Call of Duty

Call of Duty har mistet titalls millioner aktive spillere

Activision ser en markant nedgang fra fjorårets spillertall.

Trenden er nedadgående.
Activision

Activision er en av verdens største spillutgivere, men nå viser ferske tall fra selskapets nyeste finansrapport at spillene deres mister flere og flere aktive spillere. Faktisk har Activision til sammen mistet over 30 millioner månedlige aktive spillere i løpet av det siste året.

Saken ble først omtalt av Kotaku.

Antallet «monthly active users» (MAUs) for Activision-spill har sunket fra en topp på 150 millioner i mars 2021, til 127 millioner i juni i fjor og nå ned til 94 millioner i det samme tidsrommet i år. Dette er første gang dette tallet er under 100 millioner siden lanseringen av Call of Duty Mobile i 2019.

Hvordan går det med Warzone?
Activision

Call of Duty er nok et stikkord her. Det antas at brorparten av de månedlige spillerne stammer fra nettopp Call of Duty-serien – fordelt på tvers av Mobile, Warzone og de forskjellige årlige utgavene – og det er naturlig å tro at det også er her de fleste avhoppene har funnet sted.

Seriens nyeste innslag, Call of Duty: Vanguard, solgte som kjent mindre enn det Activision ønsket og forventet, og dette har helt klart påvirket spillertallene noe.

Utover dette kan alt fra Warzones populartiet og naturlige trender, til lettelser i koronatiltak – og dermed færre som tilbringer mye tid innendørs – tilskrives noe av skylden, men sannheten er nok en god blanding av dette og mer til.

Ellers i rapporten kommer det fram at Blizzards spillertall ligger nokså jevnt, mens også mobilspillavdelingen King ser et lite frafall i antall spillere.

Trenden er nedadgående.
Activision Blizzard/Kotaku

LES OGSÅ: – Salget av Activision kan påvirke konsollsalg »

Siste fra forsiden