Realtime Worlds legges ned

APB-utvikler er steindau

Vi fryktet det verste, og nå ser det ut til at hele studioet blir med i dragsuget.

Det er ikke mange dager siden vi fortalte at Realtime Worlds så seg nødt til å legge ned All Points Bulletin etter dårlig oppslutning. Vi gjorde samtidig rede for at den skotske utviklerens fremtid var usikker, og nå har det verste skjedd.

Det er det britiske spillmagasinet Edge som melder at Realtime Worlds studio i Dundee nå har stengt dørene. De kan også fortelle at selskapets satelittstudio i California begjærer seg selv konkurs.

Akk, nå er det bare minner.

– Vi synes det er veldig beklagelig at vi ikke har funnet en kjøper for APB for å redde flere jobber. Vi har gjort alt vi kan, men det ser ut som om ingen var klare til å ta over spillet i sin nåværende stand og de ukjente utfordringene som kunne ha oppstått, sier Paul Dounis, som administrerer Realtime Worlds via et tredjepartsselskap.

Epic Games viste interesse for spillet i forrige uke, men det ser altså ut til å ha falt gjennom. Dermed har vi sannsynligvis sett det aller siste av utvikleren. Spillene deres kan likevel leve videre.

– Vi forsøker å selge rettighetene til spillkonseptet og plattformen det er bygd på i noen uker til, dermed vil det fortsatt være en sjanse til å minimere tapet av jobber, sier Dounis.

Vi krysser fingrene for at den dyktige gjengen i Realtime Worlds greier å ri av stormen og gjenoppstå med rak rygg igjen, om det er under samme fane eller et nytt selskap.

Den skotske utvikleren er hovedsakelig kjent for suksessen med sandkassespillet Crackdown, som vår anmelder Kristian lovpriset i sin tid. De har også jobbet med APB, som altså er historie nå.

Siste fra forsiden