2024 er i bakspeilet og et nytt spillår er i gang. Det er nok ingen som kan krangle på at 2025 vil bære preg av et visst Grand Theft Auto VI, som etter planen skal lanseres en gang til høsten. Innen den tid, og etterpå også, er det imidlertid en bråte andre spill som står på menyen.
Derfor har vi bedt medlemmer av redaksjonen her i Gamer.no om å dele sine håp for det kommende året. Fem skribenter har trukket frem spillene (og en TV-serie) de gleder seg aller mest til, og bortsett fra noen gjengangere er det stor variasjon å spore her.
Her er spillene redaksjonen ser frem til så langt i 2025.
Jørgen Bordal Andersen

Grand Theft Auto VI

Sjanger: Action
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X
Utvikler: Rockstar Games
Kommer: Høsten 2025
Det har aldri gått så lang tid mellom utgivelsene i GTA-serien som det har gjort nå. For å sette det litt i perspektiv gikk jeg på videregående da Grand Theft Auto V først kom ut på Xbox 360 og PlayStation 3, og nå begynner plutselig 30-årene å nærme seg i skremmende fart.
Rockstar har nylig betrygget om at det sjette spillet fortsatt er i rute til å komme ut i (det noe vage) lanseringsvinduet 2025, og selv om Internett begynner å bli utålmodig etter å se mer av selve spillet så har jeg egentlig sett alt jeg trenger. Det ser ut som et steg videre for åpen verden-spill, og som regel er det nettopp det spillene til Rockstar er. De pusher sjangeren videre, og utfordrer alle andre til å prøve seg. Etter Grand Theft Auto V og Red Dead Redemption 2 har spillet noen avsindig store sko å fylle, men hvis jeg kjenner dem rett blir skoene fylt og vel så det. Det kan selvfølgelig være at de snubler for første gang, men jeg føler meg rimelig sikker på at også dette spillet blir noe spektakulært og gøy. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan de har tenkt å videreutvikle den gigantiske online-modusen, men for min del vil det nok som vanlig være enspillerdelen som lokker mest.
Lost Records: Bloom & Rage

Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Don't Nod
Kommer: 18. februar 2025
Kombinasjonen av nostalgiske vibber, vakker musikk og tredimensjonale rollefigurer gjorde at jeg ble helt oppslukt i det første Life is Strange-spillet da det kom ut. Det har blitt et spill jeg med jevne mellomrom går tilbake til, og en viktig spillhistorie for meg. Don't Nod har aldri fanget oppmerksomheten min like godt som de gjorde den gangen, men det kan jo være de kommer i nærheten med sitt nye spill. De har vist noen få glimt av Lost Records i løpet av det siste året, og det meste så ganske spennende ut. Inspirasjonen de tilsynelatende henter fra Stranger Things er også interessant.
I likhet med Life is Strange-spillene, skal Lost Records være et episodebasert og historiedrevet spill, og jeg gleder meg veldig til å se hva de kan få til med en mer moderne spillmotor. Etter Deck Nines haltende forsøk på å fortsette Life is Strange-historien med fjorårets oppfølger, Double Exposure, føler jeg meg veldig klar til å se hva de originale skaperne kan finne på med et nytt univers og nye rollefigurer. Vibbene jeg har fått fra de første videoene tyder på at det blir spennende og litt Life is Strange-aktig. Spillet kommer tidlig på året, så det er ikke mye ventetid igjen før vi får se hva det har å by på.
Split Fiction

Sjanger: Action/Eventyr/Samarbeid
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 6. mars 2025
Samarbeidsspilling i samme sofa er noe jeg har satt stor pris på opp gjennom årene, og nå som den typen samarbeidsmodus har blitt ganske sjelden har Hazelight benyttet anledningen til å gjøre det til sin nisje. A Way Out og It Takes Two var to skikkelig underholdende spill, så jeg har gledet meg veldig til å se hva studioet skulle finne på neste gang. Under fjorårets Game Awards fikk vi endelig se hva svenskene har jobbet på, og Split Fiction ser heldigvis ut til å bli mer av det gode.
Spillet vektlegger den samme lekne variasjonen i It Takes Two, med nye minispill rundt hvert hjørne, og denne gangen skal vi både til sci-fi- og fantasy-verdener. Historien i spillene til Hazelight har ikke vært den engasjerende delen av spillene for min del, men jeg håper den sitter enda bedre denne gangen. Med det sagt, hvis minispillene og kjernen blir like bra her som i It Takes Two, er det strengt tatt ikke nødvendig med en god historie her heller. Så lenge de leverer et morsomt samarbeidsspill er jeg egentlig fornøyd, og det tror jeg vi får.
Doom: The Dark Ages

Sjanger: Skytespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: id Software
Kommer: 2025
Det begynner allerede å bli en stund siden Doom Eternal, men da det kom ut var det høyt på min personlige toppliste for 2020. De siste to Doom-spillene var en fryd å spille gjennom, og forhåpentligvis klarer Doom: The Dark Ages å levere på samme nivå. The Dark Ages tar oss tilbake til tiden før de andre spillene i serien, og så vidt jeg har fått med meg har spillet både drager og et Captain America-aktig skjold – med motorsagblader på. Og Doom Slayer går med kappe denne gangen!
Dessverre må vi klare oss uten musikken til Mick Gordon i dette spillet, siden komponisten ble uvenn med Bethesda og id Software etter en kontrovers rundt Doom Eternals lydspor. En del av meg kommer nok til å være litt bitter for at samarbeidet deres ramlet sammen. Men det nye spillet har både blod og gørr, og vi får møte noen nye demoner som sikkert er gøy å skyte på. Vi får sikkert også leke med nye våpen som jeg gleder meg til å bli kjent med. Så får vi heller klare oss med en annen komponist denne gangen. Det er sikkert andre der ute som klarer å lage metall som passer bra til demonplaffing.
Elden Ring Nightreign

Sjanger: Action/Rollespill
System: PlayStation 4/5, Xbox Series S/X, Xbox One, PC
Utvikler: FromSoftware
Kommer: 2025
Det var ikke helt tydelig hva slags spill Elden Ring Nightreign skulle være da det ble annonsert, men etter å ha lest meg litt opp har jeg bare blitt mer og mer interessert i å få prøve det selv. Jeg har hatt mange gode opplevelser med samarbeiding i FromSofts actionrollespill, og Nightreign blir en slags Elden Ring-avart som fokuserer på nettopp dette. Man spiller som en av flere forhåndslagde rollefigurer, og tar for seg tilfeldig utvalgte brett med tilhørende sjefsfiender. Spillet har noen elementer som er hentet fra roguelike-sjangeren. I tillegg låner det konseptet med den krympende sirkelen på kartet fra battle royale-spill.
For meg er det litt skuffende at historien i spillet blir helt frittstående fra det overordnede Elden Ring-universet, så vi kommer antagelig ikke til å lære så mye nytt om hoveduniverset her. Men selve spillet blir helt sikkert moro å spille uansett. Avsløringstraileren viste noen angrepssett som ikke vi har sett i hovedspillet, og hvis de får til sjefsfiendene like bra som de pleier å gjøre kan dette bli skikkelig bra. Serverne til spillet skal testes allerede nå i vinter, som kanskje kan tyde på at det ferdige spillet ikke er kjempelangt unna. Jeg skal sitte klar når tiden kommer.
Øystein Furevik

Jurassic Park: Survival

Sjanger: Action/Eventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Saber Interactive
Kommer: Ikke kunngjort
Eg kunne uttale komplekse dinosaurnamn lenge før eg kunne lese ei full setning, og då Steven Spielberg vekte dinosaurar til live igjen i 1993 var det utan tvil det største som hadde skjedd ikkje berre i mitt liv, men i heile den moderne vershistorie.
Eg er ein ganske stor Jurassic Park-fan, med for mange utgåver av sjølv filmane eg ikkje likar, for mange dyre figurar, vinylbyggesett og ting eg strengt tatt ikkje har plass til. At vi no endeleg skal få eit nytt Jurassic Park spel som ikkje er enda ein parkbyggar er nesten for godt til å vere sant.
Vi veit ikkje mykje om Jurassic Park: Survivor, men vi skal tilbake i tid, til rett etter parken gjekk under. Der skal vi få utfordre oss på ei øy full av farlege dinosaurar. Eg kan knapt vente. Med tanke på at utviklarane hos Saber Interactive nett gav oss fantastiske Space Marine II, er det all grunn til å forvente noko stort. Eg berre håpar det klarar å balansere dinosaurbasert skrekk og gru med litt fred og ro der du berre får gå rundt og ta inn kor mektige desse forhistoriske beista var.
Monster Hunter Wilds

Sjanger: Action/Rollespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Capcom
Kommer: 28. februar 2025
Det var med fryd eg kunne observere at Monster Hunter-serien med Monster Hunter World frå 2018 endeleg fekk den populariteten den alltid har fortent. Endeleg blei den ein millionseljar på verdsbasis, og endeleg fekk folk utanfor Japan auga opp for dette unikumet av ein serie.
Sjølv har eg kosa meg med nesten alle spel i serien sidan starten på PlayStation 2 i 2004. Det var i den tida då du måtte skru på ekstra maskinvare for å få spele på nett.
No er det snart duka for det største og mest ambisiøse spelet i serien så langt. Som vanleg er målet hovudsakleg å reise på jakt etter alskens monster, frå små kryp til massive drakar. Med råvarer hamstra frå deira døde kroppar lagar du nytt utstyr, og gjer deg klar for å møte større og verre fiendar. Monster Hunter Wilds vil by på dei største områda serien har sett, og det bør legge til rette for jakt i eit omfang vi ikkje har sett makan til enno. Dette bør bli eitt av årets absolutte høgdepunkt.
Jotunnslayer: Hordes of Hel

Sjanger: Action/Rollespill
System: PC
Utvikler: Games Farm
Kommer: 21. januar 2025
Dette spelet dukka opp på radaren min i haust då Valve hadde sin regemessige Steam Next Fest, og ausa på med demoar av alt frå lovande spel frå ukjende og ukjende utviklarar, til møl eg ikkje ville tatt i om eg så fekk godt betalt for det.
Eit lite spel stakk seg ut for min del i fjor, og det var Jotunnslayer: Hordes of Hel. Dette er eit spel bygd på same oppskrift som Vampire Survivor, der du i rolla som ein krigar skal knefte all motstand med ei stø hand som spyr ut magi og våpen i alle retningar. Ein vesenforskjell er derimot at der Vampire Survivor nyttar grell pikselgrafikk av verste sort, byr Jotunnslayer på lekker grafikk med eit norrønt tema.
Her får vi spele som volve, bogeskytar eller berserker, og etter kvart som du spelar låser du opp krefter knytta til rolla di, eller frå dei tre gudane Tor, Loke og Frøya. Det er eit lekkert, engasjerande og hakket meir spissformulert spel der du kjempar mot eit tidsbetsemt mål, i staden for å berre halde ut lengst mogleg. Det er lite eg kosa meg med i fleire timar enn dette på tampen av fjoråret, og eg gler meg stort til heile spelet er ferdig.
Clair Obscur: Expedition 33

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Soundfall Interactive
Kommer: Sommeren 2025
Clair Obscur: Expedition 33 er eit fransk rollespel sterkt inspirert av klassiske japanske rollespel. Det stikk seg derimot ut ganske bastant ved å by på eit visuelt nivå vi sjeldan har sett makan til frå den kanten. Ikkje berre er det lekkert, men det byr på ein svært særeigen stil som får det til å skilje seg markant ut frå andre spel.
Historia ser òg ut til å vere interessant. Kvart år vaknar målarinna og målar eit nummer, og alle av det nummeret vil døy og bli til oske. Du trer inn blant følgjet som legg ut for å få slutt på denne elendigheita, og for å fortelje historia har utviklarane hyra inn både kjende skodespelarar og stemmeskodespelarar som blant anna Charlie Cox og Andy Serkis.
Spelet er eit turbasert rollespel med element av action i sanntid, og utviklarane seier dei har henta mykje inspirasjon frå Final Fantasy og Persona. Det ser unekteleg spanande ut, med hissige kampar og bisarre marerittmonster frå ei anna verd. Om dette blir ein suksess, vaknar kanskje fleire utviklarar opp og ser det er pengar å hente på turbaserte rollespel.
Fable

Sjanger: Eventyr/Rollespill
System: Xbox Series X/S, PC
Utvikler: Playground Games
Kommer: 2025
Eg var fan av Fable før det heitte Fable. Den gong då det heitte Project Ego og Peter Molyneux snakka om å plante ei nøtt og sjå den vakse seg stor som eit tre. Før den tid hadde Lionhead, og Bullfrog før det, vakse seg til å bli store heltar hos meg, med spel som Syndicate, Dungeon Keeper og Black and White.
Fable blei kanskje ikkje heilt det spelet mange meinte dei var lova, men det blei likvel eit av mine favorittspel gjennom tidene, og eit spel eg har kosa meg med mange gongar. Eg er faktisk så glad i denne serien at om eg spelar Fable, så må eg berre spele Fable 2 og 3 etterpå. Eg har til og med klart å smitte kona mi med basillen, og dottera mi søv til Fable-musikk om natta.
Det bør vere lett å forstå at eg ser fram til dette nye spelet, men med store porsjonar skrekkblanda fryd. Korleis vil det gå? Kan dei nye utviklarane ivareta sjarmen? Dei har jo openbert kasta den gamle visuelle stilen på skrothaugen, og det blei tidleg klart at komponist Russel Shaw ikkje er med på laget. Det er enormt med potensiale for eit Fable-spel i 2025, men eg det kan òg gå skikkeleg gale. Fingrar og tær er kryssa.
Espen Jansen

Clair Obscur: Expedition 33

Sjanger: Rollespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Soundfall Interactive
Kommer: Sommeren 2025
Et eller annet sted dypt inne i meg bor det en liten frankofil tass, og kanskje dette er noe av grunnen til at jeg nesten øyeblikkelig ble bergtatt første gang jeg så Clair Obscur: Expedition 33 i aksjon. Spillet bugner nemlig over av fransk særegenhet, med en nydelig pittoresk stilart, et skjellsettende fransktalende lydspor og et dypt melankolsk premiss.
Det hviler nemlig en morbid forbannelse over fantasy-universet Lumière: Denne tilintetgjør personer i stadig yngre alderskull for hvert år som går. Når spillet begynner er det tilsynelatende ingen gjenlevende som er over 33 år, og det blir da opp til tapre utsendinger fra dette alderskullet å stoppe trolldommen ... før de selv blir fjernet fra jordens overflate.
Premisset er utrolig interessant, og mye tyder på at utviklerne klarer å leve opp til dette med grafikk, musikk og stemmeskuespill som alle later til å være i særklasse. Om de turbaserte kampene også står i stil, kan de ubeskrevne utviklerne bak Clair Obscur være inne på noe virkelig, virkelig stort her.
The Last of Us – Sesong 2

