Cossacks: Back to War

Cossacks: Back to War er den andre ekspansjonspakken til det populære sanntidsstrategispillet Cossacks, men i stedet for å være en ren ekspansjonspakke er dette en stand-alone pakke som ikke trenger originalspillet for å kjøres. Med dette håper CDV og GSC Gameworld på å lokke til seg nye kunder så vel som gamle Cossacks-fans.

Pakken inneholder 101 nye singleplayeroppdrag, to nye nasjoner og ni nye enheter, samt en mod som inneholder en rekke andre nyheter. I tillegg kan den skryte av alle de andre elementene som har gjort Cossacks-serien så populær, inkludert de gigantiske slagene som på mange måter har blitt seriens kjennemerke. Spørsmålet er likevel om Back to War inneholder nok stoff til at det kan anbefales til andre enn fanatiske Cossacks-tilhengere.

Kosakkene kommer!
Vi har ikke hatt omtaler av de tidligere spillene i Cossacks-serien her på Gamer.no. Derfor vil jeg nå raskt beskrive hvordan spillene fungerer. Gameplayet i Back to War er praktisk talt identisk med de tidligere spillene i serien, og de nyhetene som introduseres tar jeg senere. Kort sagt handler det her om en serie sanntidsstrategispill hvor handlingen er hentet fra Europa, fra år 1500 til år 1800. Spillene inneholder litt mer resurssanking enn vanlig i denne sjangeren, samtidig som de legger litt større vekt på ordentlig militær strategi enn de fleste andre sammenliknbare spill.

Det er seks ressurser som alle er nødvendige - mat, gull, treverk, byggestein, jern og kull. De to sistnevnte må du ha for å kunne utstyre den delen av hæren din som har skytevåpen med ammunisjon. Militærenheter er stort sett rimelig billige, samtidig som de er ganske sårbare. En kanon kan, for eksempel, ta knekken på et titalls fotsoldater på ett skudd. Dette gjør at må du ha en stor hær for å komme noen vei. En virkelig stor hær, faktisk. Hvert slag kan inneholde opp mot 8000 enheter, og dette er temmelig ekstremt hvis du husker på at de fleste spillene i denne sjangeren begrenser deg til 150-300 enheter. Det er imidlertid ikke bare hærene som er store - landskapene kamphandlingen foregår på kan også være temmelig enorme. Hvis du kjører i 1024x768 piksels oppløsning vil de største kartene fylle 600 skjermer. Det er vel overflødig å si dette, men du får plass til ganske mye land på 600 skjermer.

For å støtte slike massive hærer må det sankes mye ressurser. Derfor går ikke ressurser tomme slik som de vanligvis gjør i sanntidsstrategispill. I starten kan du kun ha 5 personer i hver gruve, men hvis du har de nødvendige ressursene kan du utvide gruver slik at flere kan jobbe der. Gruver du har investert i blir da åpenbart mye viktigere enn vanlige gruver. Fienden kan lett ta over ubeskyttede gruver og andre (sivile) bygninger, og derfor er det viktig å stasjonere tropper ved viktige installasjoner. Du kan kommandere troppene dine til å forsvare enkeltbygninger, og da vil de angripe alle som kommer innenfor en viss radius av bygningen.

De fleste fotsoldatene dine er gratis i drift, men mer avanserte enheter (og leiesoldater) trenger kontinuerlig tilførsel av gull for å kjempe for deg. Krigsskip er kanskje de enhetene som er dyrest i drift, og det blir derfor veldig vanskelig å opprettholde en sterk marine uten samtidig å ha en svært god økonomi. Som i vanlige sanntidsstrategispill kan du forbedre ytelsen til enhetene dine ved hjelp av forskning. I tillegg kan du ikke produsere enkelte avanserte enheter uten først å ha forsket dem fram. Kampsituasjoner fungerer stort sett slik de gjør i vanlige spill i sjangeren, bare at alt selvfølgelig er mye større. Det er imidlertid ett viktig unntak som påvirker strategien i Cossacks i stor grad, nemlig det at fiendtlig artillerienheter kan bli overtatt av deg dersom du når fram til dem med fotsoldater. Dette betyr naturligvis at det å beskytte artilleriet blir vanvittig viktig, da kanoner er dyre og tar lang tid å bygge, samtidig som de er vitale i store slag.

Hva med Back to War?
I og med at Back to War er et selvstendig produkt og ikke en ekspansjonspakke som krever originalspillet for å kjøres, er det viktig at det inneholder interessant materiale både for folk som har erfaring med Cossacks og nybegynnere som ikke har vært borte i serien før. På dette punktet feiler Back to War. Det medfølger en lang og stort sett vellaget innføringskampanje for helt nye spillere, men ingen kampanjer ut over dette. Pakka kommer med 101 enspilleroppdrag, og mens disse er profesjonelle og inneholder tonnevis med gameplay er de ikke så godt beskrevet. Det å skulle velge ett av dem blir et lite sjansespill, for en vet ikke hvor vanskelig det kommer til å bli før en er i gang. Dessuten er det for mange vanskelig å motivere seg for å spille et spill uten noen ordentlige kampanjer å bryne seg på.

Etter øvingsoppdragene blir nye spillere sittende med en "hva nå?"-følelse mens de kikker igjennom den massive listen av enspilleroppdrag for å se om det er noe som virker artig. Dette er rett og slett ikke godt nok, og da GSC Gameworld har hatt tid til å lage 101 nye oppdrag burde de også ha kunnet lage noen greie kampanjer med fem-seks oppdrag i stigende vanskelighetsgrad. Det er sikkert også mange som allerede er Cossacks-fans som kunne tenke seg noen ekstra kampanjer å bryne seg på. Kartene som er inkludert er imidlertid svært gode og varierte. Ofte består de av flere deloppdrag, og mange av kartene inkluderer små sideoppdrag du selv kan velge om du vil utføre.

I tillegg til de 101 oppdragene inneholder Back to War to nye nasjoner å spille som: Ungarn og Sveits. Totalt blir det da 20 spillbare nasjoner, inkludert kongerikene Danmark-Norge (i spillet kalles det bare Danmark) og Sverige. De to nye nasjonene får med seg åtte nye enheter og 20 nye bygninger. I tillegg får nasjonene Algerie og Tyrkia en ny enhet, nemlig en kamelridende beduin. På CD-en finner du også en ekstra mod laget av to av medlemmene av Cossacks-teamet, og denne inneholder 30 nye enheter og tre kanoner (inkludert en kystvernskanon, noe mange spillere har ønsket velkommen).

Dessuten inneholder den også flere gameplay-endringer. Spillet kommer i ei vanlig DVD-eske, og i tillegg til CD-en får du en manual på rundt 70 sider. Denne inneholder grunnleggende informasjon om spillet og detaljert informasjon om de nye funksjonene og enhetene. Informasjon om de "gamle" enhetene og bygningene (antakelig hentet fra Cossacks sin originale manual) finner du på CD-en i Adobe Acrobat format. I tillegg følger det med et oppslagsverk inne i spillet, og dette inneholder massevis av informasjon og opplysninger, inkludert mye spennende bakgrunnsinformasjon.