Counter-Strike: Condition Zero

Et lenge etterlengtet bidrag i Counter-Strike-familien har endelig kommet oss i hende, og det til redusert pris. Spillformen har blitt endret fra de første ryktene nådde nettet, men løsningen er absolutt ikke helt bak mål.

Ingen nettspill har oppnådd samme popularitet som det Counter-Strike har hatt de siste årene. Det som orginalt var en modifikasjon til Half-Life har alene sørget for at Valves kundegruppe er større enn noensinne.

Konseptendringer
Da Counter-Strike: Condition Zero (CS:CZ) ble avslørt for første gang, ble vi alle fortalt at vi skulle få oppleve hvordan det ville føles å være uslepen helt i kamp mot terrorister. Veien fram til lansering har vært brokete og har snirklet seg rundt flere ulike utviklingslag med utsatte utgivelsesdatoer i hopetall. Nå har vi fått spillet i hånden og vi kan endelig få sett om det i det hele tatt har vært verdt ventetiden.

I tillegg til den endelige versjonen av CS:CZ, har utgiverene valgt å legge med en ekstra bit under navnet "Deleted Scenes". Dette er spillet som orginalt ble planlagt, men som ble kastet på havet til fordel for den versjonen vi nå har fått levert. Utgangspunktet den gang var en militærhelt på vei ut av eller på oppdrag i fiendens område. Etter bare et par minutter med dette ekstramaterialet forstår du raskt hvorfor man valgte å avbryte prosjektet og heller satse i en annen retning. Spillfølelsen er i korte ord elendig, personene du møter er forferdelige og hele spillopplevelsen er fraværende. Det er uansett en morsom detalj at det er med på utgivelsen, og det senker iallefall ikke verdien av hele pakka.

Nært beslektet til Xbox
Spillet som til slutt har blitt det etterlengtede CS:CZ, ligner mer på Xbox-versjonen av Counter-Strike enn den orginale idéen. Et par av brettene er utformet på samme måte som i Xbox-varianten (noe som involverer at blant annet "de_dust" og "de_dust2" har litt mer detaljer og enkelte små endringer) og slekter langt mer på det spillet vi fikk presentert i desember i fjor. Grafikkmotoren har fått en liten oppgradering, men det merkes at denne motoren har utspilt sin rolle og snart bør gravlegges og glemmes. De tydligste forbedringene ligger i teksturene og hvordan de fleste brettene har fått visuelle oppgraderinger i form av mer detaljrikdom. Utseendemessig ligger CS:CZ ganske langt foran den vanlige standardversjonen, noe man merker fra første øyeblikk man setter seg ned foran skjermen.

Konseptet som CS:CZ bygger på bør være godt kjent for de fleste som har tatt i Counter-Strike tidligere. Du blir plassert inn i en helt vanlig CS-kamp, der du må oppfylle et sett med mål og sørge for at laget ditt vinner kampen. Både medspillere og motspillere består av et sett med datastyrte spillere som du selv kan bestemme vanskelighetsgraden på. Før hver kamp har du et sett med poeng som du kan bruke til å velge ut hvem som skal få æren av å være medspillerene dine. Etter hvert som du gjennomfører oppdrag og vinner kamper, får du tildelt flere poeng som du kan bruke til å få enda bedre medspillere. Typiske oppdrag kan være å vinne en runde før det har gått 45 sekunder, eller å ta ut en eller flere av terroristene med en gitt våpentype.

Enkelte nye brett
De fleste brettene vi har blitt vant med fra standardversjonen gjør også sitt inntog her, men i tillegg stifter vi bekjentskap med et sett nye bidrag. Ikke alle er like spennende, men det skaper uansett variasjon selv for de mest erfarne spillerene, og sørger for at man nok en gang får gleden av å gå seg bort på brett man ikke har noen som helst form for kontroll på.