Darkfall

FPS lignende kamp-system
En av de tingene som virkelig interesserer meg ved Darkfall er det kamp-systemet som Razorwax lover skal gjøre MMORPG-opplevelsen mye mer spennende. I spill slik som EverQuest vandrer du ganske enkelt opp til en fiende og trykker på en knapp for å angripe dem, og så er det bare å lene seg tilbake å se karakteren din kjempe mot monsteret fordi alt er styrt av din karakters egenskaper og ferdigheter. Darkfall sitt kamp system skal visstnok minne mer om FPS- (first person shooter) spill slik som Quake og Half-Life. Din karakters egenskaper er ikke lenger det eneste som gjelder; man må kunne mestre forskjellige kamp-teknikker slik som i de overnevnte FPS- spillene for å overleve. Dette høres flott ut, men kan være en farlig fallgruve. Tidligere spill har ofte ønsket å gjøre det samme, men nett-lag har vært en avgjørende faktor som har hindret dem i å gjøre det. Vil ikke dette også bli urettferdig? Ikke alle spillere er like gode til å spille som andre, f.eks vil en dreven spiller lett kunne kverke meg hvis jeg logget inn på Counter-Strike. Vi får håpe Razorwax takler disse problemene, og hvis de gjør det kan vi endelig glede oss over et MMORPG med virkelig spennende kamper.

Interessant spill verden
Spill-verdenen ser ut til å bli meget interessant og fantasifull. Kartet ser unektelig bra ut, og som du kan se på kartene på forrige side så er verdenen delt opp i områder som visstnok skal kunne kontrolleres av ulike klaner (som kontrolleres av spillerne selv). Dette vil åpne for en maktkamp mellom spillerne, og da vil dem kunne bli enda mer bundet til spillet og de hendelsene som finner sted der. Verdenen er populert med seks ulike raser som spillerne kan spille. Noen av disse er funnet opp av Razorwax, men noen er også kjente og kjære raser fra tidligere rollespill og fantasy-litteratur. En vil finne orker, dverger og mennesker. De nye rasene kalles Alfar (et folk som lever under jorden og avskyr sollys), Mirdain (som forøvrig minner mye om alver) og Mahirim (som er et ulvefolk på hele to meter og femti centimeter). Selv om spillet ikke inneholder like mange raser som i lignende spill (EverQuest har f.eks tretten raser), får vi håpe at de rasene som er der blir såpass bra definert og interessante at vi ikke vil savne flere. Razorwax sier forøvrig at flere raser muligens vil bli annonsert senere. Darkfall vil også inneholde legendariske monstere slik som drager og troll.

Skiller seg ut
En annen positiv ting jeg tror vil skille Darkfall ut fra resten av hurven er fraværet av forhåndsdefinerte klasser. Man kan bli det man vil alt ettersom hvilke egenskaper man forbedrer og bygger opp. Levels vil også være fraværende, og det kan bety at vi endelig slipper den grufulle "level-race" farsen som lignende spill er plaget med. Det vil ikke skape så stor avstand mellom spillere, og det vil være mulig å nyte spillet bedre når man ikke hele tiden har det maset om å stadig komme til neste level. I de fleste spill som Darkfall er dette noe som ødelegger hele rollespill opplevelsen. Det ser også ut til at Razorwax vil gi spillerne usedvanlig mye frihet til å skape sine egne regler, spesiellt med hensyn til PK-ing (player killing, drap av andre spillere). Alle kan drepe alle, og regler er satt av den regjerende klanen i det området. Klanen kan for eksempel sette ut vakter (NPC-er, karakterer som er styrt av spillet) og gjøre det slik at de skal straffe spillere som dreper andre spillere. Dette vil naturligvis skape gode og onde land, noe som kan bli virkelig bra (det skaper avstand mellom gode og onde spillere). Så lenge spillerne tar ansvar ser dette ut til å bli utrolig spennende.

Darkfall

Windows
Slippdato: 25. februar 2009
Sjanger: Massivt online
Utvikler: Aventurine
Utgiver: Aventurine

Forsiden akkurat nå

Til toppen