Anmeldelse

Colin McRae Rally 2.0

Det er sikkert mange som deler mitt ønske om å kunne kjøre en profesjonell rally bil. Ofte er det tanken på å kjøre i sinnsyke hastigheter gjennom smale og kronglete veier som lokker. Løsningen for de fleste blir å kjøpe seg et bilspill, med ratt og pedaler koblet til datamaskinen sin. Et av spillene du har valget mellom i butikkene i dag er Colin McRae Rally 2.0.

Side 1
Side 2
Side 3

En ting er sikkert, Rallysporten har blitt stor gjennom tiden. Det er nesten en overflom av løp og etapper gjennom hver sesong, og bare en liten brøkdel av eventyret blir vist. Det blir isteden mye etappe tider, statistikker, motorfeil og sinnsyke krasj folk stort sett ser. Men sporten har en enorm tilhengerskala, så det var nok ikke allverdens problem å flytte morroa til et dataspill. Resultatet av det, er en mengde rally titler å velge mellom til de fleste spill konsoller og datamaskiner. Blandt disse tok Colin McRae utgivelsen for noen år tilbake, en stor del av kaka.

Skikkelig rally er ikke som all annen bilsport, her kjører en kun mot klokken og alle andre biler er fjernet, slik at en ikke bumper borti dem. Det betyr at man kun har seg selv å takke hvis noe skulle skje. De som kjører kjappest gjennom de forskjellige etappene vinner. Det er det alt dreier seg om i denne sporten, og ikke minst i dette spillet.

Colin McRae er ikke uventet temmelig lik slik sporten er i det virkelige liv. Rally sesongen er satt til 8 land som igjen er delt opp i 90 forskjellige etapper. Det er som i alle bilspill om å gjøre å komme fortest mulig til mål, men en kjører ikke rundt på en sirkulær bane, det meste foregår på baner som strekker seg fra A til B. De som kjører gjennom etappen fortest blir tildelt 12 velfortjente poeng, andremann får 8 osv. Disse tallene blir da lagt sammen gjennom hele sesongen, for deretter å finne en sammenlagt vinner.

I denne oppfølgeren har du i begynnelsen seks biler å velge mellom, hvor skotten Colin McRae's egen bil Ford Focus selvsagt er i sentrum av begivenhetene. I tillegg kan du velge å konkurrere med den kompakte bilen Peugeot 206, Mitsubishi Lancer Evo VI i tillegg til Toyota Corolla WRC og Seat Cordoba. Grunnet FIA sitt strenge reglement er alle bilene utstyrt med nøyaktig samme motor, girsystem og gjennomsnittsvekt. Dette betyr at ytelsesforskjellen mellom de ulike modellene er svært liten.

Etter at du nå har valgt ut den bilen du falt mest for, er tiden kommet for å justere litt på den, slik at den fungerer best på den banen eller føret som er ventet. Det er til og med en værmeldings tjeneste her, som ofte kan være ganske viktig å ta en titt på. De normale justeringsmuligheter som dekktype, gir forhold og justering av fjeringene er også tilstede. I tillegg er det en rekke andre justeringer du kan gjøre, som jeg ikke er like sikker på om jeg noen gang kommer til å tørre å benytte meg av.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden