Early Access-inntrykk

Disney Speedstorm

Fartsfylt nostalgibombe full av mikrotransaksjoner

Disney Speedstorm er en litt slepphendt, men dønn sjarmerende Mario Kart-klone.

Gameloft

Det varmer mitt nostalgiske hjerte å se at Disney har begynt å satse på konsollspill igjen, og etter fjorårets fremragende Animal Crossing-avlegger, har utviklerne i Gameloft denne gangen vendt lupen mot Mario Kart. Resultatet kommer i form av Disney Speedstorm, et fargerikt og fengende, men samtidig noe slepphendt forsøk på å kopiere de tingene som har gjort Mario Kart 8 Deluxe til en så stor suksess.

Friske ideer

Som navnet tilsier er Disney Speedstorm et bilspill hvor man hopper inn i kjøredressen til en av flere unike Disney-figurer – ikke ulikt Mickey's Speedway USA eller Walt Disney World Quest: Magical Racing Tour fra begynnelsen på 2000-tallet.

På bøljan blå.
Espen Jansen/Gamer.no

I dette spillet begynner man ferden som Mikke Mus, men det tar ikke lang tid før man låser opp alt fra Langbein og Li Shang, til Mike Wazowski og Mowgli.

Selvfølgelig låser man opp Mikke først.
Espen Jansen/Gamer.no

Figurene fungerer alle nokså likt i praksis, der de sitter klistret bak rattet på hver sin fargerike racerbil. I likhet med Mario Kart deltar de i voldsomme løpsdueller hvor raketter, superfart og skjold kan plukkes opp langs veikanten; sladding rundt hjørner lar deg bygge opp ekstra fart; mens turbulente baner er fylt med like deler farer, avgrunner og snarveier.

Selve kjøringen når dessverre ikke helt opp til inspirasjonskilden – til det mangler bilene dessverre en del tyngde, og sladdingen fungerer på langt nær like godt som i Mario Kart 8 Deluxe – men det er likevel mange interessante ideer å la seg begeistre for her.

Unikt for Disney Speedstorm er for eksempel det at man kan hoppe når som helst ved hjelp av et enkelt knappetrykk; hver bane vrir og vender seg om hverandre på svært intrikate måter, med opptil flere unike sammensetninger per tema; og spillet lar deg spare opp og aktivere ekstra «boost» etter eget ønske, noe som tilfører spillet et ekstra strategisk element.

Særlig sistnevnte fremstår som et meget friskt pust, og ved å kombinere hopp, triks og angrep på andre figurer kan man ivareta «boost» i overraskende lang tid.

Utover dette kommer hver figur med sitt eget kjøretøy, et spesialisert ferdighetstre, et superangrep som kan brukes opptil flere ganger per løp, de tilhører én av tre unike klasser og har alle et eget nivåsystem hvor man låser opp stadig bedre angrep og kjøreferdigheter. Spillet er med andre ord langt mer omfattende enn Mario Kart, og det er tydelig lagt opp til at man skal fortsette å spille en stund for å nå toppen.

Banene er flotte og lett gjenkjennelige.
Espen Jansen/Gamer.no

Klønete transaksjoner

Det tar ganske lang tid å bli komfortabel med de mange forskjellige systemene, og selv etter to timers spilletid vet jeg for eksempel ikke helt hva som er forskjellen på å låse opp «racer shards» til en figur og å faktisk låse opp selve figuren.

De uendelige mengdene valutaer og oppgraderingsmaterialer gir meg også en ganske vond smak i munnen – det er for all del gøy å jobbe for å oppgradere førerne sine, men det er mindre gøy når jeg ser at de samme materialene dukker opp som belønning i spillets betalte «battle pass».

«Crew»-funksjonen, hvor man kan velge bifigurer som gir deg ekstra bonuser, er interessant, men gjør et allerede komplisert spill enda mer komplisert.
Espen Jansen/Gamer.no

Og som for å krysse av enda en rute på mikrotransaksjonsbingokortet, tror du ikke at utviklerne jaggu også har lagt inn gode, gammeldagse «loot»-bokser i spillet.

Og hva skal jeg liksom gjøre med denne?
Espen Jansen/Gamer.no

Disse ekstra godene vil neppe utgjøre noen enorm forskjell i hvert enkelt løp, men i likhet med spill som Pokémon Unite og Marvel SNAP er det kjedelig å vite at muligheten for å kjøpe seg progresjon ligger bakt inn i spillets transaksjonsmodell – hvordan kan man da vite om motstanderen har rent mel i posen?

Dette gjelder riktignok kun i den ene av to flerspillerdeler, «ranked». I den andre flerspillermodusen, «regulated», settes alle spillere til samme nivå, slik at det avhenger i langt større grad av rene kjøreferdigheter.

Uendelige muligheter

Til tross for disse blemmene, klarer Disney Speedstorm likevel å sjarmere, og det er i stor grad takket være de mange figurene som sitter bak rattet. Her har utviklerne håndplukket noen av de mest folkekjære karakterene fra Disneys rollegalleri, og utvalget gir enormt håp for veien videre.

For selv om både Donald, Baloo og Hercules alle er selvskrevne innslag, er det flere figurer her som også vitner om den enorme bredden utviklerne har til rådighet.

Inkluderingen av Jack Sparrow viser for eksempel at det er fullt mulig å bruke figurer som ikke er fra typiske tegnefilmer; en rekke røvere fra Monsterbedriften tyder på at Pixar også er med på moroa; mens den merkelige dragen Figment, som er en av maskotene fra Disney World, vitner om at her er nær sagt alt mulig.

Litt av en gjeng.
Espen Jansen/Gamer.no

Utviklerne gjør også en fenomenal jobb med å forme figurene i sitt eget bilde. Hovedpersonene fra Skjønnheten og Udyret er for eksempel ikke figurer jeg hadde forventet å se bak rattet på overdimensjonerte løpsbiler, men jaggu har ikke Gameloft tredd både Belle og Udyret ned i fornemme kjøredresser som er tydelig inspirert av deres vanlige klær.

Den visuelle stilen, hvor figurene fremstår som litt blokkete og rare ved første øyekast, tar en stund å bli vant til, men vokser stort på meg når jeg først får litt tid bak spakene. Både karakterer og banene de farter rundt på er da lett gjenkjennelige, og dette gjør at jeg gleder meg veldig til å se hvilke kjenninger som kan dukke opp i tiden framover.

Banen til Mulan er spesielt pen.
Espen Jansen/Gamer.no

En forløpig konklusjon

Til tross evinnelige mengder mikrotransaksjoner og et i overkant komplisert oppgraderingssystem, må jeg innrømme at Disney Speedstorm har vokst kraftig på meg i løpet av den siste uken.

Mowgli er litt muggen.
Espen Jansen/Gamer.no

Selve kjøringen når riktignok ikke helt opp til det uanstrengt lekne nivået Mario Kart 8 Deluxe ligger på, men de mange unike ideene bakt inn i opplevelsen gjør hvert løp til en hektisk og spennende affære.

Heller ikke dette er perfekt, da den kunstige intelligensen bærer sterkt preg av «rubberbanding» og det ikke er godt å vite hvor mye penger motstandere har brukt i den ene av de to flerspillerdelene, men foreløpig har jeg kost meg med å bare kjøre, låse opp nye figurer og oppgradere de jeg liker aller best.

Det må også nevnes at selv om spillet foreløpig er i Early Access, er det mye å henge fingrene i: Disney Speedstorm har en omfattende enspillerdel, to separate flerspillermoduser, ukentlige «events» som lar spillere konkurrere om å sette beste rundetider og låse opp nye figurer, samt lokal flerspiller for opptil fire spillere på samme skjerm.

Det er med andre ord mye innhold å utforske, og det skader selvfølgelig aldri å ha noen av verdens sterkeste merkevarer og mest folkekjære figurer i ryggen.

Disney Speedstorm er tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5 (testet), Xbox One, Xbox Series X/S, Windows og Nintendo Switch. Spillet er i skrivende stund i betalt Early Access, men skal bli gratis en gang mot slutten av 2023/begynnelsen av 2024.

Siste fra forsiden