Kommentar

Kvinner og spill

Dette var teit, Sony

Ikke alle vitser burde komme på trykk.

Skjermbilde av Sonys reklame

Oppdatering 16. november 12:05: Sony PlayStation Norge har nå endret innlegget på Facebook og kommet med følgende beklagelse:

«Kjære alle sammen!

Dette var en dårlig ordlagt post. Unnskyld.

Posten er redigert nå, og vi vil sørge for at vi ordlegger oss bedre i fremtiden.

Glad i dere alle! <3»

Opprinnelig sak følger.

Vi lever i en tid der det er litt enklere å tråkke i salaten enn tidligere. Vårt samfunns prinsipper tilsier at Gud og hvermann har de samme rettighetene og skal bli behandlet likt, men faktum er at vi ikke er helt der vi ønsker å være anno 2017. Det er tilsynelatende like gøy å vitse offentlig med vonde stereotypier, noe som kan resultere i uheldige utspill fra selv de største spillselskapene.

Hele Norge spiller

Det er mange som har gledet seg til at The Sims 4 slippes til konsoll, og jeg vet at jeg er blant dem. Jeg har aldri vært en superfan av serien, men har gode minner fra barnerommet der jeg og andre, utforskende venner låste Sims inn i rom uten dører, førte dem inn i kjøkken i full fyr og – naturligvis – forsøkte så godt vi kunne å se så mange av de sladdede øyeblikkene som mulig. Dette skjedde som oftest når jeg ikke klarte å skape en Sim som kom seg videre i livet. The Sims var vanskelig og bar på utfordringer, og spilte man det seriøst var det ekstremt mye kult å hente, noe det tilsynelatende fortsatt er.

Senua er sterkere enn de fleste.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Jeg spilte The Sims. Mine nærmeste guttevenner spilte The Sims, og jeg ble positivt overrasket av å høre som 12-åring at jenter også spilte The Sims. Det var sjeldent for meg å høre at jenter spilte TV-spill (ja, jeg spilte The Sims på PlayStation 2), og jeg synes det var skikkelig kult at jenter gjorde det samme. Det var nemlig en stereotypi rundt år 2005 at jenter ikke spilte videospill, men selv da var nok dette feil.

For jenter spiller. En undersøkelse utført av Entertainment Software Association tilbake i 2014 viste at 48% av alle gamere er jenter, meldte forskning.no. En av de største forskjellene er imidlertid at tyngden av de kvinnelige gamerne er litt eldre; kvinnene som er 36 år og eldre spiller gjerne mest. I motsetning er det tenåringsgutter som spiller oftest på mannssiden, som kanskje har en sammenheng med når og hvorfor visse stereotypier oppstår.

I en studie utført av Quantic Foundry i 2017 fikk vi også et tydeligere innblikk i hvilke spillgenre jenter generelt liker best. I kategoriene «atmosfærisk utforskning», «interaktivt drama», «Fantasy-MMO», «Japanske rollespill» og «vestlige rollespill» er henholdsvis 41, 37, 36, 33 og 26% av de spurte jenter som sier de spiller spill i kategorien. Med andre ord er det bare en myte at jenter ikke spiller, eller at de utelukkende spiller «casual»- og mobilspill.

Dama mi

Samtidig er det også riktig, ifølge undersøkelsen som omfattet over 270 000 deltagere fordelt på mange land inkludert Norge, at 69% av de som ofte spiller familie-sim-spill er jenter. Merk at dette ikke betyr det samme som at 69% av alle jenter spiller familie-sims-spill.

Sony PlayStation Norges Facebook-innlegg.
Andreas Bjørnbekk/Gamer.no

Kanskje er det på bakgrunn av dette at Sony PlayStation Norge tirsdag 14. november hadde det litt for moro med Facebook-kontoen sin. I kjent meme-stil stod det skrevet i et innlegg, «Dama mi kommer aldri til å spille PlaySta...», og under dukker det snart opp en video med skjermbilder fra nyutgitte The Sims 4 med en mor og datter i fokus – bare for å helle litt ekstra salt i såret.

Humor er viktig, men som selskap burde man være ekstra forsiktig med hva man velger å dele med offentligheten. Humor er også subjektivt, noe som er viktig å ta med i vurderingen når man bestemmer seg for å ytre seg. Men kanskje aller viktigst er det for et så enormt og innflytelsesrikt selskap som Sony, å ikke forsterke fordommer som for mange gjør vondt på en måte andre ikke vil forstå ved første øyekast. Å vitse om at alt jenter spiller er familie-spill er ikke bare å bygge opp under en gammel stereotypi, men hjelper samtidig med å undergrave årevis med kjemping mot slike ideer.

Det handler også om å ha et snev av sidesyn. Fordommen om at kvinner bare spiller én type spill – og at man snakker om det på en nedlatende måte – spiller inn i et større mønster som omhandler kvinnefiendtlighet. Internett er spesielt flink til å hate kvinner, og ikke overraskende er det gutter og menn som i Sonys kommentarfelt forsvarer utsagnet.

Nariko var noe for seg selv.
Gamer.no

Det hele virker ekstra dårlig i en tid der kvinner i hopetall endelig tar til mote og kommer offentlig ut mot overgripere i ressurssterke posisjoner. Sammenhengen kan virke søkt, men koblingen blir kanskje tydeligere når man forstår at kvinner – i mye større grad enn menn – må bruke enorme krefter på å bevise at de er det ene eller det andre, at de liker ditt eller datt, eller at de er blitt angrepet av han eller ham.

Jeg er relativt sikker på at dette ikke var ment som et slag mot kvinner eller et angrep mot PlayStations lønnsomme kvinnelige kunder, men i stedet som en uskyldig, cheeky, litt-på-kanten-vits. I det minste velger jeg å la tvilen komme PlayStation Norge til gode. Det jeg imidlertid er sikker på, er at å publisere et slikt utsagn – vits eller ikke – er så langt bak mål at det er vanskelig å forstå.

Kvinner i skyttergravene

Å, Ellie. Hvordan du makter å holde humøret oppe imponerer meg.
Sony Computer Entertainment Europe

Det er leit at et slikt utsagn kommer fra en spillgigant som de siste årene har vært med på å gjøre så mye for kvinner i spill. Yuna i Final Fantasy X, Nariko i Heavenly Sword, Faith Connors i Mirror’s Edge, Lara Croft i de nyere Tomb Raider-spillene, Ellie i The Last of Us, Chloe Frazer og Nadine Ross i Uncharted: The Lost Legacy, Aloy i Horizon: Zero Dawn og Senua i Hellblade: Senua’s Sacrifice – og til og med Iden Versio i Star Wars: Battlefront 2 – er alle sterke eksempler på at kvinner i stor grad inntar hovedrollene i flere av de siste årenes største spill. Endringer i kvinnerepresentasjonen følger et mønster der kvinner inntar en større rolle også foran skjermen, noe utviklere og utgivere ser ut til å ha merket seg.

Den samme undersøkelsen som er sitert tidligere i denne artikkelen viser som nevnt at 69% av de som svarte de bruker mye tid på familie-sim-spill er jenter. Én mulig tolkning av dette tallet er at jenter flest liker familiespill bedre enn gutter. En annen tolkning, som jeg mener er mer relevant, er at jenter og kvinner – og gutter og menn for den saks skyld – blir formet av samfunnet rundt dem og tiden de lever i, og at de til en viss grad spiller og liker det de er forventet eller blitt lært opp til å like. Hadde det ikke vært noe stigma mot jenter som liker action-spill, gutter som liker familie-spill, eller det faktum at sportsspill som FIFA eller skytespill som Call of Duty og Battlefield er fylt til randen av mannlige figurer, krigsforherligelse og markedsføringskampanjer som matcher, hadde kanskje situasjonen sett annerledes ut.

Forhåpentligvis er Sony PlayStation Norges utsagn intet mer enn en anomali i et ellers godt år for kvinner i spill. Utsagn som heller olje på et fordomsfullt bål er det nemlig ikke plass til i et medium som endelig forsøker å komme alle sine medlemmer i møte.

Siste fra forsiden