Om infokapsler
Ludvik Greger «Aitzy» Jahnsen deltok i mikslaget Ananas På Pizza som vant begge Squad-turneringene på Gigaacon 2017.

E-sport PUBG på Gigacon 2017

Ludvik Greger «Aitzy» Jahnsen deltok i mikslaget Ananas På Pizza som vant begge Squad-turneringene på Gigaacon 2017. (Bilde: Bluehole/Gamer.no/Tor-Steinar Nastad Tangedal)

Vant to av tre PUBG-turneringer på Gigacon

Nå sikter «Aitzy» på IEM Oakland i november.

DAL (Gamer.no): Playerunknown's Battlegrounds fikk sin LAN-debut i Norge på GalaxeLAN i september. På Gigacon var det første gangen også squad-varianten av det populære skytespillet ble spilt. Nærmere 200 spillere deltok i konkurransene som pågikk i Letohallen fra lørdag formiddag til grytidlig mandag morgen.

PUBG-VINNERNE PÅ GIGACON:

Duo førsteperson: «Taylor» og «MILLAWxd»
Squad tredjeperson: Ananas På Pizza
Squad førsteperson: Ananas På Pizza

Spillerne på vinnerlagene fikk hvert sitt sett med tastatur, headset, mus og musmatte fra SoundBlaster X.

Turneringene ble delt opp i tre: En konkurranse for firemannslag i førsteperson, en for firemannslag i tredjeperson og en for tomannslag i førsteperson.

Svenskene Johan «Taylor» Taylor og Marcus «MILLAWxd» Vestlund tok seieren i duo-turneringen, men i squad-modusen var det helnorske Ananas På Pizza som dominerte. De vant både variantene i tredjeperson og førsteperson.

– Var favoritter til å vinne

Laget med dobbeltseier består av erfarne spillere som Espen «EspenE» Esse, Henrik Bjørmark «Devik» Devik, Mats «Hunterico» Mørch og Ludvik Greger «Aitzy» Jahnsen.

– Å vinne begge squad-turneringene var artig! Etter den første matchen i tredjeperson skjønte jeg at det ikke kom til å bli vanskelig å rake inn seiere, forteller en fornøyd Jahnsen til Gamer.no.

– Det virket som mange av spillerne ikke hadde mye erfaring, så vi møtte ikke så mye motstand før helt til slutten av kampene. Vi visste at vi var favoritter til å vinne, så det hjalp litt på selvtilliten også.

Interessen rundt PUBG har vært stor i Norge det siste halvåret. PUBG.no har arrangert jevnlige turneringer med hundrevis av deltakere, tidligere Counter-Strike-spillere har signert for PENTA og Norge var godt representert under Gamescom PUBG Invitational i august.

Ludvik Greger «Aitzy» Jahnsen får til vanlig lønn for å spille Playerunknown's Battleground for Method.
Ludvik Greger «Aitzy» Jahnsen får til vanlig lønn for å spille Playerunknown's Battleground for Method. Foto: Tor-Steinar Nastad Tangedal/Gamer.no

– Norge ligger på likt nivå med de andre nordiske landene når det kommer til det sportslige. Penta er et lag som består av tre norske og en svenske som gjør det veldig bra for tiden, sier Jahnsen.

Ser mot større arenaer

Selv spiller han for skotske Method. De er rangert på 20. plass i Europa.

– Satsingen er ganske så seriøs. Alle spillerne får lønn og vi spiller turneringer og treningskamper nesten daglig. Hver dag prøver vi å bli bedre, så forhåpentligvis er vi på IEM Oakland i midten av november.

Han snakker om den hittil største PUBG-turneringen med 1,5 millioner kroner i potten. Fem lag fra Europa og fem fra Nord-Amerika blir invitert, mens ytterligere ti lag kan sikre seg plass gjennom en kvalifisering.

Playerunknown's Battlegrounds slo nylig rekorden for flest samtidige spillere på Steam. På et tidspunkt forrige uke var over 1,5 millioner spillere innom samtidig. Rekorden føyer seg i rekken over de mange triumfene Bluehole har kunnet feire siden PUBG kom til Steam i mars. På seks måneder hadde utvikleren solgt over ti millioner eksemplarer av spillet, inngått et samarbeid med Microsoft og trappet opp satsingen på e-sport.

– Hvorfor tror du PUBG har blitt så populært?

– Det er nybegynnervennlig. Man trenger ikke være veldig god på å sikte for å vinne, i stedet kan man gjemme seg og unngå kamper helt til du blir tvunget av sirkelen for å ta en kamp. Noen synes dette blir i det kjedeligste laget,f så de som har lyst på action kan jo bare lande i svært aktive områder for å slåss!

– En annen grunn til at spillet har blitt så populært er nok på grunn av squad-modusen, hvor fire venner kan samle seg for å finne på mye sprell.

Han mener også på at alle som streamer spillet, og alle de artige opplevelsene og klippene man får på grunn av feil i spillet, er medvirkende årsaker til populariteten.

Fra scenen på Gigacon rett før finalen i den ene Playerunknown's Battleground-turneringen.
Fra scenen på Gigacon rett før finalen i den ene Playerunknown's Battleground-turneringen. Foto: Ole Christian Klamas/Gigacon

Etterlyser oppdateringer og bedre servere

– Hva må til for at denne utrolige spillsuksessen skal vare?

– Hvis PUBG skal holde over 1,5 millioner aktive spillere daglig må Bluehole komme med oppdateringer jevnlig og hindre at nye feil kommer til.

Aller mest ønsker han imidlertid en mer optimalisert spillopplevelse. Her må både spillkoden og servertilbudet bli bedre.

– Du kan ha en rå PC, men kan aldri ligge på over 120 bilder i sekundet stabilt. Dette legger man spesielt merke til i turneringer der det er veldig vanlig at et lag forsøker å ha én bil per person. Det tærer på serveren når alle er i bevegelse. 

På det verste, når mange spillere og biler er samlet i midten av sirkelen, kan bildeoppdateringshastigheten komme helt ned til 10.

– Da snakker vi lysbildepresentasjon på skjermen!

Vant også en Rocket League-turnering

Jahnsen stakk ikke bare av med seieren i to av PUBG-turneringene. Også i Rocket League tre-mot-tre nøt han stor suksess.

– Jeg kom til Gigacon hovedsaklig for å spille PUBG, men jeg ble med noen kamerater på Rocket League for å se om vi kunne måle krefter mot «Sniper» og kompani. Vi lå under 0-3 i kamper, men klarte å snu det hele til en 4-3-seier! Dette er kanskje noe av det morsomste jeg har opplevd turneringsmessig. Snakk om et ordentlig comeback!

Kommentarer (6)

Black Week

tirsdag

Følg alle tilbudene på Gamer.no

Vi har oversikten over alle de beste gaming-tilbudene under hele Black Week og Black Friday.

Se alle tilbudene

Forsiden akkurat nå

Til toppen