E-SPORT: Vålerenga og BX3 går sammen om internasjonal e‑sportsatsing

E-sport Vålerenga + BX3 = sant

(Vålerenga Fotball)

Vålerenga og BX3 går sammen om internasjonal e‑sportsatsing

Ansatte og spillere får hovedkvarter på Intility Arena.

BX3 omdøpes til Nordavind og inngår et kommersielt og faglig samarbeid med Vålerenga Fotball Elite. Målet er å bli en ledende aktør og underholdningsleverandør på den internasjonale e-sportarenaen.

– Dette er en fullverdig e-sportsatsing som gjør oss konkurransedyktige internasjonalt. I økonomiske rammer er dette det største som har skjedd i Norge, inkludert Telenorligaen. Vi er omtrent på nivå med North, forteller daglig leder Stein Wilmann i Nordavind AS til Gamer.no og peker på e-sportsatsingen til FC København. 

Flytter inn hos Vålerenga

BX3 er en klubb drevet fra Oslo øst, så veien til kontorlokaler på nye Intility Arena er kort. Der vil spillerne og lag få tilgang på treningsfaciliteter, mental og fysisk trener, fysioterapaut og juridisk hjelp gjennom Vålerenga-systemet. Tilbudet blir en del av en rammeavtale klubbene i mellom.

FORHANDLET LENGE: Stein Wilmann er med-grunnlegger av BX3, og skal nå lede Nordavind AS. 
FORHANDLET LENGE: Stein Wilmann er med-grunnlegger av BX3, og skal nå lede Nordavind AS.  Bilde: Eivind von Døhlen/Gamer.no

– Vi skal sentralisere klubbdriften rundt facilitetene på Intility Arena. Enten ved at vi henter spillere som bor i området eller at eksisterende spillere flytter.

– Du kan ikke bare skru på en bryter og så bor alle i Oslo, men etterhvert skal alle holde til her. Det blir en gradvis overgang. Vi er en Oslo-basert klubb med nasjonal og internasjonal rekkevidde, forklarer Wilmann. 

Administrasjonen i Nordavind AS består av tre ansatte: daglig leder Stein Wilmann, kommersiell leder Steffen Willumsen og Sindre Stien. 

Bak satsingen står Vålerengas rike onkel: Tor Olav Trøim. Han har opprettet et nytt selskap, Magni Sports AS, som står bak Vålerenga Fotball AS og 80% av Nordavind AS. Trøim ser et betydelig potensiale i e-sport. 

– Vi tror på ingen måte at e-sport er en boble, men snarere tvert i mot et av de mest spennende vekstmarkedene man kan investere i om dagen. E-sport har allerede over 400 millioner aktive følgere og vi ser nå at sporten er i ferd med å profesjonaliseres ved at noen av verdens største underholdningsleverandørene og sportslag involverer seg, forteller Trøim til Gamer.no.

– Dette er noe vi har lyst til å være med fra hva vi anser å fortsatt være en tidlig fase, og vi er forberedt på å øke investeringen vår ytterligere etterhvert. Vi satt og logget oss inn på Oslo Nett i 1993–94 og så hva Internett ble til i løpet av av de neste 25 årene. Her blir det massive muligheter.

BX3 tok kontakt med Vålerenga i mai og det kom raskt frem at organisasjonene deler visjoner og tanker om fremtiden.

– Nå skal vi samarbeide kommersielt og faglig fordi vi har mye å lære av hverandre. Vålerenga har masse erfaring med spillerlogistikk, forhandlinger, media og sponsorater, forteller Stein Wilmann. 

– Kort fortalt er dette et case der 1+1 blir 3. Vi jobber sammen på forskjellige prosjekter som gir mer til begge parter. De åpner nye dører for oss og introduserer oss for nye aktører. Det samme gjør for Vålerenga. Vi hjelper dem med å nå et publikum som alle sliter med å treffe om dagen. 

Proffkontrakter

NORGES BESTE FIGHTING-SPILLER: Street Fighter-spilleren Arman «Phenom» Hanjani kom på andreplass i ELEAGUE Invitational i mai.
NORGES BESTE FIGHTING-SPILLER: Street Fighter-spilleren Arman «Phenom» Hanjani kom på andreplass i ELEAGUE Invitational i mai. Bilde: ELEAGUE

Counter-Strike: Global Offensive-laget, Rocket League-laget, Street Fighter-spilleren Arman «Phenom» Hanjani og flere av de som er på amatørkontrakt i Hearthstone blir med i elitesatsingen og tilbys proffkontrakter. Nordavind kommer også til å opprette en FIFA-avdeling i nær fremtid. 

Årslønna til spillerne avhenger av det sportslige nivået. En del spillere får såkalte «entry level»-avtaler som kan skaleres opp basert på det sportslige nivået og prestasjonene. 

– Det laveste nivået er ikke noe du lever av alene, men som gjør det verdt tiden din ved siden av en deltidsjobb. Vi skal fase ut amatørkontrakter på elitesiden ettersom flesteparten av disse utløper ved årsskiftet. 

Counter-Strike: GO-laget som vant Telenorligaen høsten 2017 får antageligvis noen spillerutskiftinger. Etter ønske fra spillerne ble det tegnet halvtårskontrakt i sommer, så disse må reforhandles nå.

– Vi vil ha med store deler av laget videre og er i prat med dem om dette. Jeg mener at det Counter-Strike: GO-laget vi hadde i høst hadde holdt et godt tier 2-nivå hvis de hadde spilt ut potensialet sitt. 

SERIEMESTERE: BX3s Counter-Strike: GO-lag etter seieren i Telenorligaen høsten 2017.
SERIEMESTERE: BX3s Counter-Strike: GO-lag etter seieren i Telenorligaen høsten 2017. Bilde: Fabian Fjeldvik/Gamer.no

Selv om det snakkes høyt om å få til et internasjonalt gjennombrudd, er Telenorligaen fortsatt viktig for klubben.

– Nå kan jeg ikke spå fremtiden, men det er planer om at elitelagene skal delta i Telenorligaens 1. divisjon i 2018. Så må vi se om vi har nok nordmenn og om elitelaget har tid. Vil vil alltid etterstrepe å delta med det beste laget vi har i den hjemlige serien. Klubben skal uansett konkurrere i 1. divisjon i alle spillene. Breddelaget vil overta plassen dersom elitelaget flyttes internasjonalt. 

BX3 har flere andrelag og tredjelag knyttet til sine elitesatsinger. Wilmann forteller at dette arbeidet skal videreføres. De skal sette rekrutteringen i system og skape tett samarbeid mellom elite og bredde.

– Mye av rekrutteringsarbeidet starter i bredden og vi lager en struktur og en tydelig vei fra amatør til proff. Du skal kunne starte som en talentfull amatør, gå gjennom systemet og komme til et klubbnivå hvor man kan leve av det, rett og slett. 

Vålerenga: – Når en yngre målgruppe

Espen Østerhaug, kommersiell leder i Vålerenga Fotball AS, forteller at kompetanseutveksling, rekruttering og fremtiden som underholdningsleverandør var utslagsgivende for å lande avtalen. 

– Gjennom den kommersielle avtalen med Nordavind treffer vi blant annet en mye yngre målgruppe som forhåpentligvis kan bli morgendagens Vålerenga-supportere. Dette åpner også dører for oss når det gjelder nye sponsorer og samarbeidspartnere som ønsker å ta del i noe som er i en rivende utvikling internasjonalt. Avtalen med Nordavind gjør at vi styrker oss i annonsørmarkedet, sier Østerhaug til Gamer.no.

SØKER NYE MÅLGRUPPER: Espen Østerhaug, kommersiell leder i Vålerenga Fotball AS.
SØKER NYE MÅLGRUPPER: Espen Østerhaug, kommersiell leder i Vålerenga Fotball AS.

– Kan dere lage sponsorpakker som går på tvers av fotballen og e-sporten? 

– Ja, det er jo det vi ønsker: å ha et felles og attraktivt kommersielt produkt er den store styrken i samarbeidsavtalen. Den totale sponsorpakka er ganske interessant her. 

– Kunnskapsoverføringen mellom klubbene blir også viktig. Fotballen sitter med stor kunnskap i form av spillerlogistikk og rekruttering og profesjonalitet rundt fysisk og mental trening. E-sporten kommer med kunnskap innen digital utvikling, sosiale medier og digital innholdsproduksjon. 

Det er ingen tvil om at Vålerenga har fulgt nøye med på e-sportens utvikling den siste tiden. 

– I Norge er e-sport foreløpig i startgropa. Internasjonale trender viser at dette bare blir større og større. Å inngå et samarbeid med et så sterkt merkenavn som Vålerenga har jo en effekt for Nordavind når de nå skal vokse. Videre kan vi rekruttere barn, unge og neste-generasjon supportere på begge sider av bordet. 

– Har dere hentet inspirasjon fra det FC København har gjort med North? 

– Ja, det er klart vi har vært inne og sett og fulgt med på hva de holder på med. De har banet vei i Norden og vi har latt oss inspirere.

Kommentarer (7)

Forsiden akkurat nå

Til toppen