Intervju

Eksklusivt intervju om StarCraft: Ghost

For litt siden reiste Gamer.no til København for å overvære en pressevisning av det kommende Blizzard-spillet StarCraft: Ghost - actionspillet basert på strategi-serien av samme navn. Presentasjonen ble holdt av vise-presidenten for Blizzard, Bill Roper selv.

Side 1
Side 2

Gamer.no: Mange tilhengere av serien lurer nok på om de vil kunne finne noen av figurene de tidligere har sett i strategispillene. Vil en eksempelvis kunne finne Kerrigan i StarCraft: Ghost?

Roper: Spillet finner sted i kjølevannet av Broodwar-ekspansjonen til StarCraft. Selv om alle de figurene enda eksisterer i universet, og noen ganger blir referert til, vil du trolig ikke se mye til dem. Kerrigan er nok på et helt annet sted i galaksen, og har helt andre ting enn vår lille Ghost-enhet å tenke på. Det foregår litt kommunikasjon med lederen for Terran-rasen. Haller, figuren som er Novas overordnede, er en av de høyt rangerte medlemmene i denne lederens kabinett. Haller styrer over Ghost-enhetene, og de gjør mange skjulte oppdrag for denne lederen. Det vil være en kommunikasjon og en kobling der. Jeg tror nok det blir lite direkte kommunikasjon fra eksempelvis Kerrigan eller Rainer, men heller det at de er der og er karakterer som blir referert til, og er en del av bakgrunnen i spillet. Jeg tror at tilhengerne av spillene kommer til å se dette, det vil være der, og det vil være moro å ha dem der. Men vi prøver å fokusere historien på Nova, vår nye heltinne for dette spillet.

Gamer.no: Er 3D-motoren i Ghost på noen måte relatert til den dere bruker i World of Warcraft? Etter å ha sett demonstrasjonen er det mye som kan minne om samme maskineri og samme grafikk-stil. Trærne er et godt eksempel, hvilket minner svært mye om World of Warcraft.

Roper: Nei, faktisk er 3D-motoren bygd på den som ble brukt i Vampire, spillet som ble lagd av Nihilistic - selskapet vi jobber sammen med på Ghost. De brukte den som et slags startpunkt for dette, men det er en helt ny motor. Den bruker mange forskjellige funksjoner, og er egentlig en ganske konsoll-spesifikk 3D-motor. En av de tingene jeg liker med Ghost er det at vi reiser til såpass mange forskjellige områder. Det er ikke slik at vi bare gir spillerne interiør og en type planet-landskap. Vi kommer til å reise overalt. Alt fra tropiske skoger, til ødelagte raffenerier. En av de tingene som gjorde StarCraft-spillene så populære var at vi virkelig lot deg reise rundt til mange forskjellige områder over hele universet. Det er et sci-fi-spill, du har et romskip - kom deg inn i det og reis der du vil. Vi prøver å representere dette i Ghost. Du vil reise på oppdrag mange forskjellige steder og støte på mange forskjellige raser, og jeg tror det vil være et slags krydder som virkelig vil gjøre noe spesielt med dette spillet.

Gamer.no: Når du nevner dette med romskip - vil det være mulig å ta del i kamper mens du er plassert i slike romskip?

Roper: Ikke hvor du vil fly en "Wraith" eller noe slikt, men i bakgrunnen vil vi ha det. Hvis du befinner deg i et romskip og ser ut vinduet, vil du kanskje se noen kamper utforbi. Vi vil prøve å representere det at du befinner deg i et stort, aktivt univers. Slik som store slagmarker hvor Zerg-enheter strømmer inn og marine-soldater kjemper mot dem. Vi vil virkelig at det skal være store kamper hvor den kunstige intelligensen tar del i kampene, og som du er en del av.

Gamer.no: Noe slik som i Battlefield 1942?

Roper: Ja, absolutt. Vi vil få frem den følelsen.

Gamer.no: Du ønsker kanskje ikke svare på dette, men er det planer om et StarCraft 2?

Roper: Joda, jeg kan svare på det. Det er ikke det. Vi jobber ikke med StarCraft 2, men vi vet at folk ønsker seg et nytt StarCraft-spill. Vi elsker alle våre universer, noe som er ganske åpenbart da vi brukte muligheten til å plassere dette spillet i StarCraft-verdenen. Det er fordi vi elsker StarCraft. Men vi har egentlig bare et begrenset antall ressurser, vi har bare så mange forskjellige teams, og kan bare jobbe med så mange spill på en gang. Det er det samme som når vi jobbet på StarCraft. Da ville alle ha et nytt Warcraft-spill, og nå som vi driver med Warcraft 3 vil alle ha et StarCraft 2. Jeg tror at det er noe vi en dag vil kunne komme tilbake til, å gjøre StarCraft på PC-en, men akkurat nå jobber vi ikke med det - dessverre.

Gamer.no: Kan du fortelle meg noe om Blizzards fremtidige prosjekter? Er det snakk om et Warcraft 4, eller et Diablo 3?

Roper: Akkurat nå arbeider vi med Warcraft 3: The Frozen Throne, en ekspansjonspakke for spillet som faktisk er under beta-testing akkurat nå. Det håper vi på å få ut denne sommeren. Dette året vil vi også gå inn i beta-testing med World of Warcraft, som er vårt massive onlinespill satt i Warcraft-universet, samt at vi arbeider med Ghost. Disse er dem som virkelig tar all vår oppmerksomhet akkurat nå. Det er alltid en kamp, vi har så mange ideer, men det er bare såpass mange vi kan arbeide med på en tid. Det er nye områder vi ønsker å gå mot, våre egne lisenser vi ønsker å bruke. Så for oss er det slik at når vi har muligheten til å bruke disse ressursene igjen, først da kan vi sette oss ned og prate om det. Men akkurat nå er det å holde styr på tre forskjellige prosjekter ganske mye arbeid.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden