ANMELDELSE: Costume Quest
Anmeldelse

Costume Quest

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Det finnes folk i samfunnet som er så pene, sjarmerende og rett og slett likandes at resten av oss ikke klarer å la være å bli glad i disse personene. Vi blir blendet av vakre smil og trillende latter, slik at man glemmer enhver negative tanke om personen og bare smiler fårete tilbake.

Costume Quest er et spill som har samme virkning. Spillet er et av de mest innbydende spillene jeg noen gang har prøvd, og så utrolig bedårende at det er vanskelig å i det hele tatt se på spillet med kritiske øyne.

Humoristisk atmosfære

Costume Quest er utviklet av Double Fine, som har stått bak vittige spill som Psychonauts og Brutal Legend. Humor er også et sentralt virkemiddel for dette nedlastbare spillet, men ikke i så stor grad som tidligere spill fra dette studioet.

Konseptet til Costume Quest er enkelt, men også utrolig bedårende, og det spiller på en iboende fantasi antakelig alle kan kjenne seg igjen i.

Hva om kostymet man snekret sammen av papp, aluminiumsfolie og massevis av teip som barn faktisk forvandlet en til svære og tøffe roboter, astronauter og noble riddere?

Costume Quest foregår selvsagt på forkledningenes høytid, Halloween. Tvillingene Wren og Reynold er ute etter knask og knep og krangler som søsken så ofte gjør. De inngår på foreldrenes strenge instruks en motvillig allianse for å samle mest mulig snop, og går i gang med å banke på dørene til nabohusene.

Et eneste stort ork?

Etter et par suksessfulle godte-raid er det plutselig en ork som åpner en av dørene. Han er selv ute på oppdrag for å samle godteri til en ond heks, og han kidnapper den ene av tvillingene, som ubeleilig nok har kledd seg ut som godteri. Den gjenværende tvillingen bestemmer seg for å redde sin bedre halvdel, mest av alt for å unngå husarrest.

I Costume Quest løper du rundt i forskjellige bebodde områder og sanker godsaker, enten som gutten Reynold eller jenta Wren. Orkene er ute etter det samme byttet, og eneste måte å spore opp den onde heksen er å rense nabolaget for alle søtsaker, slik at orkene vender nesa hjemover med byttet sitt og kan vise vei til hovedkvarteret.

Snop finnes overalt: på bakken, i søppelspann, busker og så videre. Men de store kvantaene er det de voksne som sitter på, og tvillingen må sammen med en liten gruppe hjelpere banke på dører til krampa tar dem.

Noen av husene er bebodd av hyggelige voksne som mer enn gjerne fyller godtesekkene. Men man risikerer alltid at det er orker som åpner døra, og de har alt annet enn gode hensikter.

Som å stjele snop fra et småbarn? Ikke i hele tatt. Barna er svært dugende i kamp, først og fremst takket være de magiske kostymene sine.

Kostymene er absolutt det morsomste med Costume Quest. Selv om de hjemmelagde antrekkene barna bærer i den virkelige verden i beste fall ser søte ut skjer det en transformasjon hver gang man går inn i kamp.

Plutselig er det pappkledde, komiske lille barnet borte, og vips står en vaskeekte levende Frihetsgudinne-statue foran deg, eller et brennende gresskar på to ben. Barnet i meg fryder seg hver gang.

Det finnes en rekke ulike kostymer å låse opp i spillet, og alle er utrolig stilige. Litt av moroa er å oppdage disse selv, så jeg skal ikke røpe flere. Men kostymene har ulike roller i kamp, og er langt i fra bare kosmetisk forskjellige. Ett kostyme er for eksempel ekstra slitesterkt, mens andre lar deg bruke helbredende magi for eksempel.

Du kan når som helst bytte mellom kostymene når du utforsker, og flere har spesifikke egenskaper som må brukes for å komme videre til neste område.

Det er først når man slåss sin første kamp at det går opp for en at Costume Quest faktisk er et turbasert rollespill. Barna stiller seg opp på den ene siden, og skurkene på den andre, og så denger de hverandre etter tur.

Skorter litt på dybde

Når det gjelder taktiske muligheter i dette spillet er de ganske begrenset. Du kan velge mellom vanlig angrep og spesialangrep (som bare kan brukes med jevne mellomrom). Det er det eneste du egentlig gjør, og selv om utfordringen til tider ikke er til å kimse av er det lite du trenger å tenke over, den eneste taktikken jeg brukte i spillet var å drepe den farligste og mest sårbare fienden først.

Det som derimot kreves er at du følger godt med underveis i kampene. Både angrep og blokkering krever en eller annen form for respons fra spilleren, enten må du trykke så kjapt du kan på en spesiell knapp eller rotere stikken gjentatte ganger.

Dette er en fin vri, som gjør at spillet føles mer actionfylt og spennende enn mange andre turbaserte rollespill.

Litt dybde får kampene av de magiske klistermerkene man kan kjøpe for snopet man har sanket inn. Disse klistermerkene gir både nye angrep å bruke i kamper, ekstra helse eller mulighet for å parere fiendens fremstøt.

Det finnes bare ett av hvert klistermerke, så du tvinges til å gi lagkameratene dine spesifikke roller. Dessverre får du aldri muligheten til å ha mer enn ett klistremerke per barn, så virkelig skreddersying av barnas slåssemåte er dessverre ikke mulig.

Men det er ikke til å stikke under stol at det skorter litt på valgmuligheter i Costume Quest, og kampene føles egentlig svært like hele spillet gjennom.

Underveis i eventyret får du også prøve en rekke ekstraoppdrag og et par minispill. Dessverre er dette bare en håndfull ulike oppdrag som blir gjentatt om og om igjen, og når disse ikke er spesielt underholdende i utgangspunktet føles de mer som fyllstoff.

Konklusjon

Costume Quest er et usedvanlig koselig spill, om enn noe ensformig. Den tegneserieaktige pappgrafikken er i mine øyne penere enn de fleste såkalte revolusjonerende spill med budsjett på mangfoldige millioner dollar, og det er lett å leve seg inn i denne magiske virkelighetsflukten.

Det er mange spill som gjennom pikselert grafikk og utdatert spilldesign forsøker å fri til nostalgikeren i oss. Men hvor er egentlig logikken i å forsøke å gjenskape den samme altoppslukende opplevelsen man opplevde første gang ved å kopiere den skamløst?

Double Fine har forstått dette. Costume Quest er et spill som minner oss om barndommens magi og hva vi drømte og tenkte på på denne magiske tiden, men på en helt ny måte.

Hvilket kostyme ville barnet i deg helst hatt?

(Costume Quest er tilgjengelig nå via Xbox Live Arcade og Playstation Network, for henholdsvis 1200 Microsoft-poeng eller rundt regnet 80 norske kroner. Anmeldelsen er basert på førstnevnte versjon.)

Les også: Anmeldelse: Deathspank
Les også: Fallout: New Vegas
Les også: Anmeldelse: Brutal Legend


Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen