Tommy Østgaard er Norges største profil innen simracing.
Intervju
Tommy Østgaard er Norges største profil innen simracing. (Foto: Coanda Simsport)

Tommy Østgaard

Tommy Østgaard er Norges simracing-håp

Nordmannen vant VM-runden på Spa for tre uker siden - til helgen er det ny runde.

Tommy Østgaard deltar for tiden i Porsche Esports Supercup, e-sport-varianten av den tradisjonelle Porsche Supercup-turneringen som spilles i racing-spillet iRacing. Han kjører for laget Coanda Simsport.

Østgaard ligger i skrivende stund på tredjeplass sammenlagt, av 40 førere, etter at fire av ti runder er kjørt. Hans gode plassering kommer av en seier i løpet på Spa, hvor Østgaard passerte løpets leder på siste runde den 12. mai.

Se løpet Østgaard vant i opptak »

Førstkommende helg er det ny runde på Canadian Tire Motorsports Park. Løpet ser du på iRacing sin Twitch-kanal »

Østgaard forteller om seg selv i et intervju med Gamer.no.

– Jeg 26 år og kommer fra Langhus, og har drevet med motorsport siden jeg var åtte år. Etterhvert kombinerte jeg virkelig racing med simracing, før jeg til slutt valgte å kun satse på sim-racing, i hovedsak på grunn av økonomi og mulighetene sim-racing gir. Nivået i simracing er ekstremt høyt med førere fra hele verden, både rene sim-racere og ekte profesjonelle førere som for eksempel Formel 1-fører Lando Norris.

Tøffe kvalifiseringer

Tommy Østgaard forteller om tøffe kvalifiseringer. Foto: Coanda Simsport

Østgaard forteller at det er mye som avgjøres i kvalifiseringene, og at de er ekstremt jevne.

– Nivået i VM-serien er så høyt, at det kun skilte ett sekund mellom de 37 beste i kvalifiseringen til det første løpet. Det er førere fra store team, som Red Bull Esports og G2, samt rene simracing team som jeg kjører for, Coanda Simsport.

Det vanker også premiepenger for de beste, om man når toppen.

– Flere store aktører er involvert i sim-racing. Porsche er hovedsponsor i VM-serien jeg kjører og de satser stort på simracing fremover. I år er det i overkant av 900 000 kroner i premiepotten, men Porsche har store ambisjoner for serien videre. NASCAR har også en serie hvor man kjører på ovalbaner.

LES OGSÅ: I helgen går startskuddet for Norgesmesterskapet i simracing

Seier på Spa

Østgaard vant som nevn VM-runden på Spa, og sier at han ikke forventet å vinne denne runden.

– Jeg trodde jeg kunne være med å kjempe om seieren på en god dag i de to første løpene. Jeg manglet litt trening og tempo inn til løp tre på Spa, og mente på forhånd at jeg skulle være veldig godt fornøyd om jeg fikk til en topp 10-plassering. Men alt klaffet og jeg leverte på mitt aller beste når det gjaldt som mest, og jeg klarte på utrolig vis å vinne løpet ved å ta ledelsen på den siste runden, med en spektakulær forbikjøring, sier Østgaard.

Østgaard beskriver følelsen han hadde etter sin første seier, og forteller om en lang vei som har krevd mye av hovedpersonen og de rundt han.

– Å komme over mål først og ta min aller første seier i et VM. Det var en helt syk følelse. Definitivt et løp jeg aldri kommer til å glemme. Det ligger ekstremt mye hardt arbeid over flere år for den seieren. Til VM-kvalifiseringen i 2017 og 2018 hadde jeg simulatoren på kontoret på jobben. Da var det løp hver helg i ti uker, og jeg trente fem timer hver eneste dag etter jobb. Jeg har en helt fantastisk samboer som kom på kontoret med middag nesten hver dag, og vi tok siste buss hjem for å få trent mest mulig. Jeg er veldig heldig som har fantastiske folk rundt meg, som støtter meg opp, og som alle har bidratt til at jeg har blitt god nok til å kunne ta den seieren. sier Østgaard.

Se den dramatiske siste runde når Østgaard passerte Patrik Holzmann.

– Har en reell overføringsverdi til virkeligheten

Østgaard forteller selv at han tror simracing vil vokse stort de neste årene, og mener at man kan bli en god fører i ekte løp ved å delta på diverse e-sport-løp.

– Simracing er unikt i e-sport-verden som den eneste e-sporten som har reell overføringsverdi til virkeligheten. Jo bedre du er, jo bedre blir du i virkeligheten også. Jeg tror simracing kommer til å være stedet man blir plukket opp av tradisjonelle lag i fremtiden, og at det samtidig står sterkt som en egen gren. Man møter ikke bare de som kjører din egen klasse som i virkeligheten, du møter alle fra hele verden. Det er ekstremt tett og et løp svinger fort. Løp kan avgjøres på millisekunder, og det gir stor underholdningsverdi.

Østgaard mener også at det er enkelt å forstå, siden det man ser i et e-sport-løp er identisk med det man ser i et virkelig billøp.

– Det er dessuten veldig lett å forstå konseptet. Man må ikke ha kjørt simracing selv for å forstå hva som foregår, slik man gjerne må i League of Legends eller CS:GO. Det er førstemann til mål, enkelt og greit.

LES OGSÅ: E-sportutøvere danket ut profesjonelle racere under motorsportfestival

Hvilket utstyr trenger man?

Tommy Østgaard skuer på sine kollegaer. www.pisa-development.com

Selv om mange av de som driver med dette på høyt nivå, forklarer Østgaard at inngangsbilletten for å komme i gang ikke trenger å koste alt for mye.

– For å komme i gang trenger man en spill-PC, en skjerm eller VR-briller, og ratt og pedaler som gjerne kan være kjøpt i vanlig butikk, som for eksempel Logitech G29, sier Østgaard og legger vekt på at dette er det man minimum bør ha.

– Om man ønsker å legge litt mer penger i det, så er det vanlig å oppgradere til tre skjermer (eller ultra-bred skjerm) og bedre ratt og pedaler. Der finnes det mange produkter i mange prisklasser, hvor Fanatec er det som gjerne er hakket over de mer vanlige produktene man finner i butikken. Man blir ikke nødvendigvis noe raskere med dyrere utstyr, men det gir definitivt en bedre opplevelse, mener han.

Han forteller også om sitt eget utstyr.

– Mitt eget oppsett ligger på rundt 100 000 kroner, inkludert tre 144hz 1440p skjermer, ny kostbar gaming-PC, Direct Drive-ratt fra Simquip, Porsche-ratt fra Fi-Tech, pedaler fra Heusinkveld, rigg fra Heusinkveld og stol fra Sparco.

Men det holder selvfølgelig ikke med ustyret, man må også ha spillet. Det de største og mest proffe bruker er iRacing i følge hovedpersonen selv.

– Den mest realistiske simulatoren på markedet er iRacing, og det er det spillet vi bruker i VM også. Men som ny så kan Formel 1-spillene, Project Cars 2 og Gran Turismo være litt enklere innganger. Men ønsker man mest mulig realisme, så bør man sjekke ut iRacing.

Ikke bare for proffe

Østgaard legger vekt på at alle kan spille iRacing, ikke bare profesjonelle simracere.

– Alle kan kjøre iRacing, der er det både proffe og vanlige folk. Man får rating der, så man stort sett møter jevngode førere og jobber seg oppover. Det er også et sikkerhetssystem der som sørger for at racingen er ren. Så om man kjører på folk, så vil det straffe seg.

Det finnes også en norsk serie hvor man kan delta på turneringer, løp og bli kjent med flere som har samme interesse.

– Vi har en norsk serie på iRacing, SimRacing Grand Prix. Der har vi blant annet en egen Discord-kanal hvor mange av førerne er svært behjelpelige med tips til utstyr og lignende. Noen har sendt utstyr gratis til noen førere dersom noe utstyr har sviktet.

Toppløpet i den norske ligaen blir også sendt direkte.

– Disse løpene sendes direkte på Facebook og Youtube med kommentatorer og studio-sendinger før løpet. Her kan også alle delta, men det er kun toppløpet som streames, avslutter Østgaard.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen