Illustrasjonsbilde hentet fra Surviving Mars.
Illustrasjonsbilde hentet fra Surviving Mars. (Bilde: Andreas Bjørnbekk/Gamer.no)

Surviving the Aftermath

Det spennende bybyggerspillet Surviving Mars får en oppfølger

Paradox har avduket Surviving the Aftermath.

Paradox Interavtive og utvikler Haemimont Games presenterte en spennende vri på bybyggersjangeren i fjor, med lanseringen av Surviving Mars. Nå har partene kunngjort en oppfølger til spillet, som ser ut til å ha et postapokalyptisk tema.

Se teaser-videoen for Surviving the Aftermath. (Video: Paradox Interactive)

Surviving the Aftermath heter spillet, men stort mer enn det er foreløpig ikke bekreftet. Ved siden av navnet slapp Paradox en kort teaser-video, som tilsynelatende viser en meteor eller noe lignende som er i ferd med å slå ned. Dette, kombinert med tittelen, tyder på at spillere får i oppgave å gjenoppbygge sivilisasjonen i kjølvannet av en katastrofe. 

Hva det er som foregår får vi vite mer om 19. oktober, under Paradox' årlige PDXCON-messe. Muligheter til å spille Surviving the Aftermath kommer senere i år, med early access-lansering via Epic Games og Xbox Game Preview. Spillets offisielle slippdato blir en gang sent i 2020, og da kommer det også til både Steam og PlayStation 4.

Blander bybygging og overlevelse

Mens Surviving the Aftermath trolig vil by på diverse nyvinninger vil det trolig lene seg på mekanikken og systemene fra forgjengeren. I Surviving Mars drar spillere avgårde til den røde planeten, der de må bygge og drive en koloni. 

Vår anmelder satte pris på blandingen av bybyggersjanger og elementer av overlevelsesspill, og anbefalte spillet for de som tåler en litt bratt læringskurve.

– Å reise en koloni på Mars – og vedlikeholde den – er mer arbeid og vanskeligere enn man kanskje skulle tro, og ikke bli overrasket om det tar et par forsøk før du endelig klarer å sette i gang et velfungerende samfunn på den røde planeten. Selv om mange av mekanismene er velkjente, er de også utført på en god måte, og sammen med ressursjaget er det en morsom utfordring å temme forholdene på Mars, skrev Andreas Bjørnbekk den gang.

Ikke alle spill handler om å bygge opp.
I Teardown er målet å ødelegge alt du kommer over »

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen