordi det er direkte dårlig, men fordi det er så godt som identisk med de ett år gamle forgjengerne. På coveret gjør man et stort nummer ut av at spillet kommer med nye eventyr, flere monstre og spesielle gjenstander, noe som ikke er løgn, men som får Explorers of Sky til å høres mange ganger mer interessant ut enn det egentlig er. I virkeligheten utgjør det nye innholdet omlag en tiendedel av spillets helhet, og problemene fra i fjor lever fortsatt i beste velgående.

Siden gameplayet, grafikken og handlingen i bunn og grunn er den samme som i de to forrige spillene, ser jeg det som unødvendig å beskrive disse i detalj. Ta heller en titt på anmeldelsen av Explorers of Time & Darkness før jeg kommer inn på det som er nytt i årets utgivelse.

Skuffende ekstrainnhold

Den mest umiddelbare endringen er at to av de seksten lommemonstrene som tidligere var spillbare fra begynnelsen av eventyret, har blitt byttet ut. I stedet for å spille som katten Meowth eller storspiseren Munchlax kan du nå sprade rundt som en Phanpy, Riolu eller en av tre andre nykommere. Om disse navnene ikke sier deg stort, minner førstnevnte mye om en liten minielefant, mens Riolu er en blå hundelignende krabat. At monstrene er spillbare fra begynnelsen betyr ikke at du uten videre kan velge favorittmonsteret ditt, men at du blir forvandlet til én av dem etter å ha tatt liten personlighetstest. Her blir auraen din analysert, før du forvandles til det monsteret spillet mener du passer best som.

Hvilket monster du ender opp med har null og niks å si for hvordan handlingen utfolder seg, men det føles likevel litt feil at man ikke selv får velge hvilket monster man vil spille som. Noe av det jeg forbinder med Pokémon er figurgjenkjennelighet og frihet til å skreddersy egne grupper med monstre, noe man uheldigvis ikke har gode muligheter til denne gangen. Du kan fortsatt rekruttere flust av makkere, men monsteret du selv kontrollerer forblir det samme gjennom hele hoveddelen av spillet.

Der det i forgjengerne kun fantes én hoveddel, kan man i Explorers of Sky låse opp såkalte spesialepisoder hvis hensikt er å utdype rundt handlingen i hoveddelen. Det finnes totalt fem slike episoder, hvor du tar rollen som et annet – men ikke valgfritt – lommemonster. Tanken bak er det ikke noe galt med, men når spesialepisodene stort sett består av side på side med tørr og kjedelig dialog, samt grotter nesten identiske med de i hoveddelen, sier det seg selv at de ikke er noe du hopper i taket over. De nye episodene er heller ikke særlig godt integrert med resten av spillet, da du etter å ha låst det opp må tilbake til startskjermen for å kunne oppleve dem.

Mer tilgjengelige er de nye butikkene og gjenstandene som har dukket opp i hoveddelen. Disse gjør det på mange måter enklere å komme seg helskinnet gjennom de mange grottene, men om de i det hele tatt tilføyer spillet noe det trenger, kan diskuteres. Det er greit å kunne skifte bakgrunnsmusikk og bytte ymse gjenstander med en datastyrt kjøpmann, men til syvende og sist har disse mulighetene lite å si for selve spillopplevelsen.

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky er en tørr, kjedelig og direkte unødvendig spillutgivelse som har lite tilby den som har spilt forgjengerne. Det har med tiden blitt tradisjon å lansere oppdaterte utgaver av Pokémon-spillene, noe som i seg selv er greit om nyvinningene er av den betydelige sorten, men i Explorers of Skys tilfelle er de definitivt ikke det. Sett vekk fra at du nå kan spille som en liten gjeng med monstre som tidligere ikke var tilgjengelige, har spillet få merkverdige forbedringer å by på.

Nye gjenstander og spesialepisoder betyr likevel at du finner mer innhold her enn i forgjengerne, og at Explorers of Sky i skrivende stund fremstår som det beste Pokémon Mystery Dungeon-spillet på DS. Spillet er muligens verdt en titt for Pokémon-frelste gamere som ikke ble med på fjorårets grottekravling, mens alle andre med fordel kan holde seg på god avstand.

Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky kommer i salg for DS førstkommende fredag, 20. november.