Sniktitt

Codename: Panzers Cold War

Codename: Panzers-serien har tradisjonelt sverget til andre verdenskrig. Nå virker det som om utviklerne er lei av den mest spillmatiserte krigen i historien. Stormregions neste strategispill tar nemlig for seg perioden etter andre verdenskrig, og den kalde krigens gryende fremvekst. Dessverre holder ikke denne konflikten seg spesielt kjølig. En flykollisjon over Berlins Tempelhof-flyplass i 1949 setter i gang det verst tenkelige scenarioet: en fullskala konflikt mellom vest og øst. Vi fikk en kort sniktitt på Codename: Panzers Cold War under årets Game Convention.

Fysikken i aksjon

Vis større

Video: Codename:Panzers Cold War


Grafiske smilehull

Det Stormregion virket å være aller mest stolt av i Leipzig var deres helt nye grafikkmotor. Akkurat det har de da også grunn til å være. Cold War ser ut til å bli svært pent og ikke minst interaktivt. Bruken av lys og skygger fremstår som avansert og gjennomtenkt, og den blir ikke dårligere av en heldynamisk døgnsyklus. Været er også dynamisk. Det ser ikke bare vakkert ut når det regner, det har også en effekt på dine enheters sikt og bevegelseshastighet. Detaljen som toppet det hele var imidlertid skyene. Du ser kanskje bare skyggene av disse (og refleksjonen i sølepytter), men skyenes troverdige bevegelser blåste umiddelbart enda mer liv i spillverdenen.

Grafikkmotoren lener seg også sterkt på fysikkbruk. Alle objekter og bygninger i Cold War kan enten ødelegges eller brukes. Vi fikk se et eksempel der en snikskytter hadde plassert seg i toppen av en svær kran (se videovindu). Et bombefly ble kalt inn, og undertegnede fikk velge hvilken side flyet skulle angripe fra. Bomben som ble sluppet skapte en utrolig kjedereaksjon. Snikskytteren døde selvsagt momentant, mens kranen sakte krenget mot sitt uunngåelige fall. Dette rammet i sin tur bygningene i det umiddelbare område rundt kranen. Resultatet ble et spetakkel for øynene, et spetakkel som er en dramatisk bykrig verdig. Stormregion sier at de har droppet alt av animasjoner i slike tilfeller, og stoler 100 prosent på fysikk.

Støtte for to skjermer vil bidra til at man får bedre oversikt over slagmarken. De som har spilte Supreme Commander vet hva Cold War vil prøve seg på. På den ene skjermen ser du den faktiske verdenen du oppholder deg i, mens den andre gir deg et stort og detaljert oversiktskart. Dette er utvilsomt en herlig fordel i et strategispill som dette, både ved mikrostyring av tropper og ved koordinering av større flyangrep.

Strid i Berlins gater.
Strid i Berlins gater.

Det visuelle representerte hovedtyngden under presentasjonen, men vi fikk også servert noen andre detaljer fra spillet. Stormregion satser stort på varierte og fleksible enheter i Cold War. Innen infanteri skal du kunne kombinere ulike enhetstyper fritt, slik at troppene dine passer perfekt til de ulike oppdragene du skal utføre. Enhetene kan også bygge spesialkonstruksjoner i strid. Én stridsvogntype kan eksempelvis bygge en haug med kamuflasje rundt seg selv. For så å ta det hele ned på et blunk når tiden har kommet for å dra videre.

Tunnelrotter

Den mest imponerende spesialegenskapen står imidlertid spesialsoldatene Green Berets for. Disse kan bygge hemmelige tunneler nærmest hvor som helst. Slike tunneler kan frakte hva det skal være av mindre enheter fra A til B på sekunder. Tenk deg dette når det brukes i flerspiller, de strategiske fordelene er enorme. Om du skulle slippe opp for soldater vil det være mulig å hente inn forsterkninger. Disse kan komme via helikopter, skip, tog og i kjøretøyer på veien. Dette er en fin liten detalj som gjør godt når du sliter mot blodtørstige fiender.

En annen nyvinning er muligheten for å kjempe innendørs. Store deler av brettene er strid innenfor fire vegger, og vi fikk se en scene fra Tempelhof-flyplassen. Det er tydelig at man vil gjøre krigen enda mer realistisk og fleksibel i Cold War, og det ser faktisk ut til at Stormregion kan lykkes med nettopp det. Innendørs ble kampene uhyre intense og spennende, man trenger så visst ikke skitt under skoene for å delta i en herlig strid.

Nattkrig er ingen spøk, men det ser uhyre spektakulært ut.
Nattkrig er ingen spøk, men det ser uhyre spektakulært ut.

Vi ble lovet 18 enspilleroppdrag i spillets kampanjedel. Tre av disse skal være russiske, mens i resten spiller du på alliert side. Det er fint at vi får et inntrykk av begge sider av konflikten, men kanskje en jevnere fordeling av oppdrag hadde vært en fordel? Over nett kan åtte spillere kjempe mot eller med hverandre. Nettkrigen kan føres på mer enn 20 ulike kart, dermed ser dette spillet ut til å kunne bli en slager på LAN-samlinger.

Konklusjon

Jeg har selv vært en trofast tilhenger av de tidligere Codename: Panzers-spillene. Når det kommer til sanntidsstrategi er likevel ikke settingen i andre verdenskrig like slitesterk lenger, Company of Heroes til tross. Derfor er jeg veldig spent på resultatet etter å ha kikket litt på Cold War. Serien tar altså en helt ny retning, og til våren får vi virkelig svaret på om denne kursendringen har vært vellykket.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen