Sniktitt

EVE Online: Incarna

Vi har sett på den største utvidelsen til nå.

REYKJAVIK (Gamer.no) Incarna er den neste store utvidelsen til EVE Online, og flere hemmeligheter ble avslørt under årets Fanfest på Island. Utvidelsen, som tidligere gikk under navnet «Walking in Stations», vil endelig gi spillerne muligheten til å virkelig se sin spillfigur inne i spillet. Tidligere har man kun sett et lite bilde som representerer deg.

Arr og forbrenninger er noen av de nye mulighetene under utformingen av rollefigurer.

Det nye verktøyet for utformingen av disse figurene ble innført i utvidelsen kalt Incursion, men kun hoder og skuldre har vært synlige inne i spillet. Verktøyet bruker CCPs nye teknologi CARBON, og er utvilsomt det beste systemet jeg har sett for slikt i noe spill.

Bort med kjedelige menyer

Det første steget av Incarna-utvidelsen kalles Captain’s Quarters, og kommer til sommeren. Den vil endre hvordan spillerne får oppleve romstasjonene fra innsiden. Nå er det ikke lengre kjedelige menyer som er gjeldende. I stedet kan du gå rundt med rollefiguren din i tredimensjonale omgivelser og klikke på paneler, slik som i for eksempel Mass Effect. Hver av de fire rasene i spillet får sin egen type kabin med passende stil, så alle stasjonene kommer ikke til å bli like.

Men utvidelsen blir ikke bare innført for å gi spillerne noe pent å se på. Spillsystemet skal også gjøre EVE Online lettere å forstå for nykommere. De fleste er nok mer vant til å flytte rundt på en menneskelig figur enn å manøvrere i menyer, og de får også nye muligheter og systemer med på kjøpet.

Du kan nemlig blant annet spille av EVE-filmer fra utviklerne og se nyhetsmeldinger om viktige ting i universet. Alt inne på rommene dine. Hvis en gruppe har mistet et Titan skal du kunne se det selv inne i spillet, i stedet for å besøke en nettside. En annen hendig funksjon blir å kunne se hvem som kjemper om kontroll i hvilke områder, for det store universet kan være et svært så uoversiktlig sted.

Videre vil du kunne endre hvordan rollefiguren din ser ut inne i romstasjonen. Dette er spesielt kjekt siden nye tatoveringer, merker og klessplagg kontinuerlig blir lagt til spillet.

Muligheter for å lete frem passende spillerdrevne selskaper er også på plass for at spillere skal slippe å tråle seg gjennom det rotete forumet. I stedet kan spillsystemer gjøre det for dem, og la spillerne velge hvem de søker seg til. En ny agentmeny skal gjøre det lettere å finne passende oppdrag, samtidig som den åpner for engasjererende historiefortellinger med stemmeskuespillere.

Klarer ikke laste video

Man skal kunne gjøre alt i kapteinens kabin som man kunne gjøre i de gamle stasjonene, som å se på markedet, handle, organisere inventaret og utstyre skipet sitt. Selve brukergrensesnittet kommer ikke til å endre seg enda, men CCP jobber for fullt med å lage et helt nytt brukergrensesnitt vi enda ikke vet hvordan vil bli.

Steg for steg

Captain’s Quarters er foreløpig kun en enspillermekanikk, men når Incarna kommer for fullt, noe som vil skje steg for steg utover høsten og inn i 2012, vil du kunne gå ut av dine egne rom og inn på stasjonene for å møte andre spillere. Dette kommer til å bli en viktig milepæl i spillet.

Hovedkomponenten i Incarna kalles «Establishments». Disse vil bli drevet av spillerselskapene, og kan dekoreres slik selskapene selv ønsker. Områdene skal åpne for mange helt nye typer innhold. I starten av Incarna vil klubbene først og fremst være sosiale og kosmetiske, men etter hvert vil de får flere funksjoner.

Det er foreløpig planlagt å ha barer hvor spillerne kan kjøpe såkalte «boosters», som er oppgraderinger i form av narkotika, medisiner, alkohol og lignende. Disse øker evnene uten å ha store negative følger. Stoffene er likevel ulovlige og må smugles inn av spillerne selv. Aktiviteten på stasjonene skjer utenfor myndighetens rekkevidde, og hele sfæren styres av brukerne.

Smugling skal generelt spille en større rolle i EVE Online fremover. Det skal nemlig bli mulig for spillerne å bruke ulovlige moduler i skip, for å gjøre dem ekstra mektige. Man skal også kunne skanne andres skip, for å finne ut om de har noe ulovlig om bord. Hvis dette er tilfellet kan de angripe skipet selv, og handle som lovens lange arm.

Ny grafikk for stjernetåker.

Det skal også være mulig å gamble i klubbene, både om valuta og varer. Dette passer bra med spillets profil, da mange allerede enten taper eller vinner sine spillpenger på å spille poker. I stedet for at dette blir organisert av spillerselskap utenfor EVE Online, kan det nå integreres sømløst i spillet.

På den måten vil Incarna bli en helt ny type lekeplass. Du utformer og skaper den rollefiguren du ønsker gjennom et kraftig verktøy, og får endelig møte alle de andre spillerne ansikt til ansikt.I begynnelsen er det kun i romstasjoner man kan ferdes slik, men planen er å gjøre det mulig i romskip og i spillerlagde installasjoner også.

– Incarna vil åpne opp den mørke skyggesiden av EVE Online enda mer. Det vil bli røykfylte rom og konsumering av ulovlige stoffer. Vi har lenge vært misfornøyde med systemet for smugling og ulovlige varer, men så nå at vi hadde et verktøy for å rette på dette. Det skal bli mulig å spille mer som smugleren Han Solo. Vi er likevel påpasselige med innholdet slik at spillet ikke blir forbudt visse steder, sa Noah Ward, sjefsdesigner for EVE Online .

– Visjonen for Incarna er likevel mye bredere enn hva vi har vist så langt. Som konsept er dette først og fremst en setting. Vi har mange andre spillmekanikker under utvikling for Incarna, men vil ikke offentliggjøre dem enda, i tilfelle vi finner på noen som er enda bedre. De nye områdene skal hele tiden knyttes opp mot resten av spillet. Det er ikke et eget spill vi lager inne i EVE, men i stedet en utvidelse for å gjøre hele spillopplevelsen dypere og lettere å leve seg inn i, forklarte teknisk produsent Torfi Frans Olafsson.

Andre godbiter

Noen av de mest spektakulære forbedringene får vi ute i verdensrommet. Stjernetåkene får et velfortjent visuelt løft, og nyutviklet, avansert programvare jobber hånd i hånd med ny maskinvare fra NVIDIA for å skape disse på mest mulig realistisk måte.

Noe av det som skapte høyest jubel under presentasjonene på årets Fanfest var planene for de nye våpentårnene. Våpnene man setter på skipet kommer ikke bare til å bli mye kulere å se på, nå vil de også få nye, helt egne animasjoner. Når tårnene ikke er i bruk gjemmer de seg inne i beskyttende kapsler, men de vil sprette frem når du begynner å skyte.

Nye animasjoner og grafikk for kanontårn.

Hvert skudd blir animert, noe som står i sterk kontrast til de gamle og mer statiske kanonene. Animasjonene kombinert med de nye kule grafiske fremstillingene gjør underverker for den visuelle fremstillingen av kamp. Disse endringene gjelder kun for kanontårn i første omgang, men vil etter hvert også gjøres for raketter og missiler.

Utviklerne lover også en mengde andre småforbedringer etter hvert, og flere av dem er spesielt kjærkomne og etterlengtede for mange av spillerne. Man skal for eksempel slippe å stoppe treningen av evner for å sette inn nye implantater. En annen hendig ting er at kvaliteten på agenter blir fjernet, slik at alle gir like gode belønninger hvis de befinner seg på samme nivå.

Mange vil nok elske de nye mulighetene for å kunne klistre logoen fra spillerselskapet sitt utenpå romskipet, og at man endelig kan bytte ut undersystemer i Tech-3-skip på en spillereid stjernebase. Sistnevnte vil gjøre livet mye lettere for de som lever i ormehull.

Noe mange vil sette stor pris på er den nye, og mye mer lettforståelige, skriften i brukergrensesnittet. Nå skal det bli mulig å spille uten lupe og se forskjell på 0 og O. De som lever ute i de farlige og lovløse områdene skal endelig kunne se det som kalles «True sec», og behøver derfor ikke tråle andre nettsider for å kunne se kvaliteten på solsystemet de befinner seg i.

Siden skanneren man har ombord i skipet lenge har blitt sett på som nærmest verdiløs, skal rekkevidden på sondene fra denne utvides. Den kanskje mest etterlengtede nyheten for de som tar del i store kamper mellom flåter av romskip blir de nye spesialtilpassede serverne. «The War on Lag» blir aldri helt vunnet, men utvikleren tar nå større skritt enn noen gang for å bli kvitt problemene.

Alle disse nye små og store nyvinningene, fra Captain's Quarters og Incarna til alle de andre grafiske og tekniske forbedringene, viser utvikler CCPs store fokus på å hele tiden gjøre EVE Online bedre, dypere og mer mangfoldig. Mange av forbedringene har det spillervalgte rådet argumentert for i lange tider, og siden sjefen i selskapet, Hilmar Veigar Petturson, har lovet at tema for 2011 skal være «Excellence», har de nå mange lovnader å leve opp til.

Tatoveringer og porer. Det virtuelle blir virkelig.

Den nye teknologien CARBON, som også vil brukes i utviklingen av Dust 514 og World of Darkness Online, imponerer med sine muligheter. Det er programmert fysikk som står for den automatiske skyggeleggingen og for naturlige bevegelser av for eksempel klær og hår. Hvis man virkelig går inn i detaljene kan man se at forbedringene har stor betydning, og virtuelle personer har knapt sett mer virkelige ut enn de kommer til å gjøre i Incarna.

Ting tar likevel lang tid å innføre i et så stort spill som EVE Online, og jeg skulle gjerne sett litt flere funksjoner og litt flere meningsfylte aktiviteter inne på romstasjonene. Utvikleren var veldig hemmelighetsfull overfor videre planer, så alt vi kan gjøre for øyeblikket er å håpe at det fulle potensialet for Incarna-systemet en gang kan bli nådd.

Gambling, å sitte i baren og kosmetiske endringer kan være gøy en stund, men jeg tror jeg fortsatt kommer til å bruke det meste av min tid ute i verdensrommet. Jakt på pirater, mineraler og fiendtlige spillere vil fortsatt være grunnpilarene i spillet.

Det skal uansett bli gøy å endelig få gå ut av romskipet sitt i EVE Online. En kapsel kan ikke holde på en rastløs kar i evig tid. Det frister faktisk å sette seg ned ved et pokerbord for å kunne spille om et nytt romskip. «Daddy needs a new Tengu

Siste fra forsiden