Sniktitt

Resident Evil Village

En audiovisuell opplevelse av de sjeldne

Vi har utforsket den PlayStation 5-eksklusive Maiden-demoen.

Capcom

Resident Evil fyller 25 år i år, og det feirer Capcom ved å blant annet lansere det åttende nummererte spillet i rekken: Resident Evil Village. Dette er en direkte oppfølger til Resident Evil 7, og nok en gang følger vi Ethan Winters på uhyggelige tokt rundt omkring i verden. Denne gangen går turen fra sumper i Louisiana til gotiske slott og ufyselige landsbyer i hjertet av Romania, og det er et taktskifte som ser ut til å gjøre opp for de smått bleke omgivelsene fra forgjengeren.

Denne uken viste utviklerne fram ordentlig gameplay fra spillet for aller første gang, og i den anledning slapp de også en eksklusiv demo på PlayStation 5.

I likhet med demoene for Resident Evil 7, vil heller ikke dette bruddstykket dukke opp i det endelige spillet, og demoen regnes derfor i stedet som en slags prolog. Her får vi et spennende innblikk i lydbilde, grafikk og den generelle stemningen vi har i vente, og jaggu blir det ikke skikkelig nifst denne gangen også.

Er det håp?
Espen Jansen/Gamer.no

Pike på avveie

Maiden er navnet på demoen, noe som gjør det naturlig å tro at vi spiller som en uskyldig pike i denne lille fliken av Resident Evil Village. Dette betyr at vi ikke har tilgang på det vellet av utstyr Ethan Winters utvilsomt vil plukke opp på tur rundt omkring i Romania, men i stedet må belage oss utelukkende på list og gåteløsning.

Demonstrasjonen er med det mer Amnesia: The Dark Descent enn typisk Resident Evil, men det er også flere små og store grep langs veien som levner liten tvil om hvilken spillserie dette egentlig er.

Opplevelsen sparkes i gang idet vi våkner opp i en mørk fangekjeller med et brev i lanken: «Til den som forsøker å unnslippe dette stedet». Brevet er skrevet ned i hui og hast, og det er en tydelig desperasjon i håndskriften som forsøksvis gir oss hint om hvordan vi skal komme oss ut. Celledøren er låst, og det overveldende mørket og raslingen som fyller korridoren utenfor gjør at dette egentlig er helt greit.

Spillet har den samme hyperrealistiske stilen som Resident Evil 7, noe som gjør at man øyeblikkelig lever seg inn i opplevelsen. Hver murstein i den lille cellen skinner sleipt i det lille lyset figuren vår gir fra seg; fillete tøystykker henger slapt fra kanten av en ubehagelig realistisk sovebenk; og blikket blir naturlig dratt til et lite, men betydelig hull i veggen som markerer veien videre.

Et hint om den opplevelsen man har i vente.

Omgivelsene er sirlig designet, med akkurat nok pek og vink i hvert lille rom til å stadig lede deg videre inn i labyrinten. Underveis snubler man for eksempel over et lik som ved senere inspeksjon viser seg å ha en uvurderlig boltsaks på lur, mens man lenger inn i slottet kan bruke ledetråder fra det aller første brevet for å finne veien videre.

Lys og mørke i imponerende samarbeid.
Espen Jansen/Gamer.no

Imponerende gru

Ingenting i Maiden-demoen er spesielt omfattende eller vanskelig, men krever likevel akkurat nok av spilleren til at det ikke helt føles som om man går på autopilot. Dette er kanskje å forvente, da utviklerne har vært tydelige på at dette mer enn noe annet bare er en visuell «showcase» – en løssluppen smakebit som skal gi et hint om den opplevelsen man har i vente.

Noen gåter må det selvfølgelig være.
Espen Jansen/Gamer.no

Sånn sett lykkes demonstrasjonen, for det blir nesten øyeblikkelig klart at dette er en audiovisuell opplevelse av de sjeldne. Spillet benytter seg av den stadig like imponerende RE Engine, og overgangen til en ny konsollgenerasjon gjør at det visuelle bittet blir enda mer tydelig enn før. Overgangene mellom mørkt og lyst er ekstremt slående, og detaljrikdommen i de unike rommene man snubler over på vei gjennom borgen er meget god.

Lyden er også utrolig solid, med jevne drypp av knirking, klirring, knurring og til og med regelrett snakking som hele tiden minner deg på at du ikke er alene. Dette er med på å gjøre demoen akkurat så nifs som den trenger å være, selv om jeg helst skulle sett at vi fikk enda litt mer å bryne oss på i løpet av de snaue 20 minuttene det tar å gjennomføre Maiden.

Du er ikke alene.

Jeg håper i tillegg at gåtene og utforskningen i det endelige spillet vil være av et langt mer utfordrende kaliber. Antallet låste dører i denne lille delen av slottet tyder på at det er mange flere områder å finkjemme på jakt etter nøkler mens man gjemmer seg for ekle monstre og smekre vampyrdamer, og jeg grugleder meg stort til fortsettelsen.

Jaggu på tide.
Espen Jansen/Gamer.no

Konklusjon

Resident Evil Village er et unektelig spennende spill, og skal vi ta utgangspunkt i det Maiden-demoen serverer, kan dette fort bli et av de mest stemningsladde skrekkspillene noensinne. Dette får utviklerne til takket være eksepsjonell bruk av lys, mørke og deilig surround-lyd, og det helhetlige inntrykket er noe som virkelig får det til å gå kaldt nedover ryggen.

Boltsaksen er på plass!
Espen Jansen/Gamer.no

Hvordan alt dette ter seg når man går fra hjelpeløs pike til bevæpnet Resident Evil-helt er det selvfølgelig ikke godt å si, men håpet er at Capcom klarer å finne en perfekt balanse mellom skrekk, action og gåteløsning.

Med et større område å utforske, økt fokus på «crafting» og fiender som ser langt mer hissige ut enn tidligere, er det alltids en fare for at spillet kan bli for actionpreget.

Med det i bakhodet er det allerede flere som har sammenlignet det de har sett med de intense og nervepirrende rundturene i Resident Evil 4, og det er vel neppe noen dårlig sammenligning. Sleng på en solid dose Amnesia: The Dark Descent, og det kan hende du får et skrekkspill av de sjeldne.

Resident Evil Village lanseres på PlayStation 4, PlayStation 5 (testet), Xbox One, Xbox Series X og PC den 7. mai. Maiden-demoen er gratis tilgjengelig på PlayStation 5 nå.

Resident Evil Village
PlayStation 5
Kommersielt samarbeid
Finn beste pris
PlayStation 5 Resident Evil Resident Evil Village

Les også

Siste fra forsiden