Sniktitt

Gran Turismo 7

Detaljnivå på grensen til det absurde

Polyphony Digital har gått «all in» med Gran Turismo 7.

Gran Turismo 7.
PlayStation Studios

Gran Turismo er først og fremst kjent for å fri til de med lidenskap for biler og fart, men har også bygd et rykte som en av de mest nitide og detaljfokuserte racingseriene på markedet. Dette har på ingen måte endret seg, selv etter 25 år og overgangen til den nye konsollgenerasjonen. Vi har sett deler av det ambisiøse spillet i aksjon.

For en ny generasjon

Demonstrasjonen innledes med en finskåret og sedvanlig tørr presentasjon fra sjefen selv, Kazunori Yamauchi. Han bruker lang og god tid på å gå i dybden på hva Gran Turismo 7 ønsker å være, og selger det hele inn som et Gran Turismo-spill for en ny generasjon motorfantaster.

Gran Turismo 7.
PlayStation Studios

Her skal det ikke stå på de tekniske godsakene, og PlayStation 5-utgaven av spillet (som faktisk også kommer på PlayStation 4) skilter med alt man kan forvente. Dette innebærer kontrollristing som reagerer basert på hva slags underlag man kjører på og skulderknapper som er nøye tilpasset bremseegenskapene til doningen man kjører.

Tredimensjonal lyd skal by på masse deilig motorduring og ulike tilbakemeldinger avhengig av hvor langt unna man er andre sjåfører, folkemengder, gjerder og alt annet. Denne delen av presentasjon gir oss en spinnvill visuell tolkning av spillets lydsystem, hvor hver bil har en diger sirkel rundt seg som tar inn og reagerer på de mange forskjellige lydkildene langs veiene.

Det visuelle skal selvfølgelig også være i en klasse for seg selv, og da særlig de stedene spillet lar deg bruke «ray tracing»-modusen – som skiller seg fra hovedmodusen hvor målet er 60 bilder i sekundet. «Ray tracing» blir dessverre ikke brukt under selve løpene. Dette er selvfølgelig veldig skuffende, og gjør overgangene fra «showroom» og ekstremt lekre «replay»-videoer, til de vanlige løpene litt for brå.

Spillet er fortsatt pent i aksjon, bare ikke pent.

Gran Turismo 7.
PlayStation Studios

Akkurat dette kan selvfølgelig endre seg, all den tid jeg får med meg demonstrasjon i komprimert videoformat via en litt sliten Google Chrome-fane, gjennom mine ti år gamle Logitech G35-hodetelefoner. Så den helt store audiovisuelle opplevelsen lar nok vente på seg til man får spillet klistret på en heller massiv 4K-skjerm med gode hodetelefoner eller et tilsvarende solid høyttaleranlegg.

For den bilglade

Fra et rent autofilt ståsted, vil nok Gran Turismo 7 uansett bli en storartet opplevelse: Det er nemlig intet mindre enn en hyllest til alt med fire hjul.

Spillet er fordelt utover et «verdenskart» med masse fasiliteter å velge mellom. Jeg skriver verdenskart i gåsetegn fordi det i realiteten egentlig bare er en litt fiks menyskjerm, men det er likefremt mye å velge mellom her.

For eksempel har man de sedvanlige løpsområdene, lisensutfordringer som fokuserer på kjøreteknikk, «Scapes» hvor man kan lage eksepsjonelle stillbilder og hele tre forskjellige steder å kjøpe nye biler. Sistnevnte er fordelt på merkebiler lansert etter 2001, bruktbiler av litt eldre type og det som bare blir beskrevet som «legendariske» kjøretøy. I alt er det over 400 biler fra alle mulige tidsaldere tilgjengelig ved lansering, og det er generelt mye å leke med.

Les også
Anmeldelse: Gran Turismo 7

Fortellinger på kafé

Fokuset på biler gjør seg også gjeldende i spillets nye «Cafe»-modus. Her får man servert menyer bestående av forskjellige utfordringer og oppdrag, og i takt med at man låser opp biler, får man forskjellige smakebiter fra det aktuelle kjøretøyets historie.

Gran Turismo 7.
PlayStation Studios

Utviklerne lover fortellinger og innslag fra mange av de som faktisk designet kjøretøyene, og selv om det ser ut til å komme stort sett i form av enkle tekstbokser og stillbilder, er det et imponerende dedikasjonsnivå åkkesom.

Et museum lar deg dykke ytterligere ned i automobilens historie, og nok en gang lar jeg meg overraske over innsatsen som er lagt inn i dette. Visste du for eksempel at den tyske ingeniøren Gottlieb Daimler ble født i 1834? Eller at Ferdinand Porsche fikk hele to æresdoktorgrader grunnet sitt arbeid? Ikke jeg heller, men det gjør jeg nå takket være Gran Turismo 7.

Detaljnivået fortsetter i de andre delene av spillet: Man skal følgelig også få tilpasse bilene etter eget ønske, ikke bare ved å kjøpe nye utgaver og sette på forskjellige deler, men også gjennom en avsindig detaljert «tuning»-del.

Her er det mye å fikse og trikse på, og som et eksempel får vi se hvordan en skranglete gammel Volkswagen får en ny vår etter en liten runde i garasjen. For meg personlig blir det hele litt overveldende, men valgfrihet er alltid et pluss og de som forstår seg på biler vil nok få veldig mye ut av dette.

For et fint vær!

Vær, vind og naturlig lys spiller også på lag, og jeg lar meg fascinere av en «time-lapse»-sekvens hvor man ser hvordan vanndammer formes og forsvinner naturlig i takt med værets herjinger. Vær er tydelig viktig for Gran Turismo 7, all den tid Yamauchi bruker flere minutter på å beskrive hvordan skyer dannes, at solens energi påvirker stjernehimmelen forskjellig på tvers av kloden og at alt dette simuleres og gjengis dynamisk i spillet.

Gran Turismo 7.
PlayStation Studios

Været på en bane i Japan vil da være som slik været har for vane å være i Japan, mens et løp i USA har typisk Nord-Amerikansk vær. En større bane, slik som Nürburgring, vil også kunne ha ulikt vær på ulike ender av banen.

I alt virker det som om spillet gjør sitt ytterste for å gjenspeile virkelighetens motorsport, hvor selv fart og rundetider vil være på linje med det som skjer på løpsbaner rundt omkring i verden. Det er et detaljnivå som er på grensen til det absurde, men samtidig er det også dette som gjør Gran Turismo til Gran Turismo.

Konklusjon

Det eneste vi ikke vet om Gran Turismo 7 enda, er hvordan det blir å spille det. Her er det naturlig å tenke at spillet legger seg på linje med de forrige spillene i serien, men det gjenstår selvfølgelig å se.

Utover dette har utviklerne lagt latterlig mange detaljer inn i arbeidet sitt, og det synes. Med over 400 biler, 34 steder og 90 «layouts» tilgjengelig ved lansering, er det mye å utforske her, og de som liker fart og spenning vil antagelig kose seg gløgg.

Fokuset ligger også på «ved lansering», og mye tyder på at Gran Turismo 7 vil utvikles videre med nytt innhold i lang tid framover ... såfremt det selger like bra som Sony håper, da.

Gran Turismo 7 lanseres den 4. mars på PlayStation 4 og PlayStation 5.

Siste fra forsiden