Sjanger: TV-serie
Kommer: April 2025
Med et par unntak leverte HBO glitrende TV-underholdning da de adapterte det første The Last of Us. Ikke bare klarte serieskaperne å gi oss en bunnsolid utgave av historien fra spillet, men de presterte også å utvide Joel og Ellies univers på sitt eget gåsehusfremkallende vis.
Både enkeltøyeblikk og skuespillerprestasjoner blåste oss av banen med jevne mellomrom i 2023, og mye skal ha gått galt underveis i produksjonen for at kvaliteten skal ha blitt markant dårligere siden den gang.
The Last of Us Part II er som kjent betydelig større, mørkere og mer hjerteskjærende enn det første spillet, og dette vil antagelig også gjenspeiles i den kommende sesongen. Her er det mange muligheter til å overraske og sjokkere ferske seere, og forhåpentligvis vil også sesong to by på flere nye sekvenser som gir oss spillere noe ekstra å sette tennene i.
Vi vet allerede at serien skal fordele oppfølgerens historie på tvers av flere sesonger, og for meg er det knyttet mye spenning til nøyaktig hvordan de skal klare å flette sammen de mange adskilte plottene som utgjør The Last of Us Part II. De smakebitene vi har sett så langt lover svært godt.
Hell is Us

Sjanger: Action/Eventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Rogue Factor
Kommer: 2025
De beste spillopplevelsene er ofte de som kommer helt ut av det blå, og det var nettopp noe slik jeg følte da jeg fikk nyss om Hell is Us for første gang. Spillets blanding av moderne europeisk borgerkrig, middelalderske omgivelser, overnaturlig ondskap og teknologi som bare må være inspirert av Death Stranding, vekket i hvert fall interessen momentant.
Skaperne er tydelige på at Hell is Us hverken er «soulslike» eller et åpen verden-spill, men forsøker i stedet å gjøre noe litt annerledes.
Det er fortsatt tydelig et moderne actioneventyr, all den tid man svinger store sverd rundt seg i møte med makabre mørkemenn og sammenkrøpne skyggeskapninger. Men utviklerne legger også desto større vekt på ledetråder, oppdagelser og en gammelmodig følelse av å måtte utforske en verden nesten helt uten hint og hjelpemidler.
Resultatet kan fort ende opp som en litt for diffus smørje av ideer som tviholder på godfølelsen fra nittitallet – men da blir det i hvert fall en helt unik og antagelig ganske underholdende smørje likevel.
Pokémon Legends Z-A

Sjanger: Eventyr/Rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Game Freak
Kommer: 2025
Med unntak av det forseggjorte mobilspillet TCG Pocket, var 2024 utypisk stille på Pokémon-fronten. Dette gjør det desto mer sannsynlig at det neste spillet i serien, det tidligere annonserte Pokémon Legends Z-A, står på trappene en gang i løpet av de neste tolv månedene.
I likhet med Legends Arceus fra 2022, vil også dette være et utradisjonelt sidespill som vrir og vender på den typiske Pokémon-oppskriften for å servere en spillopplevelse litt utenom det vanlige.
Denne gangen vender man nesen tilbake til Kalos, det Frankrike-inspirerte åstedet som huset seriens sjette generasjon. Brorparten av dette nye spillet skal etter sigende foregå i regionens bynære hovedstad, og det blir spennende å se hvordan en mer urban Pokémon-opplevelse kan ende opp med å se ut.
Det hører også med til fortellingen at Legends Z-A mest sannsynlig er et spill som kommer direkte til den neste Nintendo-konsollen, noe som helt klart er med på å skru opp forventningene.
Split Fiction

