CSI: Hard Evidence

En forbrytelse mot gode spill

Det femte spillet i CSI-serien viser igjen at en populær TV-serie ikke automatisk gir et godt spill.

Dersom du på et eller annet tidspunkt har slengt deg ned i sofaen og latt øynene hvile på en tilfeldig krimserie på TV, er sannsynligheten stor for at du på et eller annet tidspunkt har tenkt at du heller skulle ha satset på etterforskningsyrket her i verden. Den magiske pillen som helbreder alle slike løse tanker er endelig her, CSI: Hard Evidence sørger for å fjerne alle glamorøse forestillinger du skulle ha om yrket.

Med tre gigantiske TV-suksesser i bakhånd er det ingen tvil om at potensialet for å oppnå gode salgstall med enda et CSI-spill er tilstede. CSI: Hard Evidence på Wii er basert på den originale CSI-serien som tar plass i Las Vegas, og du får oppleve å samarbeide med alle de kjente personene fra serien. Alle fem mysteriene du må løse er laget spesifikt for spillet, og de følger samme lest som de du kjenner fra TV-skjermen. Så langt virker det meste som en god idé, og med Telltale Games (som også står bak Sam & Max-spillene) bak maskineriet så burde det være et potensiale for både gåteløsning og drama.

Med kjedsomheten i fokus

Men det er ikke lett å lage et spill, og CSI: Hard Evidence feiler på det viktigste: Det har store problemer med å få deg som spiller engasjert i det som skjer. Mysteriene du blir stilt overfor er interessante nok, men spillet evner ikke å få deg til å ville løse dem. Du ankommer åstedet sammen med en av de kjente figurene fra serien som partner, før du ledes inn i en lang klikkesekvens hvor det meste er opplagt eller rent rutinearbeid. Det er ingen mulighet til å skape eller løse noe som helst selv, og oppgaven din i løsingen av mysteriet er å klikke deg gjennom dialoger, prøve deg fram til du finner riktig verktøy for riktig jobb og å klikke på det meste som kan klikkes på på en lokasjon. Det overrasker ingen at dette raskt blir kjedelig.

Etter at du har samlet inn bevis (ved å trykke på ting på åstedet), snakket med folk og undersøkt bevisene i labben, kan du også be om å få ta folk inn til avhør. For at det skal skje må spillet ha avgjort at du har funnet nok bevis på at det kan passe seg slik, og ofte vil du få en henvendelse fra den kjente politimannen Jim Brass om at en slik mulighet har åpnet seg. De samme omgivelsene med undersøkelseslabratoriet, garasjen og forhørsrommet følger deg fra sak til sak, og for hver gang er det de samme verktøyene, den samme følelsen av å klikke deg gjennom menyer og den samme følelsen av at du egentlig ikke tenker så mye underveis.

Grafikk fra 90-tallet

En annen grunn til at du aldri klarer å bli engasjert i dette CSI-spillet er at både grafikk og lydbilde er som tatt ut av noe fra slutten av 90-tallet. Figuranimasjonene og teksturene er triste og livløse, samtidig som jeg ikke kan si at jeg husker et eneste element av musikken fra spillet. Til å bygge på en TV-serie hvor musikk er en viktig del av hvordan episodene formidles, er dette overraskende svakt. Personene i serien er kantete nikkedukker som følger statiske bevegelsesmønstre, og du kan se hvordan zombieøynene deres mangler den minste antydning til livsgnist.

CSI-serien på TV overdriver det som kan overdrives, har fantasifulle saker og kvalifiserer til å være lettbent underholdning i de tre kvarterene som en episode varer. Dessverre fungerer ikke det samme episodepreget i spillform, der historien bare settes på pause til du har klart å trykke på de riktige stedene på skjermen.

CSI: Hard Evidence er mer jobb enn glede, og både ser og høres kjedelig ut. Det mangler sjel, uttrykk og interesse, og er lite mer enn et produkt satt sammen for å melke noen kroner fra tilhengere av serien. Det er mulig å skimte et visst potensiale et sted langt der inne, men det klarer aldri å komme seg ut i noen som helst form. I løpet av årene med kommersiell spillutvikling burde vi ha kommet lengre enn dette, men i stedet får vi servert et spill som bygger under myten om at lisensspill er dårlige. Kjøp heller en CSI-sesong eller to på DVD, det gir deg både mer valuta for pengene og flere plater du kan kaste på de som vil spille dette spillet hjemme i stua di.

Merk: Anmeldelsen er tom for skjermbilder, fordi det dessverre ikke finnes noen skjermbilder fra Wii-versjonen av CSI: Hard Evidence. Vi hadde ikke anledning til å hente ut bilder på egenhånd.