Burnout

Jeg har lenge sett fram til å få testet Burnout på GameCube. Etter å ha spilt puzzles og sportspill trengte jeg litt bilkjøring. Og siden utvalget av bilspill på GameCube er rimelig labert så måtte det bli Burnout. At spillet hadde fått gode kritikker og så sinnsykt kult ut la vel ikke akkurat noen demper på spenninga heller. Spillet lovet god grafikk, fart og tonnevis med spenning.

Multiplayer redder
Multiplayerbiten er den delen av spillet som gir spillet mulighet til å holde lenger enn en helg. Spillet er nemlig morsomt, men det er så altfor fort ferdig. Heldigvis har Criterion lagt inn en skrekkelig morsom "head-to-head"-modus for å rette på dette, og jeg innrømmer gladelig at det er i denne modusen jeg har brukt det meste av tida i "Burnout". Når du velger å spille mot en annen blir det som oftest til at det er deg, den andre personen og 2 AI-motstandere pluss store mengder trafikk. Skjermen blir delt opp i to, horisontalt sådan, og alt er klart for å kjempe om ære og berømmelse. Som sagt, det er denne modusen som gir spillet lenger liv, og det er nok her de fleste kommer til å bruke det meste av tida i Burnout, for dette er virkelig genialt morsomt.

Når det kommer til lydsiden av spillet er tingene litt mindre imponerende. Lydene fra bilene er i og for seg greie nok, men vel flate og monotone. Det mangler dybde i lyden fra bilen, du får ikke følelsen av at du kjører i 200 km/t midt inne i en by. Det mangler også lyder fra omgivelsene, byene virker helt døde, det samme gjør landeveien. Det eneste som tidvis gir litt lyd fra seg er trafikken rundt deg, og det var ganske morsomt å høre lyden fra bilene suse bak meg i det jeg kjørte altfor fort i motgående felt. Musikken i spillet er en tragisk affære, den er kjedelig, dårlig og tidvis veldig irriterende. Jeg skjønner ikke helt hva de har tenkt på når de laget musikken, den passer for det meste aldri inn i spillet.

Skal jeg konkludere med noe, og det må jeg jo, så må det bli at Burnout er et knakendes bra bilspill, men det er langt fra det beste bilspillet som er til konsoll. Det er alt for mange gode konkurrenter der ute til at det kunne fått en plass på pallen. At det er noe av det beste, om ikke det beste som er å få av bilspill på GameCube er det derimot liten tvil om. Spillet er vellaget, grafikken god, lyden grei nok og multiplayerbiten er genial. Bilene ser bra ut, håndterer bra og spillet har en solid følelse. Allikevel blir spillet for kort, det virker ikke ferdig, det kunne vært så veldig mye mer. Derfor når det ikke helt opp, men det kommer ganske nær.