Sjanger: Samarbeid
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Hazelight Studios
Kommer: 6. mars 2025
Siden han debuterte som spilldesigner i 2013, har Josef Fares levert noen av de mest oppfinnsomme spillopplevelsene i nyere tid. Brothers: A Tale of Two Sons imponerte stort med sitt unike premiss og gripende historie; A Way Out ga oss en smakebit på hvilke kreative krumspring utvikleren kunne komme til å finne på; mens det fenomenale It Takes Two sjarmerte oss i senk med sine mange lekne måter å spille på.
Alt dette ser ut til å leve i beste velgående når Fares og teamet hans i Hazelight Studios er i ferd med å lansere sitt neste spill, Split Fiction.
Her får man servert en fartsfylt historie hvor to intetanende hovedpersoner sendes hodestups gjennom fargerike fantasy- og sci-fi-verdener. Utviklerne smykker seg med stor variasjon i både omgivelser, gjøremål og mekanikker, enten man flyr på drager, skyter romvesen med laserpistoler eller ... ruller rundt som grillpølser?
Fares tviholder på at samarbeid er veien å gå, for også denne gangen vil opplevelsen kun fungere hvis man har noen å dele den med. Heldigvis er EA i det gavmilde hjørnet: Man trenger kun én kopi av spillet – med på kjøpet får man et vennepass som lar deg dele opplevelsen med en annen spiller uten ekstra kostnad.
Gøran Solbakken

Monster Hunter Wilds

Sjanger: Action/Rollespill
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X, PC
Utvikler: Capcom
Kommer: 28. februar 2025
Allerede I slutten av februar får jeg spille et av de spillene jeg gleder meg absolutt mest til i hele år, nemlig Monster Hunter Wilds. Jeg har spilt de to forrige spillene i hundrevis av timer, og alt vi har blitt vist av det neste spillet i serien ser helt konge ut. Capcom har virkelig funnet oppskriften på spillserien, og jeg forventer store ting av Wilds når det kommer 28. februar.
I årets spill er vi mer tilbake til stilen i Monster Hunter Worlds, med en haug av større og mindre endringer, justeringer og forbedringer fra de to foregående spillene. Monstrene ser fantastiske ut, det samme med verdenen, og det eneste store problemet jeg har med spillet er å ta en endelig avgjørelse på hvilket våpen jeg skal spille med først.
Deilig at det kommer såpass tidlig på året, og et spill jeg mistenker at jeg kommer til å dra med meg gjennom store deler av 2025.
Wanderstop

Sjanger: Eventyr/Simulator
System: PlayStation 5, PC
Utvikler: Ivy Road
Kommer: 11. mars 2025
Grunnen til at Wanderstop er på lista over de spillene jeg gleder meg mest til, er folkene som lage spillet. Dette er et samarbeid mellom Davey Wreden, som står bak The Stanley Parable, skrevet sammen med Karla Zimonja, mest kjent for Gone Home. To absolutte klassikere på min liste i hvert fall, og sammen kan det kanskje bli enda et favorittspill?
I Wanderstop skal du tilsynelatende styre en søt, liten tebutikk, og alt ser veldig fredelig og koselig ut. Men med disse to bak rattet mistenker jeg kanskje at ikke alt er som det synes, eller at det i hvert fall er mer dybde og historie i spillet enn det du ser ved første øyekast.
Jeg digger spillene disse folkene har laget før, og er helt med på å gi det neste spillet de lager en sjanse. Og traileren vi har fått se så langt ser herlig ut.
Earthblade

Sjanger: Plattform
System: PC
Utvikler: Extremely OK Games
Kommer: Ikke kunngjort
Earthblade blir utviklet av selskapet Extremely OK Games, som er hovedgrunnen til at jeg gleder meg nesten mest av alt til akkurat dette spillet. De har tidligere laget Celeste, som er soleklart inne på min topp fem-liste av spill jeg har spilt. Og jeg har spilt spill i 35 år nå, så den listen er meget lang.
Celeste var helt fantastisk, og det vi har blitt vist av Earthblade så langt ser nydelig ut. Du har litt den samme vakre pikselerte visuelle stilen, musikken flyter i bakgrunnen og alt ser ut til å bare gli sammen i en herlig pakke. Jeg håper spillbarheten og kontrollene blir like responsive og «tighte» som i Celeste, for da tror jeg dette utviklerselskapet har nok en slager på vei. Lena Raine, som laget musikken til Celeste, er også med denne gangen, og hun lager musikk som treffer meg rett i sjela. Jeg gleder meg!
Fable

Sjanger: Eventyr/Rollespill
System: Xbox Series X/S, PC
Utvikler: Playground Games
Kommer: 2025
Enda en spillserie som jeg har varme minner fra. Fable på gode, gamle Xbox er en av mine absolutte favorittopplevelser på spillfronten. Nei, det er ikke det aller beste spillet jeg har spilt, men settingen, den teite humoren og utforskergleden det spillet gav meg satte dype spor.
Siden har jeg også spilt de neste spillene i serien, og har som mange andre ventet i årevis på det neste. Nå er det endelig på vei, og jeg må si jeg liker veldig godt det vi har blitt vist så langt. Humoren er på plass, stemmeskuespillerne er helt i toppklasse, og spillet ser rett og slett ut som et skikkelig moro spill å spille.
Teit, og ikke for alle, men definitivt et av spillene jeg gleder meg mest til å prøve i løpet av året.
Slay the Spire 2

Sjanger: Strategi
System: PC
Utvikler: Mega Crit
Kommer: 2025
Fy flate for et kongespill Slay the Spire er. Det var kanskje ikke spillet som fant opp sjangeren, men det er i hvert fall spillet som gjorde kortbaserte roguelikes populært. Og det fortjener all skryt og heder det fikk. Det var også heldigvis nok til at utviklerne i Mega Crit lager en oppfølger, og det er jeg meget takknemlig for.
Nå ser det ikke ut til at oppfølgeren finner opp så veldig mye nytt, men bare fortsetter og bygger videre på grunnlaget fra originalen. For min del høres det rett og slett meget bra ut. Flere figurer, flere kort og flere ting å lære seg på vei opp spiret er helt gull. Jeg er «all inn», og jeg er helt sikker på at Slay the Spire 2 kommer til å stjele mange timer av livet mitt i løpet av 2025.
Og jeg kommer ikke til å angre et sekund på at det gjør det.
Andreas Klebo-Espe

Ghost of Yotei

Sjanger: Action/Eventyr/Rollespill
System: PlayStation 5
Utvikler: Sucker Punch Productions
Kommer: 2025
Jeg falt pladask for Ghost of Tsushima da det kom ut en sommer for litt over fire år siden. Det nydelige samuraieventyret grep tak i meg fra første øyeblikk, og jeg får fortsatt gåsehud hver gang logoen feier over skjermen og musikken svulmer etter spillets innledningssekvens.
Ghost of Yotei flytter handlingen over 300 år frem i tid, til en helt annen del av Japan. Dermed blir det ikke noe gjensyn med Jin Sakai, men det er egentlig greit ettersom historien hans i stor grad var utspilt.
I stedet skal vi få stifte bekjentskap med Atsu, som ikke bare får leke seg med nye tidsriktige våpen, men også etter alt å dømme har med seg en ulv som ledsager. Basert på skjermbildene har Sucker Punch nok en gang snekret sammen en griselekker verden, og jeg gleder meg til å nok en gang vandre sakte gjennom høyt gress.
Elden Ring Nightreign

Sjanger: Action/Rollespill
System: PlayStation 4/5, Xbox Series S/X, Xbox One, PC
Utvikler: FromSoftware
Kommer: 2025
Flerspillerspill har i stor grad tatt over min spillhverdag. Det er noe med å få være sosial i godt lag som løfter de fleste spillopplevelser mange hakk. Hva som kommer til å bli den store flerspillervinneren for min vennegjeng i 2025 er jeg neimen ikke sikker på, men Elden Ring Nightreign står i hvert fall på menyen.
Denne konsentrerte varianten av FromSoftwares enormt populære actionrollespill virker ved første øyekast midt i blinken. I grupper på tre skal man kaste seg ut i en tilfeldig del av en verden som vil deg vondt, med fiender som skal bekjempes, våpen som skal sankes og uhyggelige netter som skal overleves.
Jeg kom meg da gjennom Elden Ring, og storkoste meg med opplevelsen, men som med alle andre FromSoft-spill har jeg ikke hatt noe ønske om å gjøre alt på nytt. Å kunne dele den intense opplevelsen med venner, med den gleden og frustrasjonen som følger med, i en økt som varer i rundt 40 minutter hver gang høres imidlertid ypperlig ut.
Også med fiender fra Dark Souls-spillene, da. Det blir nok noen artige gjensyn.
The Roottrees are Dead

