Nettmøte

Drømmer du om å jobbe med 3D?

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

3D-bransjen har de senere år vært i sterk vekst i Norge. Vi ser stadig oftere 3D i dataspill, animasjonsfilm, som spesialeffekter i spillefilmer og innen visualisering av produktdesign og arkitektur. Filmer som Slipp Jimmy Fri, Kurt Blir Grusom og ikke minst Max Manus er alle norske produksjoner og i spillverdenen har vi fått vår egen internasjonale MMO i Funcomspillet Age of Conan.

Henning Birkeland
Henning Birkeland

3D er et omfattende fag og for å få jobb i Norge bør man ofte vise til kompetanse innenfor flere områder, i motsetning til store produksjoner i utlandet hvor man gjerne ansettes til kun en oppgave.

Idefagskolen er en av fagskolene som tilbyr 3D-utdanning i Norge, og har hatt 3D som et eget studie siden 2001. Henning Birkeland har vært avdelingsansvarlig for studieretningene 3D-design og 3D-animasjon siden starten av og har selv 3D-utdannelse fra Belgia. Siden 2001 har Idefagskolen utdannet bortimot tohundre 3D-artister, hvor mange av dem i dag jobber i kjente firmaer som Funcom, Filmkameratene, Storm Studios, Qvisten Animasjon og Gimpville.

Lurer du på hva som kreves for å jobbe med 3D i Norge? Henning Birkeland stiller til nettmøte idag kl. 14 og er parat til å svare på det dere lurer på, enten det gjelder selve utdanningen, jobbutsiktene eller hvilke områder man kan jobbe med.

Nettmøtet er nå avsluttet. Takk til alle som har sendt inn spørsmål, og takk til Henning som tok seg tid til å svare på alle spørsmålene.

  1. programvare?

    Spørsmål fra Ivar T.V:

    hvilken programvare bruker du til produksjon av 3d?

    Svar:
    Jeg bruker først og fremst Autodesk Maya til 3D produksjon. Jeg begynte med 3D studio for DOS tidlig på 90-tallet og gikk senere over til 3D studio MAX. I 2000 inngikk Idefagskolen en avtale med Alias (som den gang produserte Maya) og siden den gang har jeg brukt Maya :)
    Besvart: 17. april 2009 14:01
  2. Skolevalg

    Spørsmål fra OttO:

    Jeg vurderer dere eller Noroff Instituttet. Hva er hovedforskjellen på dere, fagmessig? Hvorfor velge den ene fremfor den andre?

    Svar:
    Både Idefagskolen og Noroff er private fagskoler som begge er godkjent av fagorganet NOKUT. Idefagskolen har kun skole i Tønsberg hvor alle fagavdelingene er samlet under samme tak. Noroff har avdelinger litt flere steder rundt om i landet. På Idefagskolen underviser vi i Maya som er det programmet som brukes mest i film og større animasjonsproduksjoner (Free Jimmy, Elias, Kurt blir Grusom, MaxManus osv.). Noroff underviser i 3D studio MAX som brukes mer i blant annet spillproduksjon (FunCom). Begge skolene er anerkjente skoler innen bransjen og begge har lang erfaring innen 3D undervisning, er du i tvil så kan det være lurt å oppsøke skolene for å få omvisning og evnt. prate med tidligere studenter. Du kan også lese om hva tidligere studenter synes om de forskjellige skolene på http://www.3dhue.com

    Samme hvilken skole man velger er det alltid lurt å sjekke kompetansen til læreren, antall undervisningsdager og undervisningstimer du får for prisen på skolen og om skolen f.eks. er åpen på kvelden og i helger. Du bør selvfølgelig også sjekke lokaler og utstyr og om hver student har egen dedikert PC.
    Besvart: 17. april 2009 14:03
  3. 3d Artist

    Spørsmål fra Kjell Arne Vebenstad:

    Hei, jeg var med fra starten på Offshore Simulator Centre, hvor vi begynnte oppgaven med å bygge en ankerhåndterings simulator, den gjør det kommersielt veldig godt. Begynnte i en ny jobb på en mer lokal bedrift (Kran leverandør til offshore bransjen), hvor de også har laget sin egen simulator med fysikk motor, for prototype utvikling og generell testing og utvikling.

    Er veldig enig i at man må være veldig fleksibel her i Norge...

    Er ikke dette også store markeder som er verdt å nevne i norge?

    Svar:
    Nei det er ikke plass til alle som vil jobbe med 3D innen spill og filmindustrien. Ofte er jobber innen disse bransjene prosjektbasert så vil man ha en sikrere jobb må man være fleksibel og se på andre bransjer. Vi kommer forhåpentligvis til å se 3D i mye større grad innen Offshore og oljebransjen - dette er jo en bransje som ofte har mye penger og hvor 3D absolutt bør være et stort behov. Det er også fortsatt mange arkitektkontorer som sitter og tegner med blyant så dette er nok også en bransje hvor 3D kommer til å øke stort.
    Besvart: 17. april 2009 14:05
  4. Programvare

    Spørsmål fra Adrian:

    Noen av oss har flere år igjen før det blir aktuelt å søke på fagskole. Hvilken utdanning bør man ha før man kan søke?

    Har du link til noe gratis programvare jeg kan leke litt med og bli kjent med prinsippene for 3D design for å modne interessen for faget?

    Svar:
    Et godt grunnlag er å ta Medier og kommunikasjon eller Tegn, form og farge på videregående. God kunnskap innen estetiske fag som fargelære, komposisjon og tegning er et stort pluss når man skal jobbe med 3D. Har du tenkt å studere videre innen 3D så er det så klart lurt å lære seg mest mulig på egenhånd så man står sterkere når man begynner på skole.
    Autodesk har tidligere hatt en gratis versjon av Maya (Maya PLE) den er for tiden borte fra sidene deres, men de har lovt at den skal komme tilbake, så lenge kan man f.eks. bruke 30 dagers gratis versjon av Maya:
    http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?siteID=123112&id=12035483

    Evnt. kan du laste ned Blender som er et open source (gratis) program: http://www.blender.org/ Blender brukes lite profesjonelt, men det kan være et godt utgangspunkt for å lære seg det grunnleggende.
    Besvart: 17. april 2009 14:06
  5. test

    Spørsmål fra test:

    test

    Svar:
    Testen virket :)
    Besvart: 17. april 2009 14:07
  6. Programvare

    Spørsmål fra Håkon Christoffer Jonsmyr:

    Hvilke programmer bruker man til å modellere? og hvilke til å animere osv?

    Jeg har prøvd å lære litt 3ds max og Mudbox. Er det flere jeg burde ta en titt innom?

    Svar:
    Selv bruker jeg Maya til både modellering og animering. Både 3D studio MAX og Mudbox er bra programmer så det er bare å fortsette med de hvis du allerede kan litt. Spesielt Mudbox og Zbrush er noe vi kommer til å se mye mer av i fremtiden så dette er lure program å sette seg litt inn i. Et annet lovende program som har utviklet seg raskt de senere årene er Modo.

    Det er Maya og 3D studio Max som brukes aller mest i den norske bransjen i dag.
    Besvart: 17. april 2009 14:11
  7. Lyst å lære meg 3D modellering

    Spørsmål fra Markus :

    Hei, lurer på hva jeg brude begynne med, og hvilket program jeg brude bruke til å begynne med? Har tilgang på 3DS Studio Max, vet ikke hvordan dette er.

    Men hva burde jeg begynne med?

    Svar:
    3D studio MAX er greit program å begynne med. De fleste 3D programmer er relativt like og verktøyene er mange av de samme. Hvis det er en spesiell bransje eller et spesielt firma du har visjoner om å jobbe for i fremtiden så anbefaler jeg deg å sjekke hvilke program de bruker.
    Besvart: 17. april 2009 14:15
  8. Spesialisering eller ikke?

    Spørsmål fra Matias Christensen:

    Hva mener du er det mest ettersøkte, rent jobbmessing i 3D bransjen. En spesialist på et enkelt felt eller en som kan en god del om det meste?

    Og vilke felter innen 3D bransjen er nå de mest ettersøkte?

    Svar:
    Det kan være lurt å ha god kjennskap til flere emner innen 3D da man f.eks. kan delta i flere deler av en produksjon og dermed bli i produksjonen lenger dersom man jobber på prosjekt- eller freelance basis.
    Tekniske personer (personer som kan programmere og rigge i 3D) og 3D animatører er det som regel alltid en stor etterspørsel etter.
    Besvart: 17. april 2009 14:20
  9. Maskinvare

    Spørsmål fra Thomas:

    Har du noen anbefalinger i forhold til hvor sterk maskin man trenger for å kunne jobbe relativt smertefritt med 3D?
    Tenker her i forhold til rendertid og til hvor mye man kan se i en scene samtidig uten at pcn begynner å oppføre seg som man har sirup i hjulene?

    Svar:
    Det kommer veldig an på hvordan type 3D man skal jobbe med, skal man jobbe med modellering og animering så duger det meste, skal man jobbe med tung teksturering og simulering så er mye ram særdeles viktig.

    Selv sitter jeg på en Quad Core, 4 GB ram, Quadro FX 1700 skjermkort. Quadro skjermkort er lagd for tung 3D og er ofte veldig dyre så et greit spillkort fungerer som regel helt greit til hobby bruk.

    Konklusjon: Ikke spar når det gjelder innkjøp av skjermkort og ram :)
    Besvart: 17. april 2009 14:25
  10. Hvilket program for "nybegynner 3D"

    Spørsmål fra Tor Ølberg:

    Hei hallo,

    Mitt spørsmål til deg blir hvordan du i hovedsak ville startet opp med 3d modelering? Si f.eks. en skal begynne med å lage modeller i 3D. Hvilket program ville du anbefalt i såfall? Noen spesielle bøker du ville anbefalt for å lære seg 3D?

    Svar:
    Min favoritt er Autodesk Maya, men dette er trolig fordi jeg har brukt Maya i over 10 år. Modo er et program som har kommet sterkt de siste årene og som ser veldig lovende ut - prislappen er også mye hyggeligere :)

    Blender er et gratis program som kan være vært å ta en titt på.

    Det finnes utallige nettsider hvor man kan få hjelp til å lære et program, søk etter tutorials og programnavnet på Google. Digitaltutors.com er mange gode videotutorials og som regel liker jeg dette bedre enn bøker.

    På nettstedet http://www.3dhue.com kan du få tips av andre 3D brukere i Norge.
    Besvart: 17. april 2009 14:30
  11. Programmer

    Spørsmål fra JM:

    Hvilke programmer bruker dere når dere skaper 3D bilder/animasjoner?

    Svar:
    Vi bruker Autodesk Maya.
    Besvart: 17. april 2009 14:30
  12. Hvem?

    Spørsmål fra Peter Skogvold:

    Hvem vil du si passer for en slik jobb, og hvilke personlige egenskaper bør man ha?

    Svar:
    Man bør være kreativ og ha god formsans. Kunnskap innen tegning, farge og komposisjon er en fordel. Siden man blir sittende foran en PC dag ut og dag inn så bør man så klart være veldig glad i å jobbe på PC. Mye av 3D-biten er teknisk så god teknisk forståelse er et pluss. Man bør ha høy arbeidsmoral og være interessert i faget og være ivrig etter å hele tiden lære seg nye verktøy og programmer.

    Man jobber ofte med strenge deadlines så en del overtid må man som regel regne med.
    Besvart: 17. april 2009 14:37
  13. 3D og CAD

    Spørsmål fra Lars:

    Hei

    Har produksjon av 3D grafikk til spill mye til felles med 3d-tegninger til bruk i CAD? Kan man importere 3D-tegninger fra CAD til spill?

    Svar:
    CAD jobber gjerne med høyere nøyaktighet. Når man jobber med 3D visualisering for spill og film så er det viktig at produktet ser visuelt riktig og pent ut fra den vinkelen du skal bruke det og er mer ment som et underholdningselement.

    Jobber man med CAD så lager man ofte nøyaktige arbeidstegninger som kan brukes som maler når et produkt skal produserer eller skapes.

    CAD tegninger blir ofte tatt inn i 3D for å få et mer visuelt og selgende bilde av produktet. Dessverre er det ofte mye knot med konvertere CAD tegninger til disse 3D programmene fordi at programmene er lagd til forskjellig formål. Polytrans er et program som gjør slike konverteringer enklere: http://www.okino.com/conv/conv.htm
    Besvart: 17. april 2009 14:44
  14. Hei

    Spørsmål fra Krister:

    Er det noen spesielle egenskaper som kreves for å jobbe med 3D animasjon og hvilken utdaning må vi ta?

    Svar:
    Man bør være kreativ og ha god formsans. Kunnskap innen tegning, farge og komposisjon er en fordel. Skal man jobbe som animatør må man også ha god forståelse for bevegelse (søk etter klassiske animasjonsprinsipper).

    Et godt grunnlag er å ta Medier og kommunikasjon eller Tegn, form og farge på videregående. Etter dette kan man enten gå Idefagskolen eller Noroff eller evnt. ta Multimediateknologi på høgskole som som regel har 3D på timeplanen (men da blir 3D som regel bare en del av mange fag og man får ikke spesialisert seg på samme måte som hos Idefagskolen og Noroff).



    Besvart: 17. april 2009 14:50
  15. Beste 3d-programvare

    Spørsmål fra Bjørn Harbo Dahle:

    Hei jeg lurer på hvilket 3d-program du synes er best. Personlig bruker jeg 3ds max, men jeg lurer på om det finnest bedre alternativer. Setter pris på svar:)

    Svar:
    Det finnes veldig mange bra 3D program og alle har sine fordeler og ulemper. Selv bruker jeg Maya for det er et program som egner seg for store produksjoner og er et program som lett kan tilpasses etter det behovet man måtte ha. 3D studio MAX er også et helt greit program og dekker det meste. Modo er et program som har kommet de siste årene som spesielt har gode verktøy innen modellering så dette er også noe som er vært å sjekke ut.
    Besvart: 17. april 2009 14:52
  16. Mest imponerende 3D-effekter i sin tid

    Spørsmål fra Bjørn Meier:

    Hvilken film syns du har den mest imponerende bruken av 3D-effekter i henhold til produksjonstidens standard og teknologiske nivå, og hvorfor?

    Svar:
    Oi, ja det er mange filmer som har imponert meg gjennom tidene. Tron, Jurrasic Park, Toy Story og Terminator 2 er alle filmer som har imponert meg stort. I forhold til de verktøyene og maskinene som fantes den gangen så er de imponerende utført. I senere tid må jeg si at Transformers hadde en stor Wow faktor for meg.
    Besvart: 17. april 2009 14:55
  17. alder

    Spørsmål fra Bendik:

    hvilken alder mener dere at man bør begynne med 3D modellering? jeg er 16 år nå og har akkurat begynt med å lære meg litt basic modellering og er svært interessert i en utdannelse og yrke innen 3D modellering, helst for spill og film. har kun begynt litt med Zbrush (har kun trial siden jeg ikke har 500$ å bruke på software) og litt 3DSmax og maya(mindre enn med Zbrush, fordi 3Ds max og maya er litt mer komplisert og jeg har ikke tid til å lære meg det nå.).

    Svar:
    Begynn med 3D så tidlig som mulig, men jeg ville ha tatt videregående før jeg hadde begynte på en fagskole, rett og slett for å bli litt mer "voksen". De fleste skoler krever også Generell studiekompetanse fra videregående. Mange av de yngre studentene mangler den selvdisiplinen som eldre studenter har. Men ha 3D som en hobby ved siden av skolen så har du kanskje allerede en god kompetanse innen 3D når du begynner på en fagskole. Bruk internett, det finnes utallige gode nettsider med tutorials til disse programmene. Registrer deg også på http://www.3dhue.com så kommer du litt i kontakt med andre som jobber med 3D.
    Besvart: 17. april 2009 15:01
  18. Lære seg 3d modelering hjemme

    Spørsmål fra Håkon L:

    Hvilke programmer er gode å bruke hvis man ikke har drevet med sånt før? Eventuelt nybegynner på området?

    Svar:
    For tiden er det Maya og 3D studio MAX som brukes mest i den norske bransjen så det kan være lurt å sette seg inn i en av disse. Som jeg har nevnt i tidligere svar så synes jeg Modo ser ut som et veldig spennende program som vi helt sikkert kommer til å se mer av i fremtiden.

    Hvis du ønsker et gratis program så ville jeg ha tatt en titt på Blender http://www.blender.org/
    Besvart: 17. april 2009 15:04
  19. Lærlingplass

    Spørsmål fra Lars Christian Larsen:

    Jeg er en klassisk "spiller" som har gått to år på videregående nå. Jeg skal ut i lære denne sommeren og lurer på hvor jeg kan søke for å få en lærlingplass som gir meg muligheten til å drive med 3d og kanskje til og med spill. På fritiden driver jeg en del med grafikk og 3d modellering i gratisprogrammet "Blender". Årene jeg har gått på videregående er byggfag første året og IKT-servicefag andre året.

    Svar:
    De fleste 3D firmaer jobber etter ganske strenge deadlines og det er som regel vanskelig å få utplassering hos de. 3D Hue har samlet en liste over de fleste kreative firmaer i Norge, jeg ville rett og slett ringt eller tatt en tur innom de firmaene du synes virker interessante: http://www.3dhue.com/viewtopic.php?t=4963&highlight=bedrifter+++++norge
    Besvart: 17. april 2009 15:09
  20. Gode gratis 3D prgrammer?

    Spørsmål fra Karl Arne:

    Hei!

    Jeg har tenkt å holder på litt med 3D. Jeg lurer på om du vet om noen gode gratis programmer for Mac. Jeg vet om Google SkretchUp.

    Svar:
    Blender er kanskej det mest avanserte gratis 3D programmet og det finnes til MAC: http://www.blender.org
    Besvart: 17. april 2009 15:10
  21. veien å gå

    Spørsmål fra Jan:

    jeg er en ung gutt, som har stor lidenskap for 3D, og vurderer sterkt å videreutdanne meg i nettop dette... har du noen tips til vilken vei jeg burde ta for å bli en 3D artist?

    Svar:
    Et godt grunnlag er å ta Medier og kommunikasjon eller Tegning, form og farge på videregående. God kunnskap innen estetiske fag som fargelære, komposisjon og tegning er et stort pluss når man skal jobbe med 3D. Har du tenkt å studere videre innen 3D så er det så klart lurt å lære seg mest mulig på egenhånd så man står sterkere når man begynner på skole. Autodesk har tidligere hatt en gratis versjon av Maya (Maya PLE) den er for tiden borte fra sidene deres, men de har lovt at den skal komme tilbake, så lenge kan man f.eks. bruke 30 dagers gratis versjon av Maya: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?siteID=123112&id=12035483 Evnt. kan du laste ned Blender som er et open source (gratis) program: http://www.blender.org/ Blender brukes lite profesjonelt, men det kan være et godt utgangspunkt for å lære seg det grunnleggende.

    Av 3D utdanning i Norge er det først og fremst Idefagskolen og Noroff som har intensive studier som kun fokuserer på 3D.
    Besvart: 17. april 2009 15:13
  22. Tegning

    Spørsmål fra Odd Henning:

    Er det sant at for å kunne få en jobb med 3D, så må du kunne tegne også?

    Svar:
    Tegningen er en stor fordel, men ikke en nødvendighet. I større bedrifter har man egene konsepttegnere som tar seg av tegningen og din oppgave blir da å lage 3D modellen ut av tegningene. Jeg har utdannet mange 3D artister som har gode jobber i dag og som slettes ikke kan tegne :)
    Besvart: 17. april 2009 15:15
  23. Enkelt og gøy?

    Spørsmål fra Tarik:

    Fins det noe enkelt anmierings eller 3d programmer som er gratis? Har lyst og begynne, men har litt lite budsjett for tiden!

    Svar:
    Jeg har ikke brukt Blender selv, men det er trolig det mest omfattende og antageligvis det beste gratis 3D-programmet som finnes: http://www.blender.org

    Modo er et veldig bra program som er relativt billig og de har gode lisensavtaler som gjør at du kan utvide gratis perioden du har programmet så lenge du ikke produserer kommersielt.
    Besvart: 17. april 2009 15:18
  24. Kunnskap

    Spørsmål fra Daniel x64:

    Bør du ha noen god basis kunnskap om design og koding når du begynner på denne skolen?

    Svar:
    Stor fordel med kunnskap innen farge, design og komposisjon. Teknisk innsikt og grunnleggende programmeringskunnskap er også en stor fordel, men dette kommer an på hvilken deler av faget du ønsker å spesialere deg innen.
    Besvart: 17. april 2009 15:20
  25. Tegning

    Spørsmål fra Atle:

    Hei!
    Må man være flink til å tegne for å bli en god 3d-artist?

    Svar:
    Tegningen er en stor fordel, men ikke en nødvendighet. I større bedrifter har man egene konsepttegnere som tar seg av tegningen og din oppgave blir da å lage 3D modellen ut av tegningene. Jeg har utdannet mange 3D artister som har gode jobber i dag og som slettes ikke kan tegne :)
    Besvart: 17. april 2009 15:21
  26. Hvordan unwrappe effektivt?

    Spørsmål fra Jørgen M:

    Hei.
    Lurer på om du har noen gode forslag til unwrapping, bruker du noe ekstra moduler til å gjøre dette for deg? Eller må eg bite det sure eple, og gjøre det the old way?

    Svar:
    Det finnes mange bra Unwrapping programmer som f.eks. Unfold3D og Roadkill. Til Maya finnes det en gratis plugin som heter Pelting Tools: http://hydralab.com/pelting/

    Har brukt denne en del selv, siden det er en gratis plugin så er det litt knot med å få den til å virke, men den gir gode resultat.
    Besvart: 17. april 2009 15:24
  27. Amatører

    Spørsmål fra Thomas:

    Hva er den beste måten å starte med 3D-programmer på, når man er helt fersk (men lærevillig)?

    Svar:
    Registrer deg på http://www.3dhue.com og få tips fra andre som jobber med 3D. Få tak i opplæringsvideoer fra f.eks. Digitaltutors.
    Besvart: 17. april 2009 15:25
  28. Utdanning

    Spørsmål fra Thomas:

    Hvilken skole er den beste (sør-trøndelag eller lenger nord) der man kan få en utdanning innen 3D?

    Svar:
    Du kan f.eks. undersøke Multimediateknologi på Høgskolen i Nord-Trøndelag (der er 3D en del av fagplanen, men vet ikke hvor mye).
    Besvart: 17. april 2009 15:27
  29. Programvare?

    Spørsmål fra Hans Marius Mindrum:

    Hvilken programvare er det man lærer å bruke i løpet av studiene?

    Lurer siden jeg har meget god erfaring med 3D Studio Max fra før av..

    Svar:
    På Idefagskolen lærer bruker vi Maya som 3D program. Overgangen fra 3D stuio MAX til Maya er som regel ikke noe problem. Av andre programmer bruker vi blant annet Photoshop, After Effects, Premiere, Fusion og SynthEyes.
    Besvart: 17. april 2009 15:28
  30. Software

    Spørsmål fra Mikkel Killingmoe Christensen:

    Hei.
    Hvilket software bruker dere?

    Svar:
    Maya som 3D program (se svar på forrige post for mer info).
    Besvart: 17. april 2009 15:28
  31. 3D program.

    Spørsmål fra Raymond F:

    Hei! Jeg lurer på om du Henning har noen ambefalling på et 3D program? Jeg har lenge lyst og forsøkt og jobbe med 3D, men finner ingen "ok" programmer. Kan du hjeple meg?

    Svar:
    For tiden er det Maya og 3D studio MAX som brukes mest i den norske bransjen så det kan være lurt å sette seg inn i en av disse. Som jeg har nevnt i tidligere svar så synes jeg Modo ser ut som et veldig spennende program som vi helt sikkert kommer til å se mer av i fremtiden. Hvis du ønsker et gratis program så ville jeg ha tatt en titt på Blender http://www.blender.org/

    Besvart: 17. april 2009 15:29
  32. Videre jobb.

    Spørsmål fra Kristoffer Andersen:

    Hei, jeg skal fra høsten av gå på 3d design og animasjons-linja på Noroff i Oslo og lurer på, siden du har utdannet "et par" grafikere, hvordan mulighetene for jobb er etter endt studietid?

    Svar:
    Det er ikke plass til alle i markedet, men de som blir gode i løpet av studitiden har gode muligheter for jobb. Men man må stå på selv og kan ikke forvente at går jeg et par år på skole så får jeg en jobb. Innen denne bransjen blir man først og fremst ansatt etter portføljen så det gjelder å stå på. Men det er stadgivekk mere norsk produsert 3d reklame på TV og flere animasjonsfilmer og filmer i produksjon i Norge så 3D bransjen er i vekst. Det finnes jo så klart mange andre bransjer man kan satse mot som visualisering av arkitektur, produktdesign, spill, visualisering innen olje og skipsfart - så mulighetene er mange.
    Besvart: 17. april 2009 15:34
  33. nybegynnerprogram for 3D

    Spørsmål fra Anonym:

    Finnes det noen nybegynnerprogrammer som vi kan starte med å lage 3D bilder på?

    Svar:
    Se tidligere poster, ville f.eks. prøvd Blender dersom du ikke har tenkt til å kjøpe et program.
    Besvart: 17. april 2009 15:35
  34. når kan jeg komme inn på deres skole?

    Spørsmål fra anonym:

    jeg går nå i 10.klasse og lurer på om jeg må gå gjennom en type skole først eller kan jeg komme på denne skolen direkte?

    Svar:
    De aller fleste fagskoler i vår kategori krever enten generell studiekompetanse fra videregående eller real kompetanse (arbeidserfaring innen faget). Mitt tips er å ta videregående først, gjerne med Medier og kommunikasjon eller tegning, form og farge.
    Besvart: 17. april 2009 15:37
  35. Krav..

    Spørsmål fra Marius:

    Må mann ha generell studiekompetanse for å komme inn? eller kan det holde med kunn fagbrev?

    Svar:
    Man må har generell studiekompetanse eller real kompetanse (kompetanse relatert til faget).
    Besvart: 17. april 2009 15:38
  36. Er webstudent-utdanning nok?

    Spørsmål fra Irene Løvlie :):

    Hei!
    Dette var et perfekt nettmøte for meg! Jeg er ei jente på 20 og jeg har i de siste årene hatt et brennende ønske om å bli en ekte 3D-artist innen animasjon. Koser meg i dag både med 3DS MAX og Maja på fritiden, men kunne senere tenke meg å lage både reklamer og spill for firmaer. Digger alle snuttene dere har på sidene deres som studentene har laget, forresten! Har fast jobb, men tenker veldig mye på å bli webstudent i første omgang. Så det jeg lurte på var om en webstudent-utdanning (hvis jeg blir skikkelig flink) er nok til å få jobb?

    Svar:
    De aller fleste lærer mye raksere i en klassesituasjon for da lærer man ikke bare av læreren, men av medstudenter. Jobbe i et miljø er vitkig for å få kontakter med likesinende. Om man får jobb etter webstudent utdanning eller ikke kommer an på hvordan portføljen din når du er ferdig med studiet.
    Besvart: 17. april 2009 15:41
  37. Åpen Kildekode & 3D

    Spørsmål fra Marius Andersen:

    Hei.

    Jeg er veldig for måten Blender og Blender Fundation lager 3dfilmer (ref. Elephants Dream & Big Buck Bunny www.blender.org). Brukerne kan være med å utvikle programvaren og de får tilgang til alle modellene som blir laget av produksjonsteamet. Begge filmene er gitt ut under Creative Commons lisensen. Har Henning Birkeland tro på en slik "forrettningsmodell" her i Norge? Er den overlevningsdyktig?

    Svar:
    Jeg er veldig imponert selv over hva Blender Fundation har fått til. Etter hva jeg vet så er det ingen store bedrifter i Norge som bruker Blender profosjonelt, men det er jo et glimrende program for de som f.eks. er i startgropa. Jeg tror fortsatt Blender har en del igjen på "UI'en" for å gjøre programmet produktivt.
    Besvart: 17. april 2009 15:43
  38. Hvordan skole?

    Spørsmål fra Runar Olsen:

    Hvordan skole må jeg ta for og jobbe med 3d design? Er jeg sikkret jobb for resten av livet, eller er dette en usikker jobb?

    Svar:
    Se tidligere svar angående utdanning.

    3D bransjen er ikke noe sikrere enn andre bransjer, men 3D er fortsatt såpass nytt at det er i vekst. Som 3D artist jobber man ofte på prosjekbasis så man må ofte være villig til å flytte litt på seg.
    Besvart: 17. april 2009 15:45
  39. Skoledagen på Idefagskolen

    Spørsmål fra Lily:

    Hei!

    Jeg har vurdert å søke på Idefagskolen, men lurer på et par ting.

    Hvordan ser en vanlig skoledag/uke ut på idefagskolen?
    ...du har ikke tilfeldigvis en timeplan?
    - Er det skole hele dagen, eller har dere også fritimer?
    - Bør man ha peiling på 3D før man begynner?
    - Er det vanskelig å lære?
    - Er det mye teori, eller er det mest praktisk?
    - Har dere tradisjonelle lekser?
    - Har dere teoretiske prøver, eller blir man vurdert i forhold til arbeid man leverer inn?
    - Er det mange jenter på studiet(3D design)?
    - Er det mulighet for å jobbe en del med skolearbeidet hjemme?

    ...det ble en del spørsmål det, men alle MÅ jo ikke besvares;)


    Svar:
    Skolen er ikke timebasert. Skoledagen går fra 8:30 - 15:30 hvor man jobber med temaer uke for uke. På begynnelsen av året begynner man f.esk. med 3 uker med undervisning innen modellering. Modelleringen foregår ved at lærer gjør dette på storskjerm og studentene følger etter på sine egne PCer. Etter hvert hovedteam som bli gått igjennom blir det gitt innleveringsoppgave. Første halve året er det mer eller mindre undervisning hele dagen. Siste halvåret gir litt mer frirom til jobbing av oppgaver med litt lenger frist og gruppearbeid. Det er veldig lite teori, det aller meste er praktisk arbeid. Ikke lekser, men en stor fordel å øve med det vi har gått igjennom på kveldstid. Ikke prøver, men innleveringsoppgaver (gjerne med 1 - 2 ukers frist). Flest gutter, men som regel alltid noen jenter i klassen. Ja mulighet for å jobbe med arbeidet hjemme dersom man har programmet, men skolen er åpen til kl 24 hver kveld så man kan også sitte på skolen.
    Besvart: 17. april 2009 15:50
  40. Etter endt utdanning

    Spørsmål fra Rosa:

    Hei!;)

    Hvis man kun tar et år på 3D design (altså ikke bygger på med 3D animasjon, evt et annet studie), hva kan man forvente seg i lønn?
    I hvilken bransje er det best betalt?
    Hvor trengs det mest folk?
    Vanskelig å få jobb?

    Jeg har lyst til å bli noe innen design (interiør/3D/produktdesign). Anbefaler du å ta et annet studie først, eller begynne med et år på 3D design?

    Svar:
    Bare 3D design er litt tynt som utdannelse da bedriftene ofte ønsker studneter med litt mer produksjonerfaring (noe man får mer av på 3D-animasjon). Men dette kommer an på hvor godt grunnlag du har og hvor mye du lærer i løpet av et år. 3D artister har som regel en helt vanlig lønn, får man jobb som technical supervisor eller liknende så har man god mulighet for ganske god lønn. Teknisk gode folk er det alltid stort behov for. Å ta en produkdesign linje på en høgskole kan være en god start for å lære mer om design.
    Besvart: 17. april 2009 15:55
  41. 3D generelt og ideefagskolen

    Spørsmål fra Boeing 747:

    Hei, jeg har undersøkt litt og funnet ut at det er veldig mye tegning og kunst egenskaper som legger til rette hvor lett man tar 3D opp og prestrerer tidligere! Og det virker som det er veldig få skoler i landet på 3D som har noen spesifike folk innenfor 3d som undeviser i tegning og tegneteknikk. Slikt som teksturering, forskjellige map painting (zBrush/Normals) og mattepainting!

    Er det noe dere etterhvert kunne blitt et tilbud under 3d linja på skolen deres?

    Og hva er et stort savn innen 3d både i norge og internasjonalt? "modelør, animatør osv..."

    Svar:
    Jeg skulle øsnke at fagskolene fikk statstøtte så vi kunne tilby studier som gikk over flere år på den måten kunne vi hatt tid til å undervise mer i estetiske fag. Men å lære 3D på et år er såpass hektisk at man rekker gjerne ikke så mye mer. Derfor anbefaler jeg gjerne studenter og ta tegning, form og farge på videregående. Gode animatører og gode tekniske programmere og riggere ser alltid ut til å få jobb.
    Besvart: 17. april 2009 15:57
  42. Samarbeid med bedrifter?

    Spørsmål fra Mathias Røyrvik:

    Hei igjen Henning =)
    (Var på besøk for ei stund sidan, rakk bussen forresten, men den var full...)

    Uansett, eg kom bare til å lura litt på om det er slik at ein samarbeidar med nokon bedrifter gjennom skuleåret? Var det ikkje noko om AEG vaskemaskinar på heimesida dykkar for ei stund sidan (den "nye" sida er stileg, smart med Vimeo ;))?

    Gledar meg til hausten og året på Idefagskolen =D

    - Mattis

    Svar:
    Ja Idefagskolen tar i mot oppdrag fra bransjen så ofte får man mulighet for å jobbe med reele prosjekter. Ja vi gjorde en animasjon for ASKO vaskemaskiner, den kan sees på Idefagskolen sin hjememside.
    Besvart: 17. april 2009 15:59
  43. Jobb

    Spørsmål fra Oscar:

    Er det enkelt å få jobb etter en slik utdanelse ?
    .
    Kreves det meget god innsikt i engelsk språklig fagspråk for det aktuelle programe.?






    Svar:
    Man må stå på for å få jobb og det er slettes ikke alle som får jobb. Men de som virkelig satser og bruker skolen og lærerene så mye som mulig har en god mulighet. Engelsk er ikke noe "must".
    Besvart: 17. april 2009 16:01
  44. Bakgrunn

    Spørsmål fra Jim Tore Jakobsen:

    Må man ha noen spesiell bakgrunn bortsett fra studiekompetanse for å passe inn her? De færreste i Norge har råd til Maya for å bruke det privat for moro skyld.

    Svar:
    Man komme rlangt med generell studiekompetanse, generell god datakompentase og kreative evner. Som student kan man kjøpe Maya til en langt hyggeligere pris :)
    Besvart: 17. april 2009 16:02
  45. Forkunnskaper

    Spørsmål fra Kristine S.:

    Er det nødvendig med noen spesielle forkunnskaper om man skal studere 3D ved Idefagskolen? Isåfall, hvilke?

    Svar:
    Man må ha generell studiekompetanse fra videregeånde eller real kompetanse. Stor fordel å ha god estetsik sans (fargelære, komposisjon, tengeferdigheter osv.).
    God generell datakunnskap er også viktig.
    Besvart: 17. april 2009 16:04
  46. 2D om til 3D

    Spørsmål fra Benny:

    er det mulig å skape en 3d modell av et 2d bile, på en enkel måte eller må man gå inn og bygge den på ny fra grunden av, uten og bruke noe fra 2d tegningen fra eks photoshop.
    tekstur eks

    Svar:
    Man kan bygge opp 3D modeller og projektere bildet på modellene som tekstur. Dette er blant annet blitt brukt mye filmer som Panic Room, Fight Club og Matrix hvor man har "umulige" kamera føringer. (Søk etter 3D Camera projection på nettet).
    Besvart: 17. april 2009 16:06
  47. Blender 3D

    Spørsmål fra Gunnar:

    Hei,

    Jeg er en selvlært Blender entusiast. Lurer derfor på om du har hørt om dette verktøyet og/eller vet om noen som bruker dette profesjonelt i Norge?