Sjanger: Eventyr
System: PC
Utvikler: Robin Ward
Kommer: 15. januar
Jeg rundet av 2024 med Lorelei and the Laser Eyes, og er klar for et nytt mysterium. Heldigvis blir det ikke lenge å vente, for The Roottrees are Dead kommer allerede denne uka.
Spillet gikk meg hus forbi da utvikler Robin Ward snekret det sammen for Global Game Jam i 2023. Det var først i forbindelse med spillets overgang fra itch.io til fullverdig Steam-lansering at jeg fikk nyss om det som beskrives som en Return of the Obra Dinn-lignende opplevelse og jeg er så klar.
Spillet lar oss nøste opp i mysteriet om den styrtrike Roottree-familien. Det begynner med at alle sammen stryker med i en flystyrt. Når tusenvis av spørsmål så dukker opp, blir det spillerens jobb å avdekke alle hemmelighetene og bruke en solid dose logikk for å få alle puslespillbitene på plass.
Wanderstop

Sjanger: Eventyr/Simulator
System: PlayStation 5, PC
Utvikler: Ivy Road
Kommer: 11. mars 2025
Jeg har et blandet forhold til spillutvikler Davey Wreden. The Stanley Parable traff meg så til de grader, men jeg klarte aldri å begeistre meg skikkelig for The Beginner's Guide. Derfor nøler jeg litt med å forvente for mye av Wanderstop, men konseptet er så til de grader fascinerende.
I spillet trer man inn i skoene til en jente som serverer te i en avsidesliggende café. Ingredienser skal sankes, gjester skal blidgjøres og mengder med te skal brygges. Det er imidlertid det som skjuler seg under overflaten som vekket min interesse.
Som Wreden forklarer, er Wanderstop nemlig en slags reise gjennom hans egen kamp mot utbrenthet. Han har å ta en sjanger som i utgangspunktet er hyggelig, og syr inn uhygge og følelsen av at noe ikke er riktig. Kombinasjonen høres spennende ut og jeg gleder meg til å lære mer om hovedpersonen Alta samtidig som jeg lager te.
Grand Theft Auto VI

Sjanger: Action
System: PlayStation 5, Xbox Series S/X
Utvikler: Rockstar Games
Kommer: Høsten 2025
13 måneder har gått siden Rockstar delte den første traileren for Grand Theft Auto VI. Siden har det vært musestille, men spillet er fortsatt det heteste temaet i og rundt spillbransjen anno 2025.
Det forrige Grand Theft Auto-spillet jeg faktisk kom meg hele veien gjennom var nummer fire. Innen GTA V kom ut var jeg litt mettet på denne typen sandkasseopplevelse, men jeg har vært nære på å hive meg uti flere ganger.
Lanseringen av noe helt nytt føles derfor som akkurat riktig tid til å kaste meg ut i et Rockstar-spill igjen. Jeg har tross alt fulgt med nok til å vite hvordan det forrige spillet funket – og spilte også Red Dead Redemption 2 – og jeg er uhyre spent på å se hvordan teamet skal overgå seg selv i Grand Theft Auto VI.
Det var våre skribenters lister, men vi vil også gjerne høre hvilke spill dere ser frem til. Del gjerne ønskelisten for året i kommentarfeltet nedenfor.