    Svar:
    Hørt om det og det er veldig godt verktøy for de som ikke ønsker å kjøpe program. Vet ikke om noen som bruker det profosjonelt i Norge.
    Besvart: 17. april 2009 16:06
  48. 3D-modellering som yrke

    Spørsmål fra Joakim:

    Om man jobber med 3D-modellering hos en spillutvikler, jobber man da gjerne kun med 3D-modellering? Eller er dette kombinert med andre gjøremål? Er kanskje concept art, 3D-modellering og animasjon samme stilling?

    Svar:
    I utlandet jobber man gjerne mer dedikert innen for en ting, men i Norge er det som regel så få mennesker på en produksjon at man bør kunne litt av alt. Men selvfølgelig bør man ha noen spesialfelt :)
    Besvart: 17. april 2009 16:07
  49. Nebel!

    Spørsmål fra Bbugge:

    Heisann!

    Jeg lurer på om du ser for deg at Nebel of Snowmen vil gjenforene seg?

    Jeg tenker på alle de fete bidragene som kom ut av Gauss, Nebel og de andre i Snowmen. Dere rula gata. Har dere noe demo-arkiv online?

    Svar:
    Haham tviler sterkt på noe gjenforening av Snowmen, men det var moro så lenge det varte :)

    Vi har dessverre ikke noe demoarkiv, men har nok alt liggende på PCen hjemme et eller annet sted.
    Besvart: 17. april 2009 16:08
  50. Gauss

    Spørsmål fra blue_flame:

    Vet du hva de andre gutta i Snowmen driver med nå?


    Hva brukte du pengene du vant i kompoen på Scenus 1997 til?

    Ble du glad for 3D Studio Max lisensen du fikk?

    Svar:
    Snowmen er oppløst så vi driver med litt forskjellige ting. Hva jeg burkte pengene til hsuker jeg ikke, sikkert bensin på mopeden :) Husket faktisk ikke at det var Scenus 1997 jeg vant, men det var vel da jeg vant med en bil som først ble disket fordi de ikke trodde jeg hadde lagd den, ja det var tider :) 3D studio MAX lisens? Den kan ikke jeg huske å ha fått.

    Takk for mimringen.
    Besvart: 17. april 2009 16:11
  51. "Offisiell" utdanning

    Spørsmål fra Martin Welle:

    Hei! Jeg har drevet med 3d studio max noen år nå, og lært fra bøker og online-kurs. Jeg kan det ganske godt, men hvis jeg skal få jobb burde jeg vel ta en skikkelig utdanning innen faget. Har du noen skoler/fag å anbefale?

    Svar:
    For å få jobb i Norge må man ha en god portfølje. Som regel er det det du har i mappen som teller så man kan fint få jobb uten å ha gått skole dersom man er god nok og har nok å vise til.

    Av skoler i Norge som har dedikerte studier rettet direkte mot 3D er det først og fremst IDefagskolen og Noroff.

    Besvart: 17. april 2009 16:14
  52. Java og 3d

    Spørsmål fra Espen:

    Hei. Jeg går på skole nå, og vi lærer Java i programutvikling.

    Java3d er ikke en del av undervisningen, men jeg lurer på om jeg skal ta meg tid til å gå igjennom det selv. Spørsmålet er om det har noe for seg, eller om det kun er C++ som brukes til slike applikasjoner.

    Svar:
    I Maya sammenheng brukes det som regel MEL som er Maya sitt innebygde scripting språk og Python som er open source. Hvor mye Java 3D brukes vet jeg dessverre ikke.
    Besvart: 17. april 2009 16:16
  53. Markedet

    Spørsmål fra Torstein S. S.:

    Hvordan ser du på et fremtidig jobb marked for personer med 3d/animerings utdanning, finnes det håp? Eller vil det bli mer og mer automatikk her også, og mindre behov for kreative og kunnskapsrike personer? Lurer også på hva dine personlige erfaringer er med både maya og 3ds max, om du skulle begynt på nytt idag hvilke ville du valgt å satse på?

    Svar:
    Jeg ser posetivt på jobbmarkedet innen 3D, det er fortsatt mange bruksområder for 3D som fortsatt er uopptaget. Spill og filmbransjen i Norge tror jeg også vil vokse i femtiden. Men før eller siden vil vel markedet bli mettet, men for de virkelig gode vil det alltid være jobb til. Behover for kreative personer tror jeg alltid vel være stort. Når det gjelder programvare valg så ville jeg fortsatt ha gått for MAya fordi det er det film- og animasjonbransjen spør etter - her gjelder det jo å følge markedet. Men det dukker stadigvekk opp nye spennede programmer og Modo har jeg jo nevnt tidlgiere her.
    Besvart: 17. april 2009 16:22
  54. Internett, bøker etc..

    Spørsmål fra A.K. Noralf:

    Hey,

    Har drevet med 3D et par mpneder, men lurte på om du hadde en internett side?

    Og et annet spørmsål om det finnes gode bøker eller tutorials på nett om "modelling,texturing,modifiers" og slikt?

    Svar:
    NEttsiden min er http://www.henningb.com - jeg har noen få tutorials der. Søk etter tutorials og det programmet du jobber med på nettet så finner du mange tips. Videotutorials fra Digitaltutors.com er også et greit sted å begynne.
    Besvart: 17. april 2009 16:24
  55. Skifte program?

    Spørsmål fra Kim:

    Hei! Jeg har drevet med 3D i 2-3 år nå, og jeg bruker Maya. Jeg vurderer og skifte over til 3DS max, er det mye nytt i 3DS max?

    Svar:
    Det er alltid lurt å kunne forskejllige programmer. Max og Maya er relativt like program så kan man begge står man sterkere i jobbsammenheng. Hvis du har noen spesielle bedrifter du har lyst å jobbe hos kan du undersøke hva de bruker. MAX kommer med ny versjon nå hvor de har ganske mye nytt på modelleringsfronten som ser spennende ut.
    Besvart: 17. april 2009 16:26
  56. hei hei

    Spørsmål fra Håkon:

    Hvilken utdanning må jeg ha for å kunne jobbe med 3D-design ?
    Sivil ingeniør i undestridesign er det en utdannelse som fyller 3D-design ?

    Mvh Håkon

    Svar:
    Sivil ingeniør og 3D design er nok to ganske forskjellige studier. Men disse studiene kunne nok fint vært kombinert. Som regel lærer man for lite om 3D programmene på slike studier så å bygge på med en 3D-design studie etterpå ville nok ha vært lurt.
    Besvart: 17. april 2009 16:29
  57. Arkitekt

    Spørsmål fra Sebastian:

    Vil bli arkitekt, hvilke program vil du ambefale til å tenge i 3D ?

    Svar:
    Veldig mange arkitektkontorer i dag bruker ArchiCAD, http://www.graphisoft.no
    Det er et program som er ganske lett å lære seg det grunnleggende i.

    Det kan også være en fordel senere å lære seg et 3D program som f.eks. 3D studio MAX og VRay for å få enda bedre kvalitet og realisme på bildene du lager.
    Besvart: 17. april 2009 16:32
  58. Hvor skal jeg begynne?

    Spørsmål fra 3XS:

    Hei!;)

    Jeg elsker å skape ting, og elsker å sitte å plundre med ting for å få det fint...Jeg syntes 3D design ser kjempemorsomt ut, men jeg har ikke så mye peiling...Jeg har veldig lyst til å lære mer, men aner ikke hvordan jeg skal begynne...Det er ikke "bare bare" å sette seg inn i et så komplisert program som maya(for en som ikke har noen erfaring). Ikke har jeg noen som kan lære meg det heller...

    Det er enda et par år før jeg evt. kan søke på en skole, da jeg må bli ferdig med videregående først. Men jeg vil lære det nå, i hvert fall få et lite innblikk i hvordan det er.

    Eneste programet jeg har brukt er Google SketchUp, men det kan vel ikke sammenlignes;P

    Svar:
    Registrer deg på http://www.3dhue.com og kom i kontakt med andre som jobber med 3D. Skal du f.eks. lære Maya så finnes det mange som selger opplæringsvideoer over nett, f.eks. digitaltutors.com simplymaya.com gnomon.com 3dbuzz.com
    Besvart: 17. april 2009 16:33
  59. Interiørbransjen

    Spørsmål fra LittleSunshine:

    Hei!

    Har du noen peil på hvor attraktive 3D designere er i arkitekttur/interiør/hus/produkt bransjen er?


    Svar:
    Det er alltid behov for gode visualiseringer innen den branjsen og det er fortsatt mange arkitektkontorer som fortsatt bruker blyant så her tror jeg vi vil se et større behov for 3D i fremtiden.

    Besvart: 17. april 2009 16:35
  60. Tid

    Spørsmål fra NyskjerrigPus:

    Hei!

    Kommer med et spørsmål bare en Noob kan stille...hehe...

    Hvor lang tid tar det (selvfølgelig sånn ca.) å lage en modell, f.eks av en bil (kanskje en sånn en som vi ser på bildet til dette nettmøtet)?

    Svar:
    Bildet på toppen av artikkelen jobbet jeg nok på et par uker - litt av og på. Det spørs jo selvfølgelig hvor god man er og hvor kompleks bilen er. Men det går fort 100 timer når man sitter og knoter med slikt :)
    Besvart: 17. april 2009 16:36
  61. annet studie

    Spørsmål fra Kristine:

    Hei. jeg har gått førsteåret på 3d design og animsjon noroff, men til høsten vil jeg nok ikke ha råd til å gå rett på andreåret, så jeg lurer derfor på om du vet noen studier som vil være relevante og ok som studie mens jeg jobber og tjener opp en slant ett års tid? Og om det har noe å si for sjangsen å komme inn på 2.året om man har hatt ett års opphold?

    Svar:
    Gå noe relatert til tegning kan jo f.eks. være en ide for å trene opp estetisk kunnskap. Kanskje du hadde fått til å få en praksisplass hos noen som jobber med 3D? Jeg tror ikke det er noe problem å komme inn på andre året på Noroff etter at du har hatt ett års opphold :)
    Besvart: 17. april 2009 16:39
  62. UGS NX

    Spørsmål fra Rune:

    Jeg går nå på NTNU, der vi på det første året drev en del med 3D-modellering. Vi brukte da UGS NX 4/5. Har du kjennskap til dette programmet? Hvordan er det i forhold til Maya og 3D Studio Max som du nevner en del her?

    Kan nevne at jeg går på maskin-linjen, og ikke tar utdanning innen 3D, men kommer nok til å bruke 3D-modellering en del til simuleringen de neste årene i utdanningen.

    Svar:
    Kjenner ikke UGS NX spesielt godt, men vet at det er et CAD program. CAD programmer brukes mer mot teknisk tegning hvor ting må være nøyaktig. Maya og 3D stuio MAX bruskes mer mot underholdningsbransjen (spill, film osv.). Arbeidsprosessen er nok ganske forskjellig selvom programmene deler mye av de samme pinsippene.
    Besvart: 17. april 2009 16:42
  63. Arkitekt

    Spørsmål fra Sebastian:

    Vil bli arkitekt, hvilke program vil du ambefale til å tenge i 3D ?

    Svar:
    Da ville jeg ha skikket på ArchiCAD http://www.graphisoft.no

    Da var alle spørsmålene besvart. Takk for meg. Har dere flere spørsmål kan dere selvfølgelig stille de via http://www.idefagskolen.no eller http://www.henningb.com
    Besvart: 17. april 2009 18:05

Kommentarer (17)

Forsiden akkurat nå

Til